EMAT - Épített Motorok és Autók Találkozója, 2016

Visszaolvastam a korábbi EMAT beszámolóimat, hogy ennyi év elteltével változott-e annyit a hazai autóépítők helyzete, hogy újat tudjak mondani, vagy még mindig ugyanabban a kényelmetlen cipőben járunk, és kíméljek meg mindenkit a megszokott frázisok (ellenséges szabályozás, stb.) puffogtatásától. Megkímélek mindenkit.

A Rusty Rodders C.C. állja a sarat, és évről évre összeszedi az érdekes hazai és környékbeli autókat. Hatalmas érdemük a külföldi kapcsolattartás, idén az olasz ’50 Brothers klub is hozott néhány autót. Pontosabban az autók hozták őket. Jó kis túra lehetett, le a kalappal! Képviseltette magát az osztrák Lead Saints klub és a horvát Trash and Burn találkozó is.

A pavilonba lépve Fagyi 1964-es Cadillac pickupja fogadott. Néhányszor szóba került már az autó, a miskolci Simon Coachworks elképesztő aprólékos munkával alakította át a négyajtós szedánt platós teherautóvá. Nem a tüsszentsük le mattfeketére vonalat képviseli.

A Cadillac előtt rengeteg épített motor, mögötte az olaszok 1942-es Chevy pickupja. Az autó alatt ugyan merevtengelyt láttam elöl, de a géptető alá bepillantva régi ismerősöket pillantottam meg: small block Chevy szelepfedeleket. Egy 350-es V8-as dolgozik a sárvédők közti szűk helyen.

A fal mellett személyes kedvencem, egy 1956-os Ford F-100-as állt. Eleve szerelmes vagyok az 1953-56 közötti F szériába, de ez a példány külön megdobogtatja a szívemet. Ízléses apróságok teszik egyedivé, a metálszínű kormány és kárpit pedig ütvefúr.

A három pickuppal egy lila hot rod osztozott az első szigeten. Kundi fémkasznis gépe Last Barons építés. Olyannyira, hogy az alváz és a bódé is egyedileg, nulláról készült. Az arányok és a klasszikus hozzávalók a helyükön, nincsenek rövidítések a projektben. Ott a merevtengely a Super Belltől, a ’32-es Ford hűtőmaszk a Speedway Motorsról. Az erőt egy 383-as Chrysler blokk adja, és a mopar témának adózik a szín is: Plum Crazy.

Kundi gépe Last Barons építés


A következő blokk első autója számomra újdonság volt. Az 1941-es Plymouth gyönyörű színe és hullámzó formái tették emlékezetessé. A hátsó sárvédők és a fellépők fixre lettek hegesztve, és eltűnt az ereszcsatorna is. Talán csak két szögletes elem maradt az egész autón, az ajtók felső sarka. A forma orgia ellenére mégis minduntalan a vastag fehérfalú gumikkal feszítő krómozott felnikre terelődött a szemem.

A lökhárító nélkül semmi nem töri meg a formák orgiáját


A szomszédot, egy négy évvel idősebb Plymouth kupét láttam már néhány évvel korábban, darabokban. A felületes szemlélő azt mondaná, hogy lám, alig kell valami egy enyhe customhöz, rá kell ültetni négy színes kerékre, és kész. Ami a látványvilágot illeti, igaza is lenne, de nem lehet szó nélkül elmenni a Fatman Fabrications Mustang II futómű és a 283-as small block Chevy mellett. Egyik sem volt a gyári felszereltség része 1937-ben. :) Plusz pont a mintás kárpitért, nagyon tetszett!

A Lead Saints klubtag Markus Schartner 1953-as Chevy 210-ese ennél sokkal mélyebbre merült az átalakítások tengerében. A négyajtósként született Two-Ten szedánt csoppolták, kétajtóssá alakították, és egy air ride-os Monte Carlo alvázra tették rá. Módosított első- és hátsó lámpák, lake pipe kipufogó, fehérfalú gumik, keresőlámpák, és a selyem szürke szín teszik teljessé a képet. Az én szememnek még egy kis króm hiányzott a receptből.

Teljes körű átszabás, talán csak egy kis króm hiányzott a receptből


A Rusty Rodders féle 1949-es Chevy számomra még mindig etalon, és ezt minden egyes alkalommal el is mondom róla.

Régi ismerős a Warszawa 223 is. Az 1969-es kombi a topchopnak és a hátsó ajtók eltüntetésének köszönhetően hatalmas oldalüvegeket kapott. A púpos orr alatt egy Ford Granada V6-os lakik. Kár, hogy az EMAT-on korábban szereplő sok társához hasonlóan ez az autó is előbb-utóbb külföldre kerül.

Nagyon gonosz látvány volt a légrugós futóművel a földre eresztett csupafekete ’50-es Buick Roadmaster. Az olaszok 1973-as alvázra tett csoppolt autója megkapta a donor 455-ösét is.

A sor végén még egy olasz Buick, az 1955-ös Riviera egyelőre csak apróbb változásokon esett át. Egy kis borotválás eltüntette a hardtop kupé oldalának krómdíszeit. Az egységes patinába beolvadnak a tradicionális pinstripe motívumok, a hangulatot a fényezett felnik kontrasztja erősíti. Ötletes kísérlet a motorháztető rozsdás lángmintája, nem találkoztam még hasonlóval.

Nagyjából itt merült ki a csarnok szigorúan vett hot rod és custom kínálata. Az AMTS egyéb, a magazin témájába vágó autói egy külön galériába kerülnek hamarosan.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Szaba:

    Hátha most... https://www.youtube.com/watch?v=ZID-EusBafg

  • Cece:

    Rohan az idő rég dumáltunk-most, hogy híres lettél, újra összefuthatnánk

A lap tetejére