Belsőtér festés, műanyagfestés


Az ablakemelő kapcsolója alatt jól látszik a színeltérés


A hátsó ülés melletti elem nem csak kopott...


Kritikus helyeken a mintát is eltűntette a csiszolás



A Color Coat család


Első a SEM Soap



Előkerült a fogkefe is



A Plastic Adhesion Promoter csillogó felületet képez


Régi és új árnyalat


Száradnak a kész elemek


Felfrissült színek


Beépítésre várva

Bármennyire is vigyáznak egy autóra, a gyártás óta eltelt évtizedek nem múlnak el nyomtalanul. Motort, váltót, futóművet lehet csinálni, a karosszéria hibáit el lehet tüntetni, időt lehet nyerni a rozsdával folytatott küzdelemben. Egy ügyes kárpitos kijavítja az üléseket, új vinylt tesz a tetőre. De mi lesz a hetvenes, nyolcvanas évek autóinak napszítta belső terének műanyag elemeivel?

A Cutlass felújítása közben a kárpitokat leszámítva háromféle belső anyaggal találkoztam:

- anyagában színezett műanyag (ajtópanelek),
- anyagában színezett gumi (könyöklők),
- gyárilag festett rideg műanyag (középkonzol).

Mindegyiket megviselte az eltelt 30 év, a festett felületek megkoptak, a műanyagok kifakultak, felületük porózussá vált.

A termék A termékcsalád leírása és színskálája letölthető a SEM oldaláról. Az általam használt alap készleten túl további alapozók, rugalmasítók, fényes és matt lakkok, műanyag javító anyagok is vásárolhatók. Az Amerikában könnyen beszerezhető anyag meglehetősen drága lett, mire Magyarországra jutott. Remélem a minősége kárpótolni fog ezért.
Kutatásom során találtam egy amerikai termékcsaládot, ami a gyártó állítása szerint megfelelő előkészítés után a fentieken túl műbőr felületek, sőt akár kabrió tetők színezésére is használható. A SEM Color Coat leírásában külön hangsúlyozzák, hogy a bevonat nem festék, de az egyszerűség kedvéért én így fogom nevezni.

A gyártó honlapjának tanulmányozása után külföldi autósok tapasztalatait kértem, és mivel a visszajelzések egytől egyig pozitívak voltak, elkezdtem a beszerzésen dolgozni.

Felvettem a kapcsolatot egy amerikai forgalmazóval, ahonnan kaptam színmintát, de a tengeren túli szállítást a veszélyes anyagok miatt nem vállalták. Ugyanígy jártam minden amerikai kereskedővel, ezért a kutatást kiterjesztettem Európára is. A francia képviselet töketlenkedése után végül a holland import mellett döntöttem.

Ha már festek, nincs megkötve a kezem a színeket illetően, az autó fényezéséhez passzoló belső bőrt, és az ehhez legközelebb álló SEM festékárnyalatot választottam a palettáról.

Barátaim tanácsára nem foglalkoztam az aeroszolos termékekkel, kétliternyi „Thomas Green” mellett természetesen megvásároltam minden előkészítő anyagot is a kompresszoros fújáshoz.

Én sajnos nem rendelkezem megfelelően tiszta hellyel és felszereléssel, Reseda nyújtott segítő kezet, és fogadott be műhelyébe a projekt erejéig.

A festéshez ép és tiszta felület kell, így az elporladt műanyagok vizes csiszolásával kezdtünk. Néhány közvetlen napsütésnek kitett elemen annyit kellett leszedni az anyagból, hogy eltűnt a préselt mintázat. Valamit valamiért.

Ezután következett a Color Coat termékpaletta. A kívánt eredmény eléréséhez az egyes anyagok felhasználási útmutatóit maximálisan betartva dolgoztunk.

A család első tagját a SEM Soapot már a megcsiszolt és mosószeres vízzel megtakarított elemeken vetettük be. A szappant dörzsivel kombinálva (a bordázott részeknél előkerült a jó öreg fogkefe is) jó adag szennyeződéstől szabadítottuk meg a szemre tiszta műanyagokat. A kezelés eltávolította a középkonzol gyári festékrétegének felső részét is.


Anyagszükséglet

A Cutlass összes műanyag elemét átszíneztük, közel 40 darabot. A nagyobb alkatrészeket (ajtópanel, műszerfal, stb.) és a kisebb darabokat (légbefúvó, kabát akasztó, stb.) egyaránt kezelésbe vettük.

Az előkészítésnél elhasználtunk egy komplett SEM Soapot, a Plastic és Vinyl Prepből viszont nem fogyott sok. Az alapozóból és a festékből 2-2 quarttal vásároltam (~2 liter), ez épphogy elég lett.

Ugyanez a munka hajtógázas kivitelben több mint tíz flakonnyi festéket emésztett volna fel, egy első ajtópanel szükséglete két rétegben fújva két aeroszol.

A szappannal átmosott alkatrészeket vízzel öblítettük, a folyadék gyöngyökké állt össze a még szennyezett részeken, ezeket újra mostuk.

A megszárított műanyagokat nem bolyhosodó ronggyal Plastic Preppel töröltük át. Ezt is leöblítettük tiszta vízzel, ügyelve, hogy ne koszoljuk, ne zsírozzuk a megtisztított felületet.

A vinyl hatású elemeket hasonló módon készítettük elő, de itt a Vinyl Prepet használtuk, amit az útmutató alapján alaposan bedörzsöltünk a felületbe. A vinyl részek további alapozást nem igényelnek.

Következett a műanyagok alapozása. A SEM család többféle anyagot kínál, a holland viszonteladó a Plastic Adhesion Promotert javasolta, ami hőre lágyuló műanyagokra és festett felületekre egyaránt alkalmazható.

Az alapozó első vékony rétegét 5 perc elteltével egy kiadósabb réteg kell, hogy kövesse. Az anyag egy átlátszó, selymes bevonatot képez a felszínen.

10-15 perc múlva lehet a szín első rétegét fújni. Az alaposan felkevert festéket hígítás nélkül, 20-25 psi nyomás mellett az alapozóhoz hasonlóan két rétegben kell felvinni a felületre 5-10 perc száradási időt hagyva.

A festék ugyan híg, de kiválóan fed, és nehezen folyik meg. Bár a bevonat nagyon hamar szárad, az elkészült darabokat 24 órán át érdemes pihentetni.

A végeredmény szép, a felület közelről nézve is teljesen műanyag hatású. Arra a kérdésre, hogy tartós lesz-e a bevonat, csak az idő fogja megadni a választ. Nem biztos, hogy annyival többet tud az anyag, mint amennyivel drágább az itthon kapható műanyag festékeknél.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • sportster:

    Kurva jó hogy idén mindenki tologatja az időpontjait!!!

  • MoparMan.:

    !pacsi !usa örülök, hogy hozzád került! mindent megcsinálsz amire nekem

A lap tetejére