v8cars.hu | Veterán minősítés

Veterán minősítés


Minősítésre várva


Vizsgasoron


Pontlevonás, de nem kizáró ok


Packard - sima ügy


Veterán Eldorado belül


Pontlevonás


Fontos a szakirodalom

Régóta tervezem, hogy az interneten keringő félinformációk eloszlatása végett elmegyek egy veterán minősítésre nézelődni. Most Kisgyuri szíves invitálására lehetőségünk nyílt, hogy Malibu Tomival eltöltsünk egy fél napot a muzeális járművek lenyűgöző légkörében.

Mindenekelőtt tisztázzuk az alapvető dolgokat: Mi is számít veteránnak?

Minden 30. életévét betöltött autó jelentkezhet muzeális minősítésre. (Tehát 2006-ban 1975-ig bezárólag.) A sikeres minősítés feltétele az iratok csatolása, az azonosító jelek egyezése, kifogástalan műszaki és esztétikai állapot. Erről bővebben a MAVAMSZ honlapján olvashattok. (www.mavamsz.hu) Egyébként is érdemes pár órát rászánni, és végigolvasni a minősítés szabályait, irányelveit, kritériumait. Ha minden feltételnek eleget tesz az autónk, kérnünk kell egy időpontot a megfelelő vizsgahelyre, és az adott napon indulhatunk is.

Az első, és úgy tűnt a legfontosabb dolog a jármű azonosító jeleinek megléte. A kasztni, a motor-, az alvázszám és egyéb azonosító jelek, ha vannak, mind legyenek olvashatóak! Nagyon fontos, hogy a csatolt papírokon szereplő számok egyezzenek meg az autón található számokkal. Ezek hiányában a minősítés sikertelen eredménnyel zárul. Azonban van egy olyan lehetőség, hogy közjegyző által hitelesített papíron igazolni lehet, hogy az autó alvázszám nélkül készült, vagy így került eladásra, esetleg a szám restaurálás során olvashatatlanná vált. Persze ez már macerás, inkább legyen meg az az alvázszám.

Ha a számvadászaton sikeresen túlesett az autó, akkor következik a kürt, a lámpák, a kabrió tető, és egyéb hasonló dolgok átvizsgálása. Itt állapítják meg pl., hogy az autón piros index van, ez a későbbi forgalomba helyezésnél fontos. Erről ugyanis kiállítanak egy újabb papírt, ami alapján a hazai jogszabályoktól eltérően forgalomba helyezhető az autó.

Ezzel egyidőben aknáról feltérképezik az autó alját, a futóművet, kipufogót, alvázat, esetleges olajfolyásokat vizslatva. Egy másik brigád eközben a motorteret minősíti, rögtön szembeötlik a '29-es Ford A modellen a 6 voltos generátor a dinamó helyett. Ez az autó sajnos nem is kapta meg a minősítést, ez az átalakítás a megadott szempontrendszer alapján kizáró ok. (Apropó, ha netán valaki felkészületlenül menne vizsgára, ki vannak függesztve az aktuális irányelvek.)

Amelyik kocsi ezeket az akadályokat is sikerrel vette, még átesik egy gyors futőmű rázópadon és fékmérésen, majd a muzeális minősítő táblácska felragasztása után már csak az OT rendszámra kell várni.

Ennyi az egész, pitiánernek tűnhet, de azért nem az. Akik ott vannak, észrevétlenül végzik a dolgukat. Megvizsgálják a belteret, a kédereket, a csomagtartót, és minden olyan dologra felhívják a tulaj figyelmét, amik veszélyeztethetik a vizsga sikerességét. Egy fél nap tapasztalata azt mutatja, hogy az autónak tükröznie kell a gondos gazda féltő kezeinek munkáját. Egy rozsdamentes, tiszta autó a minimum követelmény. Akármilyen felkészítetlen, rozsdás autóval nem lehet odamenni... vagyis lehet, csak nem érdemes.

Csodálatos autókat láttunk, Rolls-Royce, Packard, A-modell, mégis azt mondom, tökéletes autó nem volt. Azért nem kell megijedni, nem szedik csavarjaira az autót, csak látszódjon a törődés rajta.

Korabeli dokumentációkkal, esetleg fényképekkel kell készülnöd, ezek segítenek az amúgy is végeláthatatlan szakirodalommal felszerelt bizottságnak, hogy minél egyszerűbben és gyorsabban, és természetesen sikeresen záruljon a vizsga. Elengedhetetlen, hogy minden számla, vámokmány, forgalmi, rendszám, stb. ott legyen a minősítésen, és az autó azonosító jelei rendben legyenek. Ha ez mind megvan némi adminisztráció után nekivághat az autó a minősítésnek, nem lesz vele gond.

Folytatjuk...


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére