Látogatás a Flamin műhelyben

Amikor az ember arra gondol, hogy „elviszem a kocsit lakatoshoz”, egy aprócska udvar elevenedik meg előtte, telepakolva kortárs törött autókkal, a sikító flex hangjától zajos kis műhellyel, vakondnadrágos, vasmarkú emberekkel.

Flamin Garage

A Flamin Garage Kft. 2008-ban alakult, de a régi járművek restaurálását már jóval ez előtt kezdték, akkor még hobbiként. Közben rájöttek, hogy ez az a hivatás, amiből hosszú távon kívánják megélhetésüket biztosítani.

Nos, a Flamin műhely nem ilyen. A maroknyi borsodi csapat egy Miskolc-közeli gyártelepen olyan autókon dolgozik, amelyekről legtöbben a típust sem tudnánk megmondani. Az ő udvarukon nem törött Golf, futómű nélküli Astra, vagy bármi hasonló áll. Itt a valaha szebb napokat megélt ’58-as Edsel fogadja a nem épp véletlenül erre tévedt látogatókat. Mindannyian együtt örültünk, őrültünk érkezésekor, elszomorító ebben az állapotban látni. Megosztó formavilága bárhol a világon ritkaságnak számít, talán ezért is bízunk benne, hogy egyszer még sikerül talpra állítani.

A műhelyajtó mögött egy ’71-es Cadillac Eldorado felújított alváza és hajtáslánca tárul elénk. A bódé nélkül az ember eltűnődhet az elsőkerékhajtás szülte, talán kényszer, de mindenképpen érdekes technikai megoldásokon. Van itt félbevágott 400-as váltó, lánc, torziós rúd, bőven ad okot a töprengésre, vajon melyik megoldás szülte a másikat?

A következő darab egy 1935-ös BMW 315. Egyedi építés, az akkor elképzelhető technikával gyártottak belőle egy kisüzemben kabriót. Mai szemmel nézve a munka minősége nem túl jó, de a korhűséget szem előtt tartva meg kell hagyni ilyennek. Tavaly láttuk az autót, sok minden hiányzott még, nem nagyon látszott benne az autó. Bőven van még vele munka, de szépen halad.

Az 1936-37-es Outdoor Life magazinból származó tervek alapján készült „teardrop” valójában egy lakókocsi. Magyarországon biztosan, de talán egész Európában egyedülálló. Az első ránézésre inkább túlméretezett oldalkocsinak tűnő szerkezet egy hálószobát és egy konyhát rejt magában. A tervek csak az alapokat adták, a felépítmény részleteit a csapat fantáziája szülte. A rengeteg famunka mellett a szerkezetre is nagy gondot kellett fordítani, hiszen a kis lakókocsival nem kisebb célt tűzött ki maga elé a csapat, mint hogy egyedi rendelésre, magyar rendszámmal készülhessen a többi darab.

Aztán belépünk egy sarokba, ahol szinte megelevenedik egy kép:
Az aprócska garázs kissé besárgult falait színésznők és autóversenyek fekete-fehér képei díszítik, a recsegős gramofonból swing zene szól, cigarettafüst és kipufogógáz vegyes keveréke oszlik a levegőben. A szűk helyet két óriás tölti ki, a Dimond T, és a ’48-as Olds.

A Diamond T egy olyan panel truck, amiről képet is nehezen találni a neten. 1936-os modell. Az egy évvel ezelőtti állapothoz képest talán itt a legnagyobb a változás. A kocsi eleje szinte kész, pedig a semmiből, néhány fénykép, pár skicc alapján készült. A sárvédők, az ajtók, és a fülke mind kézi munka. Az egész jármű a fém és a fa furcsa kombinációja. Az emberfej méretű fényszórók erős kontrasztja a fapadló, a ráépített, fakeretű ülésekkel. Lenyűgöző látni megelevenedni azt, amiből csupán néhány darabot készített a rég megszűnt gyár.

„Hőlégballon öcsi” egy 1947-es Cushman robogóval osztozik a helyen. Előző óriási, utóbbi viszont gyönyörűen helyreállított darab. Az Olds méreteit mai szemmel nehéz felfogni. A sárvédő hossza vetekszik egy ember magasságával, széles, magas, méltó a nevére. A másfél méter hosszú sor8-as motorral együtt is fejmagasságban van az orra. A Cushmannak talán az egyetlen eleme, amit nem kellett pótolni, az a váza. A tank, a sárvédő, a motorburkolat mind kézimunka. A fémtisztán hagyott felületek láttatják a munka minőségét.

A Hot Rod kultúrával erősen fertőzött brigád műhelyéből természetesen nem hiányozhat egy igazi flathead V8 sem. A motor nem is áll olyan messze az indítástól, kíváncsian várjuk a köré épített Hot Rodot. Reméljük hasonlóan stílusos lesz, mint az eddig elkészült munkák.

A másik oldalon egy ’40-es Ford épül, ami magán viseli Sam Barris munkájának nyomát is (A 40-es 50-es évek custom car építője). A könnyítésként fúrt lyukak nem fognak eltűnni a későbbiekben sem, hiszen ezek a kocsi múltjához tartoznak. A motor pedig egy igazi csemege, egy Ardun hengerfejes flathead lesz. Ilyet valószínűleg sosem fogunk többet látni, ezt is érdemes lesz majd megnézni.

A polcokon újabb érdekesség, egy DeLorean szálcsiszolt karosszériaelemei. Nem mindennapi látvány, és ha már ott járunk, Manóka el is magyarázza hogyan készültek az átalakított gépek segítségével.

Távozás után azon gondolkodom, mennyire nehéz dolog ez. Egy darab egyenes lemezből hogyan lesz sárvédő, műszerfal, vagy ajtóburkolat? Nincs mese, ezt látni kell! És aki látni akarja, az mindenképpen látogasson el az október 29-e és november 1-e között a SYMA csarnokban megrendezésre kerülő Oldtimershow-ra, és nézze meg a saját szemével! Higgyétek el, érdemes!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Limbi:

    Ez nagyon ütős volt... Főleg szíven ütős! Az összes képet megnéztem

A lap tetejére