GM 1966-1970-es fejtámlák utólagos beépítése


A Pontiac 1967-es katalógusában az első sor jobb szélén látszik a „Strato reclining” ülés fejtámlája. Az ára $52,66 volt


Ennyi a mellékelt leírás


A gyári ábra segít megérteni a szerkezetet


A nyitógombot el kell távolítani


A támla eldugott csavarja csak előre hajtott ülésnél érhető el


Ilyen az ülés belseje


Helyén az új tartó


Bal oldalon a műanyag hüvely, jobb oldalon a króm burkolat


Kész!

A normál gyári ülés hosszú távon nem támasztja meg kényelmesen sem az ember hátát, sem a nyakát. A probléma elhárítására jó megoldás a ma is kapható gyári fejtámla beépítése.

A GM katalógusok szerint 1966-70 közötti ülésekhez használható készletben ezek érkeznek:
- két fejtámla,
- 2-2 db fejtámla tartóelem,
- apró csavarok alátétekkel,
- egy oldalas leírás a beépítéshez.

Szükséges szerszámok a beszereléshez:
- csillagcsavarhúzó,
- csavarhúzó,
- vékony hegyes lyukasztó,
- éles kés, ami jól vágja a papírt (én egy reszelős élűvel tökéletesen vágtam),
- 4 db 1,5-2 cm hosszú lemezcsavar,
- fogó.

Érdemes előkészíteni:
- rozsda átalakító és ecset,
- festék,
- tisztítószer,
- porszívó.

A megfelelő rajz sokat segíthet az ismeretlen terület felfedezésében, most is jól jön egy gyári leírás. A mellékelt rajz és a könyv ábrájának segítségével már egészen érthetővé válik a beszerelés.

A készlet tartóelemeiről le kell szerelni mindent. El kell távolítani a króm takarólemezt, és le kell csavarni a rugót, ezután ki kell venni a műanyag hüvelyt. Ezt a rugó nagyon erősen szorítja, óvatosan kell szétszedni, nehogy eltörjön.

Az ülést előre kell hajtani. A támlarész oldalán található gombot tartó két csavar kitekerése után a gombot és burkolatát el lehet távolítani. Figyeljünk a gomb és a fedél rész közti gumigyűrűre, ne vesszen el. A gombot ne tegyük messzire, mert jól jön, ha szerelés közben bekattanna a támla zárja.

A támla alsó élén kétoldalt található csavarok kivétele után a fém hátsó burkolat alsó élét finoman magunk felé kell húzni. Amint a burkolat túlért a peremen, felfelé tolva eltávolítható. A fedél élén végigfutó króm szegélyre vigyázni kell végig, egyrészt, hogy ne jöjjön le, másrészt, hogy ne törjön meg.

Ekkor meglátjuk, hogy belül milyen állapotú az ülés. Lesz mit megtisztítani, nem csak a hátlap belső oldala poros, a perem alatti huzaton is biztos, hogy áll a por. A fém részeket állapotuktól függően érdemes lehet felületkezelni.

A két régi felső tartófület szintén el kell távolítani. Ennek a csavarjaira szükség lesz a későbbiekben, ezért ne tegyük őket messzire.

A tartót oda kell próbálni a háttámlához, és a felső töréspont jól látható vonalánál (ez a műanyag hüvely felső síkjánál lévő töréspont) egy 4-5 cm-es vízszintes metszést kell ejteni a huzaton. A lyukon keresztül benyúlva felfelé 5-6 cm hosszan és 2-3 cm szélességben (amennyire a két oldalon körülötte lévő acél lemezek és rugók engedik) el kell távolítani a karton merevítést. Itt jöhet jól a csavarhúzó, mert lapos hegyével a karton a lemezek és a rugók közül is kivehető.

Eközben folyamatosan próbálgatni kell, hogy kellően benyomható-e a lemez felső része. Ahol nem fekszik fel jól, ott még vágni kell. Ez eléggé nehezen megy, mivel alulról nehezen lehet odaférni.

Amikor már úgy érzi az ember, hogy a lemez eléggé benyomható, akkor bele kell próbálni a műanyag csövet. Ha nem csúszik a helyére, akkor a metszés alatti vízszintes fémlemez peremét fogóval finoman ki kell hajlítani.

A gyáriak gondoltak a fejtámlára, így az ülésekben minden csavar helye elő van fúrva. Amikor már eléggé benyomható a huzat, az alsó csavarral oda kell fogatni a tartót. A dupla csavarhelyek közül a felső helyére (ez volt a régi tartó belső csavarhelye) egy hosszabb csavart kell betenni. A régi tartó csavarja ide is, és az alatta lévő lyukhoz is felhasználható.

A szélső csavart betekerni már kissé nehezebb. Akinek nagyon vékony keze van, az óvatosan, a lemezek között benyúlva megkeresheti, merre van a csavarhely. Akinek ez nem megy, az a lyukasztóval kívülről megkeresheti. Érdemes a szöveten keresztül oldalról próbálkozni.

Ezt még háromszor kell megtenni, hogy a tartók a helyükre kerüljenek. A fejtámlát érdemes belepróbálni a felszerelt tartókba, hogy jó helyen vannak-e. Nekem három darab tökéletesen helyre került, csak a negyediket kellett 2 mm-t oldalra mozdítani. Ha minden a helyén, a műanyag tartót a hüvelybe lehet csúsztatni.

A króm takaróelem rögzítése után érdemes ismét helyére próbálni a fejtámlát. Vigyázzunk, nehogy teljesen betoljuk, mert ha beakad az alsó rugó, nehezen vehető ki a támla. Ha a támla nem feszült, akkor a krómtakaró feletti rugókat is visszatehetjük a helyükre.

Innentől az összeszerelés következik, a fejtámla véglegesen a helyére kerülhet, majd a háttámlát kell felül visszaakasztani. Előfordulhat, hogy nem akar felakadni, ekkor a füleket megfelelő távolságra lehet hajtani egy fogóval. A két alsó csavart érdemes két fordulatnyit becsavarni, így nem ugrik le a hátlap.

A támla fém burkolatát finoman mozgatva helyére kerülhetnek a nyitógomb csavarjai. Eztán már csak az alsó két csavart kell fixre húzni, és lehet is kipróbálni, örömmel élvezni az új fejtámlát.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • DRW:

    Nagyon jampi ez a gép, gratulálok! Titkos vágyam egy ilyen, csak

A lap tetejére