1991 Chevrolet Caprice Classic 305 V8 TBI

Az 5.0 literes TBI LO3 motor

  • A V8-as motor mindenképpen érdekes része az autónak. Európában a V8-as motorfelépítés a luxusautók sajátja. Amerikában a V8 volt a normális, az átlagos. Vajon miért?
    Megpróbálom elmagyarázni.

  • A Caprice-ban 5,0 literes 346Nm-t, 170Le-t teljesítő motor van. A nyomaték ma is impresszív, a teljesítménye már kevésbe.

    Nézzünk egy összehasonlítást a 1990-es évek eleji európai motorokkal fajlagos nyomatékot tekintve:
    Caprice: 69,2Nm/ liter
    Opel C14NZ: 73,6Nm/liter
    Az amerikai motor alig csavarint kevesebbet a főtengelyen literenként. Ha figyelembe vesszük a kinti 91-es oktánszámot, akkor pedig teljesen rendben van az érték. A 95-ös benzinhez igazított sűrítési aránnyal nagyobb nyomatékot lehetne kénylemesen kihozni a motorból - bár én személy szerint nem ajánlom az ilyen átalakításokat.

  • A fajlagos teljesítmény összehasonlításból már nem jön ki jól a Caprice: 34Le/liter

    Az előbb említett C14NZ: 43Le/liter, VW1.4 ugyanennyi.
    Audi 2.0: 57Le/liter
    De a mazda MX-3 pörgős 6 hengeres motorja 73Le/liter.
    Vagyis 1,5-2szer nagyobb fajlagos teljesítményűek az európai motorok.
    Vajon miért?

    Az kulcs a fordulatszám. A teljesítmény a fordulatszám és a nyomaték szorzata. A Chevy motorja nem pörög 6-8000-ig, a csúcsteljesítménye 4200 percenkénti fordulaton jelentkezik. A Caprice blokkját alacsonyfordulatú, kényelmes, stresszmentes üzemre tervezték. Így a motor élettartama hosszabb, karbantartási igénye sokkal alacsonyabb. Amerikában, pláne 1990-ben nem 200ekm-re, hanem sokszázezer mérföldre tervezték a motort. A motor alacsony fordulatszáma szinte mindennek jót tesz: nemcsak a forgó és alternáló alkatrészeknek, hanem pl. az olajnak is.

  • Itt a motor nyomatékgörbéje. Jól látszik, hogy a hétköznapi használathoz passzoló alacsony fordulatra van hangolva a motor. Ez papíron lehet, hogy nem mutat sokat, de vezetni kifejezetten praktikus. Úgy lehet leginkább elképzelni, hogy az egyes fokozatokban a nyomatékgörbén halad végi a motor a fordulatszám emelkedésével. Ez gyorsítja a kerekeken át az autót. Vagyis a gyorsulás maximuma ott van, ahol a nyomaték maximum. Egy nagy dízel tud ekkora nyomatékot, mint ez a motor, de alatta döghalál, és 3500-4000 fordulat felé csúnyán lekonyul.
    Sajnos a lóerő-számháború miatt ma nagyonsoklóerős autókat lehet kapni kevés nyomatékkal. Pedig egy régebbi 1,6-os, 8 szelepes szívó benzinest sokkal kellemesebb vezetni, mint egy 30Le-vel erősebb új, 16 szelepes 1,4-es motort. Szétpörgetve persze jobban fog menni, de a termékmanagereken és a 17,8 éves sztríítrészereken kívül ki pörgeti 3-4 ezer fölé az autóját? Senki.

  • A teljesítménydiagramm. Na ezért lehet ezzel a motorral nyugodtan krúzolni. 1000fordulatnál kb.40 Le. Ennyi. Csak viszonyításképpen: egy átlagos autó teljesítményigény kb. 15-20Le a 100km/h sebesség sík úton való tartásához. A Caprice-nak is elég kb. 25Le.
    Persze mindennek megvan a hátránya: a nagy motor nehéz, és többet fogyaszt. A fogyasztás akkor és ott nem volt különösebben megszorító tényező. (80Ft-os benzinből nem mindegy mennyit eszik?) A motor tömege valóban nem elhanyagolható, de ez a koncepció ekkor tömeget kívánt, hát ekkorát csináltak. Az amerikai konkurenseké ugyanekkora volt, és ezt a motort már rendesen hátratolták, a kedvezőbb súlyelosztás miatt.
    Egyébként a blokkot 'boat anchor'-nak is hívják, vagyis vasmacskának.
    Egyrészről mert olyan nehéz, másrészről mert tényleg használják tengeri alkalmazában. Van belőle gyári hajómotorkivitel, meg gázmotor - aggregát üzemre . Az ilyen telepített üzemben plane előnyös a hosszútávra tervezett, alacsony karbantartási igényű motor.

  • Gondolatkísérlet: csináljunk egy V8-as motort az Opel Z14XE motorjából. Ez 1,4Literes, ECOtec, 90Le-s motor, építették Astrába(G és H) illetve Corsába, Merivába. (ez ugyan 12 évvel fiatalabb a 305TBI-nél, de sebaj). Vegyünk belőle kettőt, Z28XE V8 lenne a gyári kódja 8-).
    (ez egyébként egyáltalán nem lehetetlen fizikailag sem, és mivel mi nem akarjuk beépíteni sehová, akár sor 8-as, vagy csillag elrendezésű is lehet)
    Az Opel Z28Xe teljesítménye így 180Le-s a nyomatéka 250Nm lenne. A Chevy small blokkal összehasonlítva, a képzeletbeli Opelmotor csúcsteljesítménye marginálisabb nagyobb, 10Le-vel.

    A mellékelt ábrán látszik 2.8-as(piros) és az 5.0-ás motor(kék) teljesítmény karakterisztikája a fordulatszám függvényében.
    A hengerenkénti 4 szelep miatt a 2.8-as nem fogy el teljesen fent, de lent kevesebb az ereje. (Azóta persze kedvezőbb, simább karaterisztikájú motorokat is produkál az ipar, mindenféle szívócsőrezonancia-hangolással, meg hengerfej design-nal, de az első 16 szelepes motorok még ilyenek sem voltak)

    Amint várható és jól látszik is, a nagyobb blokk gyakorlatilag a teljes üzemi fordulatszámtartományában erősebb a kisebbnél. Be lehetne vezetni egy teljesítmény-integrál értéket, ami a teljes fordulatszámra vetítetten adna görbe alatti területet, de az autó és a fizika ezt helyből tudja.

    Ráadásul a mai 150+ lóerős elsőkerékhajtású autók leginkább csak harmadiktól fölfelé tudját a teljes teljesítményüket. Egyrészről egyesben és kettesben a turbó(ha van) nem tudja lekövetni a fordulatszám változást, másodszor ha le is tudná: a motorelektronika nem engedi a teljes nyomatékot kivezérelni. Namost egy 150-200Le-s autó harmadikban 140-180km/h-val megy, illetve menne.
    Mert mikor megyünk közúton 180-al? Szinte soha. Vagyis mikor hajtja 150Le az autót? Szinte soha. Na ezért nem érdemes a csúcsteljesítmény értékére támaszkodni vásárláskor.

  • Csak érdekességképpen itt a Z14XE motor teljesítmény-nyomaték karakterisztikája. A nyomatékgörbe csúnyán tarajos.
    (ideális egy lineáris vagyis egyenes nyomaték-karakterisztika lenne)
    Ami ráadásul nem látszik, a motornak ugyan a próbapadon van értékelhető teljesítménye 1500-1800 fordulat alatt is, de a gyakorlatban ott nem használható, kellemetlen rezonanciák lépnek fel több ponton is. Azt mondjuk rá, hogy nem szereti,
    pedig csak nem tartották fontosnak a tervezésekor.

Hozzászólások

  1. LepényBalázs  - 2013. június 28. 10:53

    hello,
    tennél fel képet is? Jó lenne megismerkedni ezzel a Lepénnyel is :)
    üdv
    LepényBalázs
    1992 Caprice Wagon

  2. LepényBalázs  - 2013. június 28. 13:02

    Welcome on board, Trombitás Péter :) Alakul a Lepényes csapat! Jó volt látni tegnap személyesen is a Vasat, a kárpit színe tényleg sokkal szebb a képen levőknél! És szép munka, grat a Bara műhelynek.
    NICE!

  3. alien576  - 2013. június 28. 14:12

    szép lett a kárpit!

  4. macózoli  - 2013. szeptember 23. 08:14

    Szia! Mennyi lett a fogyasztás a cserék után?
    Üdv
    Z

  5. Trombitás  - 2013. szeptember 23. 09:46

    12,6 vegyesben, egy tankkal mérve. Kb. 1/3-ad város, 2/3-ad országút, krúzolva.
    Persze a városi menet könnyen feltolja, ezzel tisztában vagyok.

    Üdv:Tr

  6. LepényBalázs  - 2013. október 17. 08:43

    Akkor én is büszkén felvállalom a LepényKombi fogyasztását :) Az általad irt országúti krúzolás 10,1 liter/100 km-t, autópálya tempomatos 120-nél pedig 12,5 liter/100 km-t adott ki. Mindezt úgy, hogy a kombi 290 kg-mal nehezebb, mint a sedan!

  7. LepényBalázs  - 2013. december 16. 17:36

    Tetszik a motor-váltós posztod, Péter :) Meg az autód is, a fene a jódógodat :) Én meg krúzolhatok a 3.4 V6-tal... ami vicces módon városban többet eszik, mint ez a 305 TBI :(


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére