1999 Chevrolet Tahoe LT

A lejtő tetején

  • 2019 június 1. Szóval tréleren a vas. Itt még csak hittem, hogy tudom, mekkora fába vágom a fejszét - az ex-tulaj elmondása szerint csak a váltónak van baja meg a lakk hámlik a sárvédőkről, minden más jó. Elhittem. Már megint. :D
    Sikerült gyorsan bontott váltót találni hozzá, amit egy hét alatt fel is pattintottak rá a srácok (köszi Laci és Tomi!), valamint az eszetlenül feltekert torziós rugókat is visszaállították normál helyzetbe. Így hamar mozgásképes lett az autó és végre kipróbálhattam!
    Elkezdődött az "utazás", amire eredetileg sokkal kevesebb pénzt, időt és energiát terveztem elkölteni...

  • Megcsináltam a szokásos, ilyenkor kötelező generált (olaj, olaj, levegő- és benzinszűrők, gyertyák, gyertyakábelek, elosztófedél, rotor cseréje), aztán az első váratlanabb költség a gumik voltak. Először is látszott, hogy nem újak, de aztán közelebbi nézegetés és pár nap használat után kiderült, hogy gyakorlatilag kuka mind a négy. Repedezett, öreg és szétkopott gumik, egyik-másik le is ereszt pár nap alatt...Amiket pluszba kaptam az autóhoz, sérüléseikből fakadóan szintén használhatatlanok voltak közúton, így elajándékoztam ismerősnek offroad használatra.
    Hatyinak köszönhetően sikerült beszerezni egy garnitúra BFG TA KO/2-t, illetve eladtam az acélfelniket és az árukon vettem bontott gyári alufelniket. Felszereléskor derült ki, hogy az anyák nem passzolnak és nem lehet felrakni a felniközepeket, így gyári anyákat is kellett vadásznom később.
    A képen az első mosás után, még felniközepek nélkül...

  • Dögmeleg lévén, gondoltam életet lehelek a klímarendszerbe. Meg is rendeltem egy tömítésgarnitúrát, klímahűtőt, szárítószűrőt, olajat, stb. és kicseréltem ezeket, majd elmentem klímáshoz töltésre. Itt aztán történt egy kb. 3 hetes kínlódás, feltöltés, szivárgás keresés, újra feltöltés, egy hét múlva megint szivárgáskeresés, megint feltöltés...aminek az lett a vége, hogy a klímaprojektbe belelocsoltam egy kisebb használt autó árát és végül csak nem lett jó. "Kicsit" elment a kedvem ettől meg közben elő is bukkant pár komolyabb hiba és "Majd jövőre!" felkiáltással félreraktam a dolgot.

  • Cumicunami indul.
    Az állítólag felújított indítómotor már közvetlenül az autó elhozatala után is erős 50%-on működött, szóval néha igen, néha nem. Aztán ez kezdett erősen romlani, én pedig rendeltem egy újat. Pécsen, az Árkád előtti murvás parkolóban ért utol a baj, ott kellett este 9 után az ünneplő pólómban a porban feküdve kicserélnem. Köszönöm a szerszámot és a műtét alatti szórakoztatást seka! :D
    Erről nincs kép, sötét is volt, meg a legkevésbé a fotózkodás járt a fejemben közben...sejthetitek inkább, hogy mi. Alig múlt éjjel fél egy, hogy hazaértünk (ja, hogy teljes legyen az élmény, természetesen komplett családdal voltunk).
    Másnap, gondoltam ki kellene próbálni a terepezést kicsit, kivonultam hát egyedül Erdőkertesre, a homokdűnék közé. Na itt az derült ki, hogy a hibátlannak mondott összkerékhajtás sincs a topon, vagyis inkább nincsen egyáltalán, sehol. A hátsó kerekekkel szépen küszöbig ásta magát az autó és onnan se ki, se be. Egy Suzuki Samurai-os kolléga megpróbált segíteni, dehát a 2.5-szeres súlykülönbség elég látványosan gátat szabott ennek. Ezután jött a lapát kölcsönzése helyi lakosoktól, majd végül egy Explorer húzott ki kb. éjjel 10 óra körül - neki ezért beígértem egy üveg házi pálinkát, de nem tudtunk beszélni telefonon azóta sem, kérem jelentkezzen, ha olvassa ezen sorokat!

  • Az összkerékhajtás valószínűleg az első tengelyen levő elektromos "aktuátor" hibája miatt nem ment, úgyhogy ki is cseréltem. Azóta nem merészkedtem vissza a homokba, de le kell győznöm ezt a démonomat is egyszer. :D
    Közben új hiba fejlődött ki, elkezdett folyni a hűtővíz...miután szétborítottam mindent a motortérben, kiderült, hogy a klímakompresszor-kormányszervó páros mögötti fagydugó rohadt el teljesen. Ha már ennyire belemerültem, rendeltem egy új vízpumpát, termosztátot, bordásszíjhoz feszítőgörgőt és vezetőgörgőt - na meg persze fagydugót. Szét-össze, fagyálló feltölt, megint jók vagyunk. Egy rövid időre.

  • Közeledvén a tél felé, egyre rövidültek a nappalok és én egyre kevesebbet láttam az engem körülvevő világból - köszönhetően a bazári kínai xenon lámpáknak - így adta magát a következő projekt: összes gagyi lámpa kuka. Meg is jöttek a tengerentúlról a világítótestek hamar. Hogy ne legyen még ez sem ilyen egyszerű, a jobb első fényszóró magasságállító pucukája gyárilag szar volt...megreklamáltam és azonnal, ingyen küldték az újat. RockAuto rocks! A kép már este készült, addigra értem körbe az autón...

  • Ha már körbe az összes lámpatestet lecseréltem normálisra, folytattam egy kevésbé költséges, bár annál látványosabb munkával: rednecktelenítés. Először a tetőn levő rozsdás lámpaerdőt pusztítottam le, ezzel a fogyasztásban (ami egyébként pusztán műszaki szempontból érdekel) is mérhető javulást értem el. :D Ezután az első dögtolótól szabadítottam meg a járgányt - ez utóbbi eléggé megosztó dolog, tetszik is meg nem is, de talán nélküle jobb...igazi értelme meg egyébként sincsen szerintem.

  • Nem telt el sok idő, megint azt vettem észre, hogy fogy a hűtővíz. Csöpögni nem láttam sehol, így egyetlen lehetséges helyen tűnhetett el: a szívósor tömítésnél. Ez gyárilag egy műanyag lap, ami a hőhatások miatt nyilván elöregszik és elreped, töredezik mindenhol - szóval mindent csinál, csak nem tömít. A rossz hír az, hogy idáig "leásni" a motoron egy jó 3-4 órás meló (nekem), mire mindent lebontok. Mindegy, nincs mese, muszáj. Vettem továbbfejlesztett, komplett Fel-Pro felső tömítés szettet (acélra sütött gumi tömítés a szívósorhoz), vezetőoldali ajtó belső kilincset (egyik fele a kezemben maradt...) meg egy csomagtér kilincset (ez csak úgy magától megnyekkent) és kicseréltem mindent.
    Ja, olvastam pár helyen, hogy ha már ilyen mélységekben jár az ember, érdemes kicserélni a gyári injektort valós hengerenkéntire, ezt is megvettem. Nem volt olcsó. Kicseréltem. Két henger injektora hugyozta a benzint. :( Visszacseréltem, visszaküldtem, a pénz 80%-át visszakaptam. If it ain't broken, don't try to fix it!
    A képen épp a gyári pók mászik kifelé. :)

  • Anyósomat fuvaroztam volna haza, vagyishát ez a része még sikerült is...visszafelé, Gödöllő előtt megállt az üzemanyagszivattyú. Tréler, új szivattyú, szerelés. A képen az "eredeti" kókány állapot...csoda, hogy amúgy nem hullott szét az egész magától. :(

  • Az a jó, hogy két nagyobb projekt közt mindig van idő az apróbbakra. :D Kicseréltem az izzókat a rádió háttérvilágításában, központi zár motort a csomagtérajtóban és az anyós oldali első ajtóban, bordásszíjat, vettem gyári első rendszámtábla tartót, vákuumcsatlakozót az egyik csőhöz a motortérbe, pár bontott műanyagot az utas- és csomagtérbe, stb. Csak hogy ne unatkozzak, amíg megint meghal valami komolyabb dolog. :)

  • Mióta a dögtoló lekerült az autó elejéről és így előtérbe került az eredeti, össze-vissza tört és repedt, hűtőrács, szóval azóta szerettem volna egy újat. A régiről a króm is jött már le mindenhol, szóval nagyon csúnya volt (bár, legalább esztétikailag passzolt a sárvédőkhöz, ehhe-ehhe).
    Ismét köszi TTamásnak a transzportért, így lett nekem ebből is új.
    Felkerültek a sárga saroklámpák/prizmák is.
    Szintén a dögtoló lekerülésekor derült fény az első vonókampók hiányára, így azt is szereztem (ezek még nincsenek a képen, de azóta felkerültek).

  • Az egyik próbautam alkalmával elhagytam az első kerékdobok belső gumilapjait, amik arra hivatottak, hogy megvédjék a motorteret a sártól-víztól. Amúgyis repedt-szakadt volt mindegyik, szóval annyira nem bántam.
    Vettem egy marék bolhát meg 1 m2 1.5mm-es gumilemezt és csináltam.
    Aztán, az ABS az első naptól fogva kerregett, amikor lassan mentem és kicsit nyomtam a féket. Ez az eléggé idegesítő jelenség a kerékagynál levő jeladók elkoszolódása miatt van, így ezeket is szétkaptam, megtisztítottam. Talán a leghatékonyabb projektem volt az autón, újra van normális fékem! :)

  • Szintén az első naptól fogva éreztem, hogy a lengéscsillapítással valami nincsen rendben. Előbb kellett volna alánézni - lengéscsillapító kiszakadva a helyéről. :(
    Mit kaphatott szegény verda azelőtt!

  • Első-hátsó Bilstein garnitúra megérkezett, probléma orvosolva. :)

  • Elöl is. :)

  • Olyan rég volt már, hogy nem folyott a hűtővíz a motorból. Hát tessék. Ráadásul most a motortartó bakok mögötti fagydugók engedték el magukat. Igen, mindkettő. :(

  • Alig egy nap ment rá, hogy mindkettőt kicseréljük.
    Tipikusan az a meló, amikor a párszáz forintos alkatrész cseréjéhez negyvenezer forintos munkadíj párosul.
    De legalább szép sárga és nem folyik.
    Tiszta szerencse, hogy aknáról csináltuk fentieket - így legalább észre tudtuk venni, hogy a kormányműnek mitől van oltári holtjátéka. Következő műtét a Pitman kar és a segédkar cseréje lesz, nemrég hozta a DHL.

  • Pitman és segédirányító kar cseréje. Előkerült kiskalapács, nagykalapács, k. nagy kalapács, meg minden...
    Lacinak minden türelmére és erejére szükség volt, hogy szétválassza a 21 éve összegyógyult alkatrészeket.

  • Este kb. 11 körül végeztünk, próbakör, vigyor.
    Minden működik és az autó magától már nem akar random irányt változtatni.
    A fotó béna lett, de azért középen látszik az alul megbúvó-sárgálló új MOOG kar.
    Gömbfejek is végigzsírozva, egy időre ez is letudva. Még egy futómű-beállítás lesz záróakkordként.

  • Az első naptól fogva idegesített, hogy nem zárható a tanksapka - ez is orvosolva.
    !legkisebbprojekt

  • Klíma projekt, második felvonás. Vettem új viszko-kuplungot meg kompresszort, aztán nyomáspróba majd töltés. Egyelőre jegesedik a szélvédő, ha bekapcsolom.

    Update: 3 hét után ismét búcsút intettünk a gáznak. Nem tudom, hogy idén lesz-e még lelkierőm ehhez...meglátjuk.

  • Egyik este el akartunk ugrani egy gyors bevásárlásra. Kb. 2 kilométer után a motor leállt, mintha kifogyott volna a benzin...Semmi szembetűnőt nem láttam, így hazatoltuk a kocsit és elkezdtem a hibakeresést. A neten hemzsegnek a leírások az elpusztult gyújtásvezérlő modulokról és gyújtótekercsekről. Mivel ezeket még nem cseréltem, rendeltem hát. Csere megvolt, a helyzet sajnos változatlan. Még nyomozunk.

  • Gyújtás update: elkezdtem mindent kicserélni a gyújtás oldalon, haladva a még soha nem cseréltektől a legutoljára cserélt dolgok irányába. Direkt egyesével, hogy egyértelműen kiderüljön melyik alkatrész a hibás.
    Így jutottam el a rotorig, amit nem egészen egy éve cseréltem - Delco Professional, direkt a drágább cuccokat veszem általában, hogy ne legyen baj... :/ Szépen áthúzott a szikra a műanyag (bakelit?) alkatrészen, látszik a fekete égésnyom, túloldalán ugyanez, ahol kijött.
    Mindegy, meglett a bűnös, közben új lett minden komponens - szóval két hét pihenő után újra jövünk-megyünk.

Hozzászólások

  1. csabbi  - 2020. május 29. 17:28

    Jó lesz ez ,kitartás.De legközelebb a rockautónál a hűtőmágnest is reklamáld meg :D

  2. Latyi  - 2020. május 29. 18:02

    Hát...azt,hogy a szíved aranyból van-e,azt csak sejtem,de,hogy az idegeid kötélből vannak abban biztos vagyok.
    Akik esetleg ismerik a sztorit az autód előző gazdájának problémázásáról azok értik miért írtam a fentieket.
    Sok türelmet a hátralevő projektekhez.Nagy csodálat az utcai szerelések miatt.
    A törés nélküli jó kedvedet továbbra is igényeljük itt és más felületeken is.

  3. matev  - 2020. május 30. 06:54

    Jó projektek! Ha a pitman cserét is magadnak akarod csinálni, van lehúzó szerszámom. Szívesen kölcsön adom.

  4. Alf  - 2020. május 30. 08:36

    Köszi srácok! A látszat ellenére sokszor nem könnyű rezzenéstelen arccal venni az akadályt. :D
    matev, köszi szépen! Elvileg lesz szerszám, de ha mégis megakadok, kereslek!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • leezsolti:

    Ami kimaradt: C6: 285/35/R19 Firestone a C5: 275/40R18 Good Year all season

  • mardi:

    !kép=comments/2021-07/60f6fb56b12e8.jpg

A lap tetejére