Masszívan növekvő eladások a Fordnál

Míg az év elején a dearborni óriás eladása ugyanúgy a bányászbéka szintjén volt, mint a Chrysleré vagy a GM-é, 2009 végére a Ford a jelek szerint maga mögött hagyta a válságot. Decemberben a cég egyedülálló módon 33%-kal több kocsit adott el az Egyesült Államokban, mint egy évvel korábban. A 178.163 kocsi elsöprő többségét a névadó márka adta, mely új modelljeinek köszönhetően 37%-kal növelte értékesítését, de korrekt, 16 é 6 százalékos bővülést könyvelhetett el a Lincoln és a Mercury is. 2008 májusa óta ebben a hónapban talált gazdára a legtöbb Ford-kocsi.

Az egész éves eredmény persze még a Fordnál sem éri el a 2008-as szintet, de a detroiti három nagy cég közül még mindig itt láthatjuk a legkedvezőbb számokat. 1.615.799 autójuk 15%-os csökkenést jelent, ami jóval kisebb arány, mint a Chrysler vagy a GM esetében, de alatta marad a teljes piac szűkülésének is. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt 15 hónapból 14-ben sikerült a cégnek piaci részesedését növelnie, és 1995 óta ez az első alkalom, amikor éves összesítésben is nagyobb szeletet kaparintottak meg a tortából.

A Ford esetében is megfigyelhető a hagyományos SUV-ok térvesztése, és ezzel párhuzamosan a crossover kategória iránti növekvő kereslet: míg előbbiekből közel négytizeddel kevesebb fogyott, mint 2008-ban, utóbbiak iránt az érdeklődés alig csökkent. A decemberi számok is azt mutatják, hogy a crossoverek eladása másfélszeresére nőtt, míg a SUV-ok esetében csak egyharmados volt a bővülés. A hagyományos teherautók és furgonok eladása csak lassan tér magához: a teljes évben 20%-ot meghaladó csökkenést szenvedtek el, és bár decemberben ezekből is több fogyott, mint 2008 utolsó hónapjában, a növekedés csupán 18% volt.

A névadó márka esetében a Fusion és Escape modellek hozták a legjobb eredményeket, de a full-size Flex iránt is egyre nagyobb az érdeklődés, melynek a tavalyi volt az első teljes modelléve. Az Edge iránt valamivel gyengébb a kereslet, de még mindig jobban teljesít, mint az egykori fejőstehén Explorer, melyből tavaly csupán negyedannyi kelt el, mint fénykorában. Továbbra is rengeteg fogy a Focus-ból, és bár a 2009-es eladása az átlagnál gyengébb volt, ez annak tudható be, hogy idén érkezik az új generációja. Az év eleji teljes összeomlás után az Expedition értékesítése is növekedésnek indult, de kérdéses, mennyi tartalék van még a modellben. A megszüntetett Taurus X-ből már csak a visszamaradt készleteket ürítik ki.

Ezen kívül csak a legendás Crown Victoriából adtak el kevesebbet, mint 2008 végén, és ez jól jelzi, hogy az utolsó alvázas cirkáló a végnapjait éli. A valamelyest utódjának tekinthető új Taurus azonban nagy sláger, decemberben dupla annyi fogyott belőle, mint 2008-ban, és mivel csak néhány hónapja kapható, valószínűleg jövőre még erősebb számokat produkál majd. Bár a Ford F-sorozata még mindig a legnagyobb példányszámban értékesített típus Amerikában, ma nagyjából feleannyit adnak el belőle, mint az ezredfordulón, és a típus iránti kereslet nem igazán növekszik.

Szintén kicsi az érdeklődés a kisebbik Ranger pickup iránt is, és a Transit Connect is csak mellékszereplő a tengerentúli piacon. Nagy reményeket fűznek viszont a Fiesta észak-amerikai bevezetéséhez, mely tavaszra várható.

A Lincoln esetében egészen különös tendenciák zajlottak le. A decemberi 16%-os növekedés legnagyobb részt a Navigatornak volt köszönhető, melyből 60%-kal több fogyott, mint 2008 végén, a teljes évben viszont csak feleannyit adtak el belőle, mint egy évvel korábban. Ugyanígy a régimódi Town Car iránt is harmadával nőtt az érdeklődés 2009 végén, míg a teljes évet 27%-os visszaesés jellemezte. Az MKZ szedán esetében szintén beindult a lassú növekedés, az MKX crossover viszont még mindig gyengén teljesít. Nem túl bíztató, hogy a viszonylag friss MKS szedánból 15%-kal kevesebb fogyott, mint 2008 decemberében, ugyanis ez arra utal, hogy a teljes évre vonatkozó egyharmados növekedése csak annak köszönhető, hogy ez volt az első teljes modelléve. Szintén hűvös fogadtatásra talált a hatalmas MKT crossover is. Mindazonáltal, a Lincoln modellpalettája viszonylag friss, és remélhető, hogy a gazdasági válság konszolidálódásával újra megugrik a kereslet az ilyen luxusautók iránt is.

Nem túl rózsás viszont a Mercury helyzete. Bár 2009 utolsó hónapjában sikerül 6%-os növekedést elérnie, ez kizárólag az ősöreg Grand Marquis-nak volt köszönhető, melynek értékesítése a másfélszeresére nőtt. Paradox módon ez az ódivató cirkáló ma a Mercury legkeresettebb modellje. A Sable gyártását még tavasszal leállították, már csak az addig legyártott darabokat árulják. Bár a Milan és Mariner modellek viszonylag jó számokat értek el, Ford testvérmodelljeikhez képest kifejezetten gyatrán teljesítenek. A Mountaineerről pedig kijelenthető, hogy a kutyának sem kell.

Félő, hogy ha a vállalat nem fektet be jelentős összegeket abba, hogy a Mercury visszanyerje önálló arculatát, és legalább az anyacégétől megjelenésében különböző autókat gyártson, akkor a márka napjai meg vannak számlálva. A Ford előtt két példa áll: vagy új jár el, mint a GM a Buick esetében, amely az utóbbi években egyre nyereségesebbé vált, vagy hagyja, hogy a márka önálló modellek nélkül teljesen elsorvadjon, mint az történt a Plymouth-tal még a kilencvenes években.

A hibrid autók iránti kereslet a Fordnál is ugrásszerűen nő. Jelenleg négy típust, a Fusion/Milan és az Escape/Mariner testvéreket árusítják ilyen hajtáslánccal, ezekből decemberben összesen 2843 darabot adtak el, ez pedig 172%-kal több az egy évvel ezelőttinél. 2009-ben összesen 33502 vegyes hajtásláncú Ford kocsi talált gazdára, ez 72%-os növekedést jelent. Ugyan az e téren piacvezető Toyotától még igen távoli ez az eredmény, de a Honda mögött már csak 2190 darabbal van lemaradva a dearborni cég.

Ford eladások, 2009. december
Típus2009. 12., db2008. 12., dbVáltozás, %2009. 01-12.
összesen, db
2008. 01-12.
összesen, db
Változás%
Crown Victoria26383007-12,273325548557-31,51
Econoline / ClubWagon85567833+9,2385735124596-31,19
Edge94635937+59,3988548110798-20,08
Escape1915610967+74,67173044156544+10,54
Expedition55563833+44,953165555123-42,57
Explorer66125346+23,685219078439-33,46
Flex46342685+72,593871714457+167,81
Focus1420511671+21,71160433195823-18,07
Fusion1885210274+83,49180671147569+22,43
F-Series4820941580+15,94413625515513-19,76
Mustang65274027+62,086662391251-26,99
Ranger45033855+16,815560065872-15,59
Taurus72563460+109,714561752667-13,39
Taurus X56971-94,23610623112-73,58
Transit Connect19920---88340---
Összesen:158215115446+37,0514406531680321-14,26

Lincoln eladások, 2009. december
Típus2009. 12., db2008. 12., dbVáltozás, %2009. 01-12.
összesen, db
2008. 01-12.
összesen, db
Változás%
Mark LT2285-99,301474631-96,83
MKS17872100-14,901717412982+32,29
MKT8580---25800---
MKX20062114-5,112143329076-26,29
MKZ21902089+4,832208130117-26,68
Navigator17581097+60,26805714836-45,69
Town Car18661368+36,401137515653-27,33
Összesen:104679053+15,6282847107295-22,79

Mercury eladások, 2009. december
Típus2009. 12., db2008. 12., dbVáltozás, %2009. 01-12.
összesen, db
2008. 01-12.
összesen, db
Változás%
Grand Marquis34822271+53,322478329766-16,74
Mariner28833148-8,422868832306-11,20
Milan23282219+4,912740331393-12,71
Mountaineer624634-1,58516910596-51,22
Sable64601-89,35625616187-61,35
Összesen:93818873+5,7392299120248-23,24


Forrás: http://media.ford.com/images/10031/December09sales.pdf

Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Zola:

    Inkább fordítva, a közelmúltbeli Cars mesefilmes Doc Hudson karakterre utal.

  • kicsiPUNK:

    Hornet név a Wikipédia szerint Hudson Hornet névből jött; aki pedig egy

A lap tetejére