
Veterán minősítés
Minősítésre várva
Vizsgasoron
Pontlevonás, de nem kizáró ok
Packard - sima ügy
Veterán Eldorado belül
Pontlevonás
Fontos a szakirodalom
Régóta tervezem, hogy az interneten keringő félinformációk eloszlatása végett elmegyek egy veterán minősítésre nézelődni. Most Kisgyuri szíves invitálására lehetőségünk nyílt, hogy Malibu Tomival eltöltsünk egy fél napot a muzeális járművek lenyűgöző légkörében.
Mindenekelőtt tisztázzuk az alapvető dolgokat: Mi is számít veteránnak?
Minden 30. életévét betöltött autó jelentkezhet muzeális minősítésre. (Tehát 2006-ban 1975-ig bezárólag.) A sikeres minősítés feltétele az iratok csatolása, az azonosító jelek egyezése, kifogástalan műszaki és esztétikai állapot. Erről bővebben a MAVAMSZ honlapján olvashattok. (www.mavamsz.hu) Egyébként is érdemes pár órát rászánni, és végigolvasni a minősítés szabályait, irányelveit, kritériumait. Ha minden feltételnek eleget tesz az autónk, kérnünk kell egy időpontot a megfelelő vizsgahelyre, és az adott napon indulhatunk is.
Az első, és úgy tűnt a legfontosabb dolog a jármű azonosító jeleinek megléte. A kasztni, a motor-, az alvázszám és egyéb azonosító jelek, ha vannak, mind legyenek olvashatóak! Nagyon fontos, hogy a csatolt papírokon szereplő számok egyezzenek meg az autón található számokkal. Ezek hiányában a minősítés sikertelen eredménnyel zárul. Azonban van egy olyan lehetőség, hogy közjegyző által hitelesített papíron igazolni lehet, hogy az autó alvázszám nélkül készült, vagy így került eladásra, esetleg a szám restaurálás során olvashatatlanná vált. Persze ez már macerás, inkább legyen meg az az alvázszám.
Ha a számvadászaton sikeresen túlesett az autó, akkor következik a kürt, a lámpák, a kabrió tető, és egyéb hasonló dolgok átvizsgálása. Itt állapítják meg pl., hogy az autón piros index van, ez a későbbi forgalomba helyezésnél fontos. Erről ugyanis kiállítanak egy újabb papírt, ami alapján a hazai jogszabályoktól eltérően forgalomba helyezhető az autó.
Ezzel egyidőben aknáról feltérképezik az autó alját, a futóművet, kipufogót, alvázat, esetleges olajfolyásokat vizslatva. Egy másik brigád eközben a motorteret minősíti, rögtön szembeötlik a '29-es Ford A modellen a 6 voltos generátor a dinamó helyett. Ez az autó sajnos nem is kapta meg a minősítést, ez az átalakítás a megadott szempontrendszer alapján kizáró ok. (Apropó, ha netán valaki felkészületlenül menne vizsgára, ki vannak függesztve az aktuális irányelvek.)
Amelyik kocsi ezeket az akadályokat is sikerrel vette, még átesik egy gyors futőmű rázópadon és fékmérésen, majd a muzeális minősítő táblácska felragasztása után már csak az OT rendszámra kell várni.
Ennyi az egész, pitiánernek tűnhet, de azért nem az. Akik ott vannak, észrevétlenül végzik a dolgukat. Megvizsgálják a belteret, a kédereket, a csomagtartót, és minden olyan dologra felhívják a tulaj figyelmét, amik veszélyeztethetik a vizsga sikerességét. Egy fél nap tapasztalata azt mutatja, hogy az autónak tükröznie kell a gondos gazda féltő kezeinek munkáját. Egy rozsdamentes, tiszta autó a minimum követelmény. Akármilyen felkészítetlen, rozsdás autóval nem lehet odamenni... vagyis lehet, csak nem érdemes.
Csodálatos autókat láttunk, Rolls-Royce, Packard, A-modell, mégis azt mondom, tökéletes autó nem volt. Azért nem kell megijedni, nem szedik csavarjaira az autót, csak látszódjon a törődés rajta.
Korabeli dokumentációkkal, esetleg fényképekkel kell készülnöd, ezek segítenek az amúgy is végeláthatatlan szakirodalommal felszerelt bizottságnak, hogy minél egyszerűbben és gyorsabban, és természetesen sikeresen záruljon a vizsga. Elengedhetetlen, hogy minden számla, vámokmány, forgalmi, rendszám, stb. ott legyen a minősítésen, és az autó azonosító jelei rendben legyenek. Ha ez mind megvan némi adminisztráció után nekivághat az autó a minősítésnek, nem lesz vele gond.
Folytatjuk...
Hozzászólások
Folytasd, ez tök jó!
Végre e témáról is olvashattam egy jó cikket! Érdeklődve várom a folytatást.
Sziasztok!
Várom a folytatást! Érdekes a téma.
Tényleg érdekes dolog,mindig is érdekelt,csak sosem tudtam pontosan,hogyan működik.És kíváncsian várom a folytatást.
hát nem könnyítik meg a dolgunkat, nem azért én sem adnék veterán minősítést egy ocskavasnak, de bizonyos szabályaik NAGYON PITIK.Ami idegesít, hogy például amikor megnézik a motorteter egy 30 éves, és mondjuk a motor és a kocsi kiválóan működik , karbantartott a motor, mégis ott kötnek bele ahol akarnak, a másik ez az olajfojásos dolog, egy spéci 30-on túl levő kivülp belül hibátlan autó nem mehet át mert egy 500ft-os cső már nincs úgy meghúzva, vagy esetleg valóban van valami apró javítani való a kocsin, és ezért nem mehet át az amúgy szuper állapotban levő autó??? drága a vizsgadíj és ugy hallottam hogy szeretnek ebből megélni ott bizonyos emberek tehát úgymond mindenkit meg lehet buktatni rajta, gondolom kenőpénz ott is létezik, mindenki szeretne olcsóbb biztosítást a 8000ccm autójára, én is, attól még nemzeti érték az az autó ami szép de csöpög az olaja néha néha egy egy csepp 1 nap 1 csepp. vagy eszi az olajat, vagy bármi, szóval röhej arra megy ki az egész hogyha nem költesz rá 10 milkát a kocsira ne menj át, fizessed rá a gatyádat is nekik az kell.........hidd el.
amúgy érdekes a téma, jó téma, dehát egy 30 éves kocsinak alánéznek és.......HÁT MIT AKARNAK LÁTNI? CSODÁT? Tud valaki válaszolni neke valaki , erre: ha alánéznek azt akarják hogy az alja is le legyen fényezve valamilyen extrém színre? ELVIS arcmást fújjassak az aljára hogy átmenjen? kicsit túlzok de ha jó a kipufogo meg jó a tengely jó a csapágy meg minden, mi másnak kell még makulátlannak lenni? ill. hogy nézzen ki az alja a kocsinak?
"Tud valaki válaszolni neke valaki , erre: ha alánéznek azt akarják hogy az alja is le legyen fényezve valamilyen extrém színre?"
Miért kéne? Veterán = gyári állapot. Nem extrém, nem elvis.
Ha a KPM átütötte
(AF jellel módosítva) máshová az egyébként eredeti alvázszámot és motorszámot, mert nem találta olvashatónak, akkor mi a helyzet? Egyébként teljesen eredeti, hibátlan veteránról van szó.
"kicsit túlzok de ha jó a kipufogo meg jó a tengely jó a csapágy meg minden, mi másnak kell még makulátlannak lenni?"
A kovetkezo reszben azt tervezem, hogy megmutatjuk mi mehet es mi nem.
a jo eleg szubjektiv, 1 rozsdas kipufogo nem jo. az olajfolyas belefer, ha nem azert csopog, mert 30 eves, es a tomitest lusta volt kicserelni a gondos gazda...
"Ha a KPM átütötte (AF jellel módosítva) máshová az egyébként eredeti alvázszámot és motorszámot, mert nem találta olvashatónak, akkor mi a helyzet?"
Azutan pedig a papirokrol irok majd. ha tudod bizonyitani a kocsi szarmazasat, az alvazet es a motoret is nincs gond. (kell vmi adas-veteli)
a te esetedben nem lesz gond, mivel hivatalos szerv adta az uj szamokat, ergo ok elismertek az autot tisztanak. gondolom errol keszult vmi papir, azt be kell mutatni majd.
hát azért szerintem kicsit néhány szabályuk piti. Inkább segítenék az amcsi autózást nem pedig nehezítenék , ma is hallottam a hirekben hogy jövöre BIZTOS tuti hogy életbelép a súlyadó reformja vagyis hogy nem kilónként lesz az ár hanem az autó teljesítményétől függően vagyik 1 kw 300ft-ba fog kerülni évente, vagyis egy 180kw-os kocsinak 54.000 lesz!! értitek ezt??? súlyadó amit kw-ra számolnak? és milyen piszok drágán? drága a benzin, drága a biztosítás drága a súlyadó, úgy érzem nem igazán segitik elő a nagyvasak gyarapodását, kivéve persze az elszántakat mint pl én. de úgy látom ez az egyre nagyobb áremelkedés a veterán autók helyett a smartok és suzukik amúgy is jó heléyzetét támogatja, készüljünk fel hogy pár éven belül már csak 1 személyes smartokkal jár a fél ország. OH AL BUNDY Mit szólna ehhez?
hát azért szerintem kicsit néhány szabályuk piti. Inkább segítenék az amcsi autózást nem pedig nehezítenék , ma is hallottam a hirekben hogy jövöre BIZTOS tuti hogy életbelép a súlyadó reformja vagyis hogy nem kilónként lesz az ár hanem az autó teljesítményétől függően vagyik 1 kw 300ft-ba fog kerülni évente, vagyis egy 180kw-os kocsinak 54.000 lesz!! értitek ezt??? súlyadó amit kw-ra számolnak? és milyen piszok drágán? drága a benzin, drága a biztosítás drága a súlyadó, úgy érzem nem igazán segitik elő a nagyvasak gyarapodását, kivéve persze az elszántakat mint pl én. de úgy látom ez az egyre nagyobb áremelkedés a veterán autók helyett a smartok és suzukik amúgy is jó heléyzetét támogatja, készüljünk fel hogy pár éven belül már csak 1 személyes smartokkal jár a fél ország. OH AL BUNDY Mit szólna ehhez?
Miért is akar valaki veterán minősitést?? azért hogy sporljon. mit is? ha régota magyar forgalomba van az autó akkor súlyadót kötelezőt, ha most jött az országba akkor regadót.szerintem nem az a cél hogy mindenféle pukkanat auto( legyen az amerikai vagy más gyártmány,mert ugye egy 30éves 100asSkoda is lehet veterán)szaladgáljon dübörgő országunk ementáli útjain.
Végre tiszta lesz a kép azoknak akik a "mennyit kell jattolni a veteránvizsgán,hogy átnyomják" klubba tartozik. Fasza!!!
Most jó példát mutat ez a kormány arra,hogyan lehet megneheziteni a saját állampolgárai életét.Ugyanis nemhogy támogatnák,vagy megkönnyitenék az amerikai kocsik tulajdonosai életét,inkább betartanak ott ahol tudnak.Fasza mi?Vannak akik USA kocsit vesznek,vagy szeretnének venni,de szembesülnek az egyre költségesebb hülyeségekkel.Például:mennyivel van több munka egy amerikai kocsi átirásával,mint egy kis-polskival?Semmivel ugye?Akkor miért számolnak köbcenti után?Vagy a regadó,ami szerintem egy dilettáns ötlete volt,és ráadásul Unió ellenes.Vagy a legujabb akció:Kw után számolják az adót!Mi jön ezután?Lehet hogy suly+KW számitás lesz két év mulva?Pont hogy ösztönözni,kellene a nagy kocsit vásárlókat,mert ugye ha van olyan elvetemült/márpedig van!aki amcsi kocsit vesz,azt használni is akarja,és minnél többet használja,annál többet kaszálna az állam is a benzin bevételekből.Csoda ha nem érzi jól magát az ember ebben az országban?Igaz tegnap hallottam,akinek nem tetszik, ELMEHET!Menjen el az aki mondta!
semmi közöm hozzá, de ez nem a fórum. ez a cikkhez tartozó hozzászolás.
amugy a sulyadó pont pozitivan befolyásolja a nagy régi vasakat. elöbb olvass utána alkoss véleményt. 15 év felett 120 ft x120 kw. sokkal olcsobb mint egy uj modern kis autó ami 300 ft x 60kw.
böveben erröl irva vagyon a fórum megfelelö részében.
egy kis on.
remek dolog ez a veterán vizsga és igen is szürjék ki azt aki csak azért vásárolta hogy megussza a rá rott terheket.
De lehetne még egy kategoria ami 25 év feletti, de nem eredeti, hanem custom, vagy csak módositott.
üdv stancy.
Hasznos cikk. Legyen folytatás, gyorsan. Most!
stancy!
szóval minden 15 évét betöltött autóra érvényes az hogy nem 300ft-ot fizet 1 kw-ért , hanem 1 kw 120 ft-ba kerül majd 15 év felett?
igy van?
ha igy van akkor azt mondom tudnak ezek az oroszok!
ww.index.hu/gazdasag/magyar/sulya060615/
Folytatást,folytatást,folytatást,foly...
nem könnyű egészen tökéletes autót ´´kialakítani´´... szír a cikk