Ez mind ötven éves idén

1965-ben járunk, melyik kéne?

Cadillac Calais
10%
Chevrolet Caprice
34%
Dodge Monaco
7%
Ford LTD
7%
Plymouth Satellite
21%
Rambler Marlin
10%
Shelby Mustang
10%

29 vélemény alapján
Lépj be a szavazáshoz!

Ötven év sok idő, illik megünnepelni. Összeszedtem, idén milyen típusok jubilálnak.

Cadillac Calais

A Cadillac a belépő szintű Series 62-t váltotta le az 1965-ben érkező Calais modellel. Két- és négyajtós hartop, továbbá négyajtós szedán karosszériával volt rendelhető, és az extrákkal igen fukarul bántak. Az elektromos ablakok, a rádió, a légkondicionáló, mind mind plusz pénzért kerülhetett az autóba, valódi bőr belsőt és vinyl tetőt sosem kapott.

A típus megélt egy generáció váltást is, 12 modellév után 1976-ban szűnt meg.

Chevrolet Caprice

Bár az évek során ez megfordult, a Caprice-t eredetileg az Impala fölé pozicionálták, egészen pontosan az Impala luxuscsomagjaként indult pályafutása. Egy évvel később, 1966-ban erősödött önálló modellé.

Szinte garantált, hogy mindenki talál a szívének tetsző évjáratot a ma is gyártott típusból, legyen a tepsi, a kocka vagy épp a lepény szerelmese. Vagy mindegyiké. :)

Dodge Monaco

A Monaco eredetileg tervezett terepe a magyarra oly nehezen fordítható a praktikusságot a luxus oltárán feláldozó „personal luxury” kategória volt. A Custom 880 alapjaira épülő új típus végül a Dodge fullsize luxusautója lett, gyakran extravagáns kinézettel.

Az évek során a név különböző kiegészítésekkel igen szerteágazó, már-már követhetetlen családot alapított betöltve a teljes fullsize palettát a rendőrautótól a luxusmodellig: Monaco 500, Monaco Custom, Monaco Brougham, Royal Monaco, Royal Monaco Brougham... A legtöbben minden bizonnyal Bluesmobile-ként emlékeznek rá, és mindenki igyekszik elfelejteni a '90-es évek Renault alapú feltámasztási kísérletét.

Ford LTD

A Caprice-hez hasonlóan az LTD is legmagasabb szintű felszereltségből nyert modell státuszt. A történet a Galaxie 500 LTD-vel indult, majd hogy a Ford se maradjon ki a keverésből, három generációval később 1983-tól a midsize és fullsize sorozatra párhuzamosan használta a jól csengő nevet. A Fox alapú LTD-t 1987-ben a Taurus váltotta, a fullsize LTD Crown Victoria 1991-ig élt, utódja az LTD cím nélküli Crown Victoria lett.

Kétes dicsőség, hogy a Chevy Chase féle Családi vakáció c. filmben egy 1979-es Ford LTD Country Squire kombit csúfítottak el a Wagon Queen Family Truckster megalkotásához.

Plymouth Satellite

Már meg sem lepődünk, hogy a kor trendje szerint a Satellite is egy modell legextrásabb változataként született. A kizárólag kétajtós hardtop és kabrió változatban kínált autó a midsize Belvedere sorozat csúcsán állt.

Az idő előrehaladtával a név csillogása megkopott, az 1968-ban bemutatkozó második generáció már a modellpaletta aljára került. Megjelentek a négyajtós szedánok és a kombik is. Egy generációval később 1974 végén a Fury lecsúszott midsize modellé, ez a Satellite halálos ítéletét jelentette.

Rambler Marlin

A Marlin név sem mentes a variálástól, mindössze három éves életútja alatt először Ramblerként, aztán simán Marlinként, végül AMC Marlinként kínálták. A későbbi Pacert, Gremlint és Cherokee XJ-t is jegyző Richard A. Teague által vezetett csapat a midsize Rambler Classic fastbackké tervezését kapta feladatul.

A végeredmény hátulról gyönyörű, a belseje csodálatos, de az eleje és az oldala még nekem is túl buta. A fullsize méretre hízott 1967-es modellév tetszetős orr részt kapott, de a vásárlók elmaradtak, a Marlin sorsa megpecsételődött.

Shelby Mustang

Könyveket lehetne megtölteni a Shelby Mustang történelmével, ezt többen meg is tették. 1965-ben a GT350-nel indult a sorozat. A Ford futószalagjáról legördülő kéziváltós autók a Shelby Americannél egyedi megjelenést, motortuningot, erősebb hátsó hidat és jobb fékeket kaptak.

A következő évben a Hertz autókölcsönző jó üzletet szimatolva a népszerű autók bérbeadásában több mint ezer GT350-est rendelt. 1967-ben érkezett a nagy motoros GT500, a 650 lóerős Super Snake prototípus, egy évre rá a GT 500-KR szerényen King of The Road néven.

1969-ben Carroll Shelby felmondta a megállapodást a Forddal, 1970-ben már csak a készleten maradt autókat árulták. Bár jó ideig úgy nézett ki, vége a történetnek, a 2006-ban újjászületett autó a mai napig él.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére