Rettenetes szeptembert zárt a Chrysler Group LLC

Az az igazság, hogy a Chrysler az utóbbi 30 évet folyamatosan válságba süllyedve vagy abból éppen kilábalva töltötte. A cég életét jobb-rosszabb időszakok kísérték, ezerszer is eltemették, de ez idő alatt folyamatosan ontotta magából a kitűnőbbnél kitűnőbb autókat, a Dodge Caravannal megteremtette a modern minibusz kategóriát, de nem szabad elfeledkezni az utóbbi évek sikeres típusairól, a 300C-ről vagy a PT Cruiserről sem.

A jelenlegi helyzet azonban minden eddiginél aggasztóbbnak ígérkezik. A cég három márkája szeptember hónap folyamán mindössze 62.197 új autót adott el az Egyesült Államokban, és ezzel a ranglistán visszacsúszott az ötödik helyre, a Honda közel 15 ezer darabot vert rá a detroiti hármas legkisebb tagjára. Ez 42%-os visszaesést jelent tavaly szeptemberhez képest, mely az egyik legrosszabb eredmény az amerikai piacon.

Mindössze két típus, a Chrysler Crossfire és a Jeep Cherokee produkált jobb számokat a 2008-asnál, mivel azonban a kis kétüléses gyártása megszűnt, a növekedés csak annak köszönhető, hogy a kereskedők igyekeznek minél gyorsabban megszabadulni a visszamaradt készletektől. Az éves számokat tekintve a Dodge Journey és a Challenger ért el növekedést, de mindkettő esetében az a magyarázat, hogy ez az első teljes modellévük.

A fő baj az, hogy az átszervezés és a racionalizálás miatt megszűnő típusok helyére nem érkeznek új modellek, a jelenlegiek pedig egyáltalán nem teljesítenek jól, míg a másik két amerikai konszern esetében vannak olyan új fejlesztésű típusok, amelyekre lehet alapozni, ilyen mondjuk a Chevrolet Malibu vagy a Ford Fusion. A Chryslernél ezek teljesen hiányoznak, a modellpaletta egy része öreg, másik része pedig a kutyának sem kell.

A legnagyobb zsugorodást a névadó márka könyvelhette el, 61%-kal kevesebb Chrysler fogyott, mint egy évvel korábban. Külön riasztó az, hogy miközben a piacon egyre jobban keresik a mid-size és kompakt személyautókat, a Sebring eladása 73%-kal, a PT Cruiseré 89%-kal zuhant vissza. Alig teljesítettek jobban, mint a kifutó Aspen és Pacifica (89 és 92 százalék). Az Aspen bemutatása alapvetően hibás lépés volt, de a Pacifica sikertelensége azért is különös, mert a hasonló crossover járművek egyre keresettebbek. A cseppet sem fiatal 300-as még mindig a legvonzóbb modell a kínálatban, értékesítése csak egyötödével csökkent.

A Dodge némileg jobb eredménnyel zárta a hónapot, bár a 35.864 példány így is 43%-os visszaesést jelent. A bestseller továbbra is a Ram pick-up maradt, mely 35%-os csökkenést produkált. Az ezredfordulón még évi háromszázezres példányszámot megélő Dakota/Durango páros mára szinte eladhatatlanná vált, előbbiből 36, utóbbiból 74 százalékkal értékesítettek kevesebbet, mint 2008 szeptemberében. A Durango esetében ez 162 darabot jelent – miközben a kifutó Crossfire-ből is sikerült 127-et elsózni, pedig a sportkocsit sosem értékelte sokra a közönség. Az Avenger és a Journey átlagos eredményt ért el, a kompakt Caliber mínusz 89 százaléka viszont egyszerűen szánalmas. Ugyanígy értékelhető a Nitro népszerűségének megfeleződése is, de az legalább megfelel az általános trendnek. Viszonylag kedvező számokat csak a Charger és Challenger tudott felmutatni.

A konszern legjobb eredményét a legkisebb márka, a Jeep hozta, mely csupán 19%-kal maradt el tavalyi eredményétől, ami jobb, mint az iparági átlag. Ennek legfőbb oka a klasszikus Wrangler töretlen népszerűsége, jelenleg a Jeepek egyharmadát teszi ki ez a modell. Bíztató jel a Grand Cherokee 23%-os növekedése, valamint a Commander iránti kereslet visszatérése, másik oldalról viszont a kompakt Liberty eladása a felére, a Compassé a tizedére zuhant, pedig ez a kategória a válság ellenére is bővül. A Patriot -57%-a szintén nem a legjobb jel a jövőre nézve.

A Chrysler persze igyekszik szépíteni a helyzetét. Való igaz, hogy több fontos típusuk esetében is jócskán sikerült az augusztusihoz képest több példányt eladni, de ez mindig is így volt, a nyári uborkaszezon után szeptemberben nő meg újra a kereslet. Fontosabb fegyvertény, hogy a tavalyi 381.365 darabos raktárkészletet sikerült 138.456 darabra leszorítani, így hamarosan újra felfuthat a termelés – persze csak félgőzzel, de már ez is valami.

Chrysler eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09.
összesen, db
2008. 01-09.
összesen, db
Változás%
30034114287-20,432932251807-43,40
Aspen1431313-89,11585217681-66,90
Crossfire127113+12,394991566-68,14
Pacifica45544-91,7319555621-65,22
PT Cruiser2582410-89,291676042345-60,42
Sebring14515450-73,381743161428-71,62
Town & Country36119229-60,876171595287-35,23
Összesen:904623346-61,25133534275735-51,57


Dodge eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09.
összesen, db
2008. 01-09.
összesen, db
Változás%
Avenger28594500-36,472733153828-49,23
Caliber6546129-89,332981474069-59,75
Caravan411211056-62,8164912102398-36,61
Challenger17782376-25,17188788443+123,59
Charger75078118-7,534611080220-42,52
Dakota399622-35,85889421626-58,87
Durango162616-73,70341617339-80,30
Journey29894860-38,503784235627+6,22
Magnum035-100,001136777-98,33
Nitro11352531-55,161364530071-54,62
Ram1345220812-35,36143205196058-26,96
Sprinter798831-3,97540311308-52,22
Viper1986-77,91367872-57,91
Összesen:3586462572-42,68399930638636-37,38


Jeep eladások, 2009. szeptember

Típus2009. 09., db2008. 09., dbVáltozás, %2009. 01-09.
összesen, db
2008. 01-09.
összesen, db
Változás%
Commander14911590-6,23884322654-60,96
Compass101993-89,831002522389-55,22
Grand Cherokee56014565+22,693989057333-30,42
Liberty27154963-45,303265354293-39,86
Patriot13773190-56,832559647344-45,94
Wrangler60026130-2,096504565135-0,14
Összesen:1728721431-19,34182052269148-32,36

Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére