
Vadonatúj Super Duty a Fordtól
Európai szemmel nézve szinte felfoghatatlan, hogy a platós kisteherautók milyen népszerűségnek örvendenek az Egyesült Államokban. Míg nálunk jóformán csak építési vállalkozások, erdészek, mezőgazdászok használnak ilyen típusú autókat, addig odaát boldog-boldogtalan pick-uppal jár.
Az utóbbi 20 év folyamán a Ford F-sorozata volt a legnagyobb példányszámban eladott típus az észak-amerikai piacon, s bár az ijesztő üzemanyagár-növekedés és a környezetvédelmi előírások szigora egyre inkább visszatereli a vásárlókat a személygépkocsik felé, az F-Series első helye még mindig biztonságban van, bár a Toyota Camry egyre jobban szorongatja.
Mindezek fényében nem csoda, hogy a Ford különösen nagy figyelmet fordít erre a kategóriára. A napokban mutatták be az F-sorozat nagytestvérének számító Super Duty modellcsalád következő generációját Dallasban. A helyszín nem véletlen: az ilyen jellegű autók főleg a déli államokban népszerűek, az urbanizáltabb keleti és nyugati parton kevésbé van helye az efféle monstrumoknak.
A 2011-es Super Dutyhoz két új erőforrást fejlesztettek ki: egy 6,2 literes, V8-as benzinmotort, mely normál benzinnel, E85-tel, vagy a kettő bármilyen arányú keverékével elmegy. Ez a motor váltja fel az eddigi 6,8 literes Triton V10-est, melynél az ígéretek szerint nem csak erősebb, de gazdaságosabb is lesz.
Külön figyelmet fordítottak arra, hogy az új gép könnyebb legyen, ezért visszatértek a kétszelepes technikához, valamint magnézium szelepfedelet alkalmaztak. Az igazi újdonság azonban a dupla gyújtógyertya alkalmazása: ennek köszönhetően az égési folyamat tökéletesebb, csökken a károsanyag-kibocsátás, és egyenletesebbé válik a nyomaték leadása.
A másik motor a 6,7 literes, V8-as Power Stroke turbódízel, melynél a legnagyobb fejlesztést a grafittal erősített acél (CGI) motorblokk jelenti, a korábbi öntöttvassal szemben. A motor így szerkezetileg erősebb, egyben könnyebb is lett.
A DualBoost turbó két turbinával dolgozik: a kisebbik azért felel, hogy a motor gyorsan reagáljon a megnövekedett terhelésre, míg a nagyobbik a maximális teljesítmény elérését segíti elő, a két párhuzamosan dolgozó turbina tehát kiküszöböli a feltöltött dízelmotorok leggyakoribb hiányosságát. Az üzemanyagot common-rail rendszerű Bosch adagoló juttatja a motorba, amely egyébként gázolajon kívül biodízel is lehet.
Lecserélték a váltót is: a korábbi ötfokozatú automata helyett hatfokozatú 6R140 TorqShift váltóval szerelik majd a Super Dutyt, mely kézi üzemmódban is használható lesz, valamint külön Tow Haul program is jár hozzá, amely a vontatást könnyíti meg a motorfék intenzív használatával. Az új váltó legkülönlegesebb eleme azonban a Live Drive PTO, amely lehetővé teszi, hogy a váltón keresztül külső gépeket hajtsanak meg a motorral, például csörlőt, betonkeverőt, vagy akár hóekét.
A karosszériát csak részleteiben alakítják át, bár az új modell így is könnyedén beazonosítható lesz: nagyobbra cserélik a hűtőmaszkot, és ezentúl csak két vastag, vízszintes krómléc fut rajta keresztbe. Az ovális Ford-embléma minden eddiginél nagyobb, 33 centis lesz. Természetesen átszabják a lökhárítót is, és növelik a fényszórók méretét. Az első sárvédő légbeömlője viszont eltűnik.
A belteret egyrészt a kényelem, másrészt a könnyebb munkavégzés jegyében alakítják át. Módosítottak az ülések kiképzésén, melyek 10 irányban állíthatóak, és nemcsak fűthetőek, de hűthetőek is. A fotelek alatt zárható rekeszeket alakítottak ki, de a hatalmas, variálható középkonzol is kínál tárolóhelyet, érmetartót, tolltartót, valamint négy pohártartót, de még 110 voltos elektromos csatlakozót is. A műszerfalba pedig alapfelszerelésként számítógépet építenek be, mely vezeték nélküli internet-kapcsolatra képes, és a Microsoft rendszert használó géppel akár dokumentumokat is meg lehet nyitni, vagy nyomtatót kapcsolni hozzá.
Minden Super Dutynál szériafelszerelés lesz a MyKey rendszer, mellyel a tulajdonos a gyújtáskulcs programozásával tudja korlátozni többek között a kocsi végsebességét, a kipörgésgátló, blokkolásgátló kikapcsolását, és a GPS-en keresztül ellenőrizheti, éppen merre jár az autója. A MyKey aktiválása esetén például a hifi egészen addig néma marad, ameddig a biztonsági öveket be nem kapcsolják. A rendszert elsődlegesen a tinédzserek biztonságáért fejlesztették ki, de hatalmaskodó főnököknek is kitűnő eszközt ad a kezébe alkalmazottaik kordában tartására.
A brutális méretű pick-up továbbra is kapható lesz szimpla, nyújtott vagy dupla kabinnal, a két hosszabb kivitelnél a platóból is lehet kisebbet vagy nagyobbat választani. Így a „legkisebb” Super Duty 578 centi, a legnagyobb 668 centi lett – vagyis a Ford egy igazi szörnyeteget kínál.
Öt felszereltségi szinttel lesz elérhető az új modell: XL, XL Décor, XLT, Lariat és King Ranch, utóbbi kivitelhez már a bőrülés és az egyedi külső felszerelések is járnak. Bár az árakról még nem közöltek információkat, várhatóan nem igazán drágul majd a sorozat, tehát az F250 induló ára 26-28 ezer dollár között lesz, míg a duplakabinos, King Ranch felszereltségű F450-ért várhatóan valamivel kevesebb, mint 60 ezer dollárt kell majd fizetni.
Ha tekintetbe vesszük, hogy ez a munkagép milyen képességekkel bír, akkor az ára egyáltalán nem tűnik eltúlzottnak, s bár ezt a valóban brutális (az F450-es akár 15 tonnás vontatmánnyal is megküzd) típust nem éppen divatautónak szokták vásárolni, a jelenlegi gazdasági környezetben könnyen lehet, hogy akik eddig megengedhettek maguknak egy King Ranch Super Dutyt vagánykodni, azok most kénytelenek lesznek kisebb és olcsóbb modell után nézni.
Hozzászólások
A megszokott alapos, informatív és mégis élvezetes cikk. Köszönöm!
Ha terepjárót vagy hasonló SUV-t szeretnék vásárolni, csakis amcsi gépre esne a választásom, még ha nem is az első helyen állnak a minőségben. Nagyon brutális formája van!