Vadonatúj Super Duty a Fordtól















Európai szemmel nézve szinte felfoghatatlan, hogy a platós kisteherautók milyen népszerűségnek örvendenek az Egyesült Államokban. Míg nálunk jóformán csak építési vállalkozások, erdészek, mezőgazdászok használnak ilyen típusú autókat, addig odaát boldog-boldogtalan pick-uppal jár.

Az utóbbi 20 év folyamán a Ford F-sorozata volt a legnagyobb példányszámban eladott típus az észak-amerikai piacon, s bár az ijesztő üzemanyagár-növekedés és a környezetvédelmi előírások szigora egyre inkább visszatereli a vásárlókat a személygépkocsik felé, az F-Series első helye még mindig biztonságban van, bár a Toyota Camry egyre jobban szorongatja.

Mindezek fényében nem csoda, hogy a Ford különösen nagy figyelmet fordít erre a kategóriára. A napokban mutatták be az F-sorozat nagytestvérének számító Super Duty modellcsalád következő generációját Dallasban. A helyszín nem véletlen: az ilyen jellegű autók főleg a déli államokban népszerűek, az urbanizáltabb keleti és nyugati parton kevésbé van helye az efféle monstrumoknak.

A 2011-es Super Dutyhoz két új erőforrást fejlesztettek ki: egy 6,2 literes, V8-as benzinmotort, mely normál benzinnel, E85-tel, vagy a kettő bármilyen arányú keverékével elmegy. Ez a motor váltja fel az eddigi 6,8 literes Triton V10-est, melynél az ígéretek szerint nem csak erősebb, de gazdaságosabb is lesz.

Külön figyelmet fordítottak arra, hogy az új gép könnyebb legyen, ezért visszatértek a kétszelepes technikához, valamint magnézium szelepfedelet alkalmaztak. Az igazi újdonság azonban a dupla gyújtógyertya alkalmazása: ennek köszönhetően az égési folyamat tökéletesebb, csökken a károsanyag-kibocsátás, és egyenletesebbé válik a nyomaték leadása.

A másik motor a 6,7 literes, V8-as Power Stroke turbódízel, melynél a legnagyobb fejlesztést a grafittal erősített acél (CGI) motorblokk jelenti, a korábbi öntöttvassal szemben. A motor így szerkezetileg erősebb, egyben könnyebb is lett.

A DualBoost turbó két turbinával dolgozik: a kisebbik azért felel, hogy a motor gyorsan reagáljon a megnövekedett terhelésre, míg a nagyobbik a maximális teljesítmény elérését segíti elő, a két párhuzamosan dolgozó turbina tehát kiküszöböli a feltöltött dízelmotorok leggyakoribb hiányosságát. Az üzemanyagot common-rail rendszerű Bosch adagoló juttatja a motorba, amely egyébként gázolajon kívül biodízel is lehet.

Lecserélték a váltót is: a korábbi ötfokozatú automata helyett hatfokozatú 6R140 TorqShift váltóval szerelik majd a Super Dutyt, mely kézi üzemmódban is használható lesz, valamint külön Tow Haul program is jár hozzá, amely a vontatást könnyíti meg a motorfék intenzív használatával. Az új váltó legkülönlegesebb eleme azonban a Live Drive PTO, amely lehetővé teszi, hogy a váltón keresztül külső gépeket hajtsanak meg a motorral, például csörlőt, betonkeverőt, vagy akár hóekét.

A karosszériát csak részleteiben alakítják át, bár az új modell így is könnyedén beazonosítható lesz: nagyobbra cserélik a hűtőmaszkot, és ezentúl csak két vastag, vízszintes krómléc fut rajta keresztbe. Az ovális Ford-embléma minden eddiginél nagyobb, 33 centis lesz. Természetesen átszabják a lökhárítót is, és növelik a fényszórók méretét. Az első sárvédő légbeömlője viszont eltűnik.

A belteret egyrészt a kényelem, másrészt a könnyebb munkavégzés jegyében alakítják át. Módosítottak az ülések kiképzésén, melyek 10 irányban állíthatóak, és nemcsak fűthetőek, de hűthetőek is. A fotelek alatt zárható rekeszeket alakítottak ki, de a hatalmas, variálható középkonzol is kínál tárolóhelyet, érmetartót, tolltartót, valamint négy pohártartót, de még 110 voltos elektromos csatlakozót is. A műszerfalba pedig alapfelszerelésként számítógépet építenek be, mely vezeték nélküli internet-kapcsolatra képes, és a Microsoft rendszert használó géppel akár dokumentumokat is meg lehet nyitni, vagy nyomtatót kapcsolni hozzá.

Minden Super Dutynál szériafelszerelés lesz a MyKey rendszer, mellyel a tulajdonos a gyújtáskulcs programozásával tudja korlátozni többek között a kocsi végsebességét, a kipörgésgátló, blokkolásgátló kikapcsolását, és a GPS-en keresztül ellenőrizheti, éppen merre jár az autója. A MyKey aktiválása esetén például a hifi egészen addig néma marad, ameddig a biztonsági öveket be nem kapcsolják. A rendszert elsődlegesen a tinédzserek biztonságáért fejlesztették ki, de hatalmaskodó főnököknek is kitűnő eszközt ad a kezébe alkalmazottaik kordában tartására.

A brutális méretű pick-up továbbra is kapható lesz szimpla, nyújtott vagy dupla kabinnal, a két hosszabb kivitelnél a platóból is lehet kisebbet vagy nagyobbat választani. Így a „legkisebb” Super Duty 578 centi, a legnagyobb 668 centi lett – vagyis a Ford egy igazi szörnyeteget kínál.

Öt felszereltségi szinttel lesz elérhető az új modell: XL, XL Décor, XLT, Lariat és King Ranch, utóbbi kivitelhez már a bőrülés és az egyedi külső felszerelések is járnak. Bár az árakról még nem közöltek információkat, várhatóan nem igazán drágul majd a sorozat, tehát az F250 induló ára 26-28 ezer dollár között lesz, míg a duplakabinos, King Ranch felszereltségű F450-ért várhatóan valamivel kevesebb, mint 60 ezer dollárt kell majd fizetni.

Ha tekintetbe vesszük, hogy ez a munkagép milyen képességekkel bír, akkor az ára egyáltalán nem tűnik eltúlzottnak, s bár ezt a valóban brutális (az F450-es akár 15 tonnás vontatmánnyal is megküzd) típust nem éppen divatautónak szokták vásárolni, a jelenlegi gazdasági környezetben könnyen lehet, hogy akik eddig megengedhettek maguknak egy King Ranch Super Dutyt vagánykodni, azok most kénytelenek lesznek kisebb és olcsóbb modell után nézni.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Máté87:

    Üdv! Gondolom nem lehetett olcsó ilyen állapotba hozni a verdát? De

A lap tetejére