v8cars.hu | A parfümkirálynő Cadillacje

A parfümkirálynő Cadillacje
















Elsőre talán meghökkentő kijelentés, de a klasszikus autók piacán is vannak divathullámok. Az utóbbi években kezdték felfedezni maguknak a rajongók a hatvanas-hetvenes évek izomautóit, és ez meg is látszik az egyre inkább egekbe szökő árakon. A népszerű televíziós műsorok jóvoltából soha nem látott érdeklődés övezi az egyedi custom carokat, pedig ez évtizedeken át egy viszonylag szűk szubkultúra volt.

1935 Cadillac 355D Méretek: Hossz: 5 780 mm Tengelytáv: 3 708 mm Tömeg: 2 568 kg Motor: Elrendezés: LHV V8 Hengerűrtartalom: 353 ci. (5,8 l) Furat x löket: 3.375 x 4.938 inch Kompresszió viszony: 6,25:1 Lóerő: 130 HP @ 3 400 rpm Egyéb: Alapár: 5 595 USD
Ezzel párhuzamosan viszont a valóban régi, háború előtti autók iránti érdeklődés kissé mintha lankadna, még ha ez az árakon nem is mindig tükröződik. Pedig ebben a körben is egyre-másra bukkannak fel a korábban sosem látott legendák, különlegességek.

Nem kivétel ez alól az 1935-ös évjáratú Cadillac 355D Fleetwood Town Cabriolet sem, amelyet az indianapolisi illetőségű Significant Cars Inc. kínál eladásra. Ez a modell már önmagában is egyedi ritkaságnak számít, de ha hozzátesszük, hogy a kocsi első tulajdonosa Elizabeth Arden volt, akkor már végképp nem lehet szó nélkül elmenni mellette.

A kanadai születésű Florance Nightingale Graham 1910-ben nyitotta meg első szépségszalonját New Yorkban, és ekkor vette fel az Elizabeth Arden művésznevet. A protestáns Amerikában ekkor még nem volt divat az erős smink, a szépségápolás rosszéletű dolognak számított. Arden azonban Párizsban tanulta ki a szakmát, és egészen új vonulatot hozott magával Amerikába.

Az elsők között volt, aki felismerte, hogy az alapozó, szemfesték, rúzs, körömlakk színének harmonizálnia kell egymással a tökéletes hatás érdekében, és éppen ezért nem csak eladta kozmetikumait, hanem tanácsot is adott vevőinek. Figyelmet fordított arra is, hogy a különböző bőrtónusokhoz különböző árnyalatú festékek illenek, míg korábban szinte minden púder olyan volt, mint a vakolat.

Miss Arden tudta azt is, hogy a nők nem csak szépségre, de törődésre is vágynak, így 1929-ben megnyitotta híres Red Door Salonját a new yorki 5th Avenue-n, mely az első mai értelemben vett szépségszalon volt, és az ő nevéhez kötődik a mount vernoni Maine Chance Farm létrehozása is 1934-ben. Ez a hely nem csak szálloda és fürdő volt, hanem egy komplex pihenőhely, gyönyörű kertekkel, drága ételekkel, masszázsszalonnal, szaunákkal a megfáradt hölgyek számára. A ma oly’ divatos wellness-turizmus valahol innen eredeztethető. Ekkorra már több tucat Arden-szalon működött világszerte, a harmincas években gyakran mondogatták, hogy csupán három amerikai márka van, amelyet a világ minden sarkában ismernek: a Singer varrógép, a Coca-Cola és Elizabeth Arden.

A parfümkirálynő életét végigkísérte a jó ízlés és a luxus iránti vágy: autót is így választott magának. Az 1935-ös Cadillac 355D volt a márka belépő modellje, de ez közel sem jelentette azt, hogy olcsó lett volna. A csodálatos V8-as nem sokat változott az 1934-es modellhez képest, tulajdonképpen csak a lökhárítót cserélték le. Mégis ez volt az egyik legmodernebb megjelenésű autó akkoriban, a korszak összes jelentős újítása megjelenik rajta, úgy mint az elnyújtott fényszórók, a festett hűtőkeret, az esőcsepp alakú sárhányók, a legömbölyített tető, és az osztott szélvédő. Persze, a lemezek alatt még faváz húzódott, és a fékek is mechanikusak voltak – de már vákuumos rásegítővel.

A 355D-t háromféle alvázzal kínálták – ez a példány a leghosszabbat használja, 146 inch tengelytávval. A felépítményt a Fleetwood, a Cadillac házon belüli speciális karosszériaműhelye gyártotta egyedi rendelésre, ebből a hétüléses Town Cabriolet kivitelből összesen jó, ha egy tucatnyi készült.

A különös elnevezés azt jelenti, hogy a sofőr feje fölött nincs tető, csak egy kivehető fedőlemez, valamint hogy az első ülést üvegfallal választották el a beltér hátsó részétől. Ez a kocsi kifejezetten azoknak készült, akik maguk sosem vezetik a kocsijukat, kizárólag sofőrrel mennek mindenhová. Ennek tudható be, hogy míg a hátsó részt vastag gyapjúszőnyeggel, puha kárpittal burkolták, addig a sofőrülést egyszerű bőrhuzattal vonták be, és a díszvarrások is hiányoznak. Ez nem csoda, hiszen a sofőrnek igen sokat kell csúszkálnia az ülésen, elvégre a jobb oldalon száll ki, ha ki kell nyitnia főnökének a hátsó ajtót, és a kényes szövet hamar megadja magát az ilyen igénybevételnek.

Az utastér inkább hasonlít nappalira, mint autóra: a kihajtható pótülések fölé két öblös kesztyűtartót tettek, közéjük pedig míves órát. A padlón állítható lábtámasz van, az oldalfalba pedig külön megvilágított sminktükröt szereltek - ezen a részen nem is nagyon lehet kilátni az autóból, hiszen ki kíváncsi a rideg külvilágra ebben az idilli környezetben? A beszállást fogantyúk, zsinegek segítik, az ablakkeretek pedig diófából készültek.

Mindezek fényében nem is csoda, hogy ez a kivitel került a legtöbbe az összes 355D közül: az alapára 5595 dollár volt. Összehasonlításképpen: kétszer annyit kértek értek, mint a sima Fisher Convertible Sedanért, és az árából tíz Chevrolet Sedant lehetett volna venni! Emellett ez volt a legnehezebb V8-as is: a tömege elérte a 2568 kilót. Ezt a rettenetes tömeget kellett az oldalszelepelt, 5,8 literes motornak mozgatnia mind a 130 lóerejével – bár tegyük hozzá, aki száguldozni akart, inkább választott egy sima roadstert vagy coupet magának, ezek „csak” két tonnát nyomtak.

Elizabeth Arden egészen haláláig megtartotta az autót, melyet a sofőrje örökölt tőle – keveseknek van ilyen jó főnöke. A Significant Cars a sofőr fiától vette a kocsit, tehát 74 év alatt csak három tulajdonosa volt, és ezt terjedelmes dokumentációval igazolni is tudják.

A Cadillac ugyan nincs makulátlan állapotban, főleg a fényezés kopott, itt-ott apró rozsdafoltok is vannak a kasztnin, és a kárpitozás is viseltes, de a kocsi mindene eredeti, a cég csak a tető és az első ülés bőrborítását cserélte ki, valamint a mechanika esett át egy hevenyészett felújításon, mindazonáltal a kocsi így is káprázatos – a 2007-es Glenmoor Gathering szépségversenyen a „Legszebb Interiőr” díjjal jutalmazták az Arden-féle 355D-t.

Mindezek fényében szinte nevetséges, hogy az autóért csupán 125.000 dollárt kérnek, hiszen egyrészt a legritkább Cadillacek egyike, másrészt pedig a története is kivételes – egyedül állapota, és az a tény, hogy csak V8-as motor van benne, indokolja ezt a kedvező árat. Mindenesetre, igazán kiváltságosnak érezheti majd magát az, aki megveszi ezt a kitűnő autót.

A képeket a Significant Cars engedélyével használtuk fel.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • keke0323:

    Bakker .Végre előkerült! Sokat gondoltam rá mi lehetett a sorsa! De jó,hogy

  • Zola:

    Úgy tűnik, nincs jó válasz, mindenkinek adok pontot a rádióra.

A lap tetejére