
GM gyújtáskapcsoló cseréje
A legjobb autóval is előfordulhat az ilyen a második X-be lépve, elkopik a zárszerkezet vagy letörik a pillangó. Nem jó erőltetni és beletörni a kulcsot, de az sem valami nagy öröm, ha egy csörgővel felfegyverkezett csecsemő is beindítja a gépet. Nekem még pluszba tetézte a problémát, hogy indításkor meg is szorult a kapcsoló, pár hét alatt simán leégettem volna így az önindítómat. Nincs más hátra, mint előre, rendeltem egy új gyújtáskapcsolót.
Amíg a csomag a két kontinens között utazott szívem mélyén aggódva vártam a pillanatot, amikor úgy szétvágom az autót, hogy el se indul többet. Aztán megérkezett, az AC Delco-s doboz egy gyönyörű, csillogó, kapcsolót rejtett egy pár új kulccsal. Tényleg szép ez az alkatrész, ismerek olyanokat, akik a gyújtáskapcsoló pillangójára racsniznak. ;) Na, a lényeg, hogy innen már tényleg nem volt visszaút.

Jó előre látni milyen szerszámok kellenek a cseréhez. Igazából két dolog, ami említésre érdemes, a bal szélső Lock plate remover (ebay-ről vettem, nálunk csak "a kormánytúl" néven fut) Némi nyers erő bevetésével enélkül is kivitelezhető a projekt, legalábbis a szétszedésig biztosan. :) Jobb szélen látható a másik fontos eszköz a kormánylehúzó. Nekünk egy kis házi szerkezetünk van, a célnak tökéletesen megfelel. Az ilyen-olyan kulcsokat, csavarhúzókat nem részletezem.

Minden magára valamit is adó szerelési könyvben az az első lépés, hogy "Disconnect the negative battery cable". Én is ajánlom, nem hiszem, hogy hegeszteni akarnál a kormányoszlop kábeleivel. Szóval az akksisaru levétele után nekieshetünk a kormány közepének. Az enyémet (és a legtöbbet) két csavar fogja hátulról.

Ésszel a levételnél, nehogy elszakítsd a kürtkapcsoló kábelét vagy letörd a csatlakozóját! A kormányoszlopból kilógó véget a benne lévő rugó ellenében óvatosan benyomva és elfordítva kijön a kábel. Ha tényleg levetted az akksisarut, akkor most nem dudálgattál a projekt közben. ;)

Egy bazinagy anya tartja a kormányt a helyén. Ha nem volt még megbontva a kormányoszlopod, akkor van egy zéger is a végén, amit le kell pattintanod. Nagy az esély rá, hogy ezt megbontás után elfelejtik/lusták visszarakni, vagy elhagyják szétszedés közben (Tényleg, hová is tetted?), nekem már nem volt rajta. Ha ráteszed a kormányzárat, nem fog forogni az egész mikor próbálod letekerni az anyát. Ha nagyon össze van gyógyulva, vigyázz, azért ne törd el a kormányzárat!

A kormány nem fog magától leesni, de egy lehúzó pár perc alatt megteszi a dolgát. Óvatosan vedd le a kormánykereket, és jegyezd meg, hogy állt, az összerakásnál a kürtcsatlakozó foglalata, a "dudapöcök" bánhatja az erőltetést.

A kormány alatt egy műanyag porvédőt találsz, csavarhúzóval ki tudod pattintani a széleinél. Nem nagy kaland.

A kormánytúl a helyén. A közepe a kormányoszlop menetes végére megy, a két lábát a kormányzár tányérjára (lock plate) kell tenned, a cél ennek a benyomása. Elég fickós kis rugó van mögötte, lehet kézzel is próbálkozni, csak nem érdemes.

A képen látható gyűrűt kell kipattintani egy (vagy két) kis csavarhúzóval. El lehet vele játszani egy darabig.

Ha lenn a karika, visszaengedheted a kormánytúlt, és a kezedben lesz a kormányzár tárcsája. Jegyezd meg, hogy hol volt a dudapöcök! Mondtam már, hogy könnyen törik? Kétféle ember van a világon, aki már tört el dudapöcköt, és aki dudapöcköt fog törni. :)

Középen a rugó. Az is látszik, hogy mennyi retek összegyűlt a szerkezetben, érdemes kicsit kitakarítani, ha már erre járunk.

Mély lélegzet. Kicsit tartottam tőle, hogy ha hozzáérek a kormányoszlop beléhez, az egész egy KLING hang kíséretében ezer darabra hullva az ölembe pottyan. Szerencsére nem lett így, és nem is kellett nagyon kibelezni, hogy hozzá lehessen férni a gyújtáskapcsolóhoz.

Az indexkar csavarjával kezdtem, hogy a szerkezet szabadon mozogjon.

Az elakadásjelző kapcsolója következett. A közepén tartja egy csavar. Vigyázat, ebben is van egy rugó!

Az index szerkezetét tartó csavarok eltávolítása után a vezetékekre figyelve kintebb lehet húzni az egészet. Szükség is van rá, mert mögötte akarunk dolgozni. Nekem szerencsére engedett annyit a vezetékelés, hogy le tudjam húzni az oszlop közepéről. Ha neked nem megy, szét kell húznod a műszerfal alatt a kormányoszlopon a nagy hosszú csatlakozót.

Tiszta a terep. Jobb szélen az a fura kétlábú valami figyeli, hogy benne van-e a kulcs az autóban, ez adja a jelet a reminder csomag elemeinek. Mondanom se kell, hogy útban van. Trükkös kis alkatrész, mert amíg nem fordítod a kulcsot gyújtás állasba, nem tudod kivenni. Utána viszont egy kis csavarhúzóval felülről rásegítve egy pillanat alatt kiszedhető.

Végre itt A csavar. Ez tartja a gyújtáskapcsolót a helyén. Kiteker, régi kapcsoló kivesz, új berak, beteker, örül. :) Ilyenkor szokták a könyvek abbahagyni, hogy az összerakás menete ugyanez fordítva. Én is így gondoltam, de nagyon sok trágár levelet kapnék, ha most ezt itt abbahagynám.

Mégpedig a trükkös kis kétlábú alkatrész miatt. Mert ez nem megy ám csak úgy a helyére. Van mögötte egy kis műanyag lap, ami a gravitációnak engedelmeskedve lóg, és nem engedi vissza kétlábú barátunkat. A hely nagyon kicsi, csavarhúzóval kísérletezni eleve reménytelen. Egy erős papírdarabbal lehet megoldani a problémát, vagy esetleg fejre kell állítani az autót. :) A papírlapos módszert választottam, bevált, csak kell hozzá egy barát, aki befejezi mikor fél órányi eredménytelen szenvedés után elszáll az agyad. :D

Innentől tényleg gyerekjáték, irányjelző vissza, elakadásjelző vissza, rugó a helyére, dudapöcök, kormányzár tárcsa. A kormánytúl segítségével megint összenyomni, biztosító gyűrűt helyére tenni. Porvédő, kormány.
Kling - itt tört el a dudapöcköm. :) Szerencsére volt másik...
Hozzászólások
Jó,és részletes a leirás.Ám had tegyem hozzá,ha akarod,te is közzé teheted,hogy ha lóg a kormányoszlop a csapágyban,akkor extra szivás kezdődik,mert nem birod a C gyűrűt visszatenni.A megoldás mindenképpen még egy személy,aki fogóval húzza felfelé az oszlopot,amig te visszaügyeskeded a csapágyat a helyére,kislemez központosan ráhelyez,és csak utána használhatod a célszerszámot visszanyomni a rugót.Ha közben beesik az oszlop,újra lehet kezdeni.Én a végén célszerszám nélkül,méregből raktam össze,1 óra alatt.
Nagyon jó a leírás, attól függetlenül az első az volt hogy eltörtem a dudapöcköt :-) Tényleg nagyon vigyázzatok vele!
Klassz leírás!
Egy kis kiegészítés az utolsó előtti képhez, kommentárhoz:
Lehetséges, hogy egyes esetekben az ott látható csavar helyett, egy reteszt kell oldani a gyújtáskapcsolón. Ezt egy kis résen betolt lapos csavarhúzóval könnyen meg lehet tenni, és a zár jön is kifelé. Előfordulhat viszont az is, hogy a retesz fölött az öntvény nincs átlyukasztva, ebben az esetben simán át kell lyukasztani ezt az elvékonyított részt és szabaddá válik az út a retesz nyelvéhez. (a retesz oldásához szolgáló rés ugyanott van ahol az utolsó előtti képen lévő csavar...)
Jó kis útmutató! Annyit le tudnál írni, hogy milyen csavarokat használtál a kormánylehúzóhoz, mert a két szélső az tutko nem szabvány már egy hete megyek utána! :D Köszi előre is! csáó!
Zsír útmutató, még a 91-es Firebirdem is majdnem ugyanígy jött szét ott csak az indításgátlóval kellett megküzdenem de siker :) De ez a leírás is nagy segítség lett / volt. Köszönöm a bátor tettet, hogy már valaki bontott szét ilyet és rakott is össze sikerrel :) A cél szerszám otthon is megépíthető (nem kell hozzá szerszámkészítő végzettség sem, bár nekem az is van) 1 szó mit szász zsír leírás köszönöm, illetve köszönjük. Mert hát nem csak én kerülhetek olyan helyzetbe hogy valamilyen okból cserélni kell a zárat.