Shelby Mustang Gt 500, 1967
Mivel úgy tűnik, hogy az autó rendkívül népszerűvé vált a film (Gone in 60 Seconds - Tolvajtempó) következtében, úgy gondoltam megérdemli, hogy onnan kiragadva egy önálló cikket szenteljek neki. Következzen tehát egy kis időutazás, vissza, egészen 1965-be.
A Ford éppen csak piacra dobta vadonatúj sportkocsiját, és az érdeklődés minden elképzelést felülmúló. A Mustangot viszik, mint a cukrot. Egyedül 1965-ben közel 560.000 póni talál gazdára. A Ford vezetése azonban úgy érzi, a Mustang talán nem elég sportos mindenkinek, elhatározzák tehát, hogy a sportautó image-t tovább erősítik egy nagyobb teljesítményű modell hivatalos versenyeken való indításával.
Az amerikai versenyszabályok szerint az autónak legalább 100 darab utcai verzióját kell legyártani, a versenyre benevezni kívánt modellével megegyező motorral vagy felfüggesztéssel. A management Carroll Shelbyt,és cégét a Shelby Americant keresi meg a tervvel, és Shelby, aki hírnevét az AC Cobraval alapozta meg, kap az ajánlaton. És megszületik egy legenda.
Shelby a széria 289-es (4736 cm3) motor megtartása mellett dönt, és versenyfelfüggesztést rak az autó alá, amely ekkor még nagyon kis szériában készül, és Shelby Gt 350-esnek kereszteli, ahol a 350-nek semmi konkrét jelentése nincs azon kívül, hogy jól hangzik. A kocsik azonban beírják a Mustang és a Shelby nevet a történelemkönyvekbe.
A piac azonban változik - 1967-re a vásárlóközönség vérszemet kap, a többi autógyártó nemkülönben. A nép többet és többet akar: nagyobb motort, kényelmesebb utasteret, több luxust. A piacon megjelennek a vetélytársak, a Chevrolet a Corvette mellé behozza a Camarot, a Plymouth Barracudát is kezdik komolyan venni, ráadásul a Ford saját magával is konkurál a Mercury Cougar révén. Megérik az idő a változásra.
A Mustang szélesebb és hosszabb karosszériát kap, ami képes befogadni a Ford big blockját. A Shelby-k ekkor kezdenek külsőre jobban eltérni a széria Mustangoktól. A kocsi orra majdnem nyolc centivel hosszabb lesz, a hűtőrácsba két 7"-es fényszórót építenek, a standard motorházat, valamint különböző elemeket a kocsi orrán és hátulján üvegszálas műanyag váltja fel. A Mustang hátsó lámpákat Cougar lámpákra cserélik, köztük az impozáns kígyóval.
A széria kerekek 15"-os acélfelnik, T-Bird tárcsákkal és Shelby jelvényekkel, de a legtöbben a tízküllős 15"-osokat vagy a krómozott acél, alumínium agyas Kelsey-Hayes Mag Star-okat választják. A kocsik Deluxe belsővel érkeznek, ami fekete és pergamen színben rendelhető. Shelby-ék először négy, később kétpontos bukócsövet építenek az autókba, a hozzátartozó speciális, a repülőgépekére emlékeztető biztonsági övvel. A kormányt fa-pereműre cserélik, a hozzátartozó Gt 350 vagy Gt 500 emblémával, és az új Shelby kobrával. A műszerfalon egy 140 mérföldig (225 km/h) számozott sebességmérő, valamint egy 8000-ig pörgethető fordulatszámmérő vidámítja a vezetőt, alattuk az olajnyomásmérő és az akkumulátor-visszajelző kap helyet.
A Ford által ajánlott big block a 390-es (6391 cm3), Shelby azonban a 428-as (7014 cm3) Police Interceptort választja, ami teljesen széria, eltekintve az alumínium COBRA szívócsőtől és a két Holley karburátortól, valamint a jellegzetes ovális COBRA légszűrőtől. A motor így 5400-as fordulaton 355 lóerőt ad le, forgatónyomatéka 569 Nm 3200-on. Sebességváltásról egy négysebességes Ford Toploader, vagy egy C6-os automata gondoskodik. Elöl Kelsey-Hayes tárcsafékek, hátul dobok fékezik az autót. Szervókormány és szervófék automatikusan jár.
Persze azért nem megy minden simán. Kezdetnek itt a megnövekedett kereslet - 1966-hoz képest hatszor annyi megrendelés fut be a Shelbykre, és a cégnek bizony nehézségei támadnak. Itt vannak mindjárt a motorháztetők és egyéb műanyag elemek, amik olyan pontatlanul vágva érkeznek, hogy a munkásoknak egyesével kell minden darabot méretre csiszolni. A közlekedésfelügyeletnek problémái vannak a hűtőrácson elhelyezett fényszórókkal, újra kell tervezni tehát a hűtőmaszkot, valamint gondoskodni arról, hogy a már elkészült 200 darabot Californián kívül értékesítsék.
Aztán itt van még a kocsi kanyarstabilitása - bár a műanyag motorház csökkent a súlyon, a hatalmas 428-as még így is 79kg extra súlyt tesz a kocsi orrába, a súlyeloszlás így 57%/43%, és úgy tűnik a felfüggesztés nem igazan lett a megnövekedett súlyhoz állítva. A 350-esek sokkal jobban veszik a kanyarokat, csak hát ugye szenvednek a hiányzó 100 lóerőtől. A vásárlók azonban egyértelművé teszik, hogy csak a lóerők számítanak: 2048 db Gt 500-as fogy, szemben mindössze 1175 Gt 350-essel. Az áruk? Az alap 350-es $3995-ba, az 500-as $4195-ba kerül újonnan. Paxton Supercharger csak a 350-eseken rendelhető, $549-ert.
Shelby és a Ford együttműködése 1970-ig tart, a Ford eddigre megépíti a saját nagy teljesítményű verzióit a Mach 1-es és a Boss Mustangok személyében. Emiatt, valamint a lassan egekbe szökő biztosítási díjak miatt a Shelby project befejezésénél döntenek, és 1970-ben már csak a maradék ’69-eseket értékesítik. A Shelbyk azonban legendává válnak, melyhez talán pont a rövidtávú együttműködés, valamint a kevesebb mint 15.000 legyártott Shelby járul hozzá jelentősen.
33 év elteltével pedig a Shelbyk a modern filmtörténelembe is beírják magukat. A filmben szereplő modell egy erősen módosított ’67-es Shelby nitroval felszerelve, és Nicholas Cage szerint $80.000-et kóstál. Mivel az autó gyakorlatilag nem létezik (lásd a filmről írott cikket) ennek valóságtartalmát elég nehéz megítélni. Mindenesetre a Shelbyk jelenleg állapottól függően $30-60.000-ért cserélnek gazdát, és sajnos elég kicsi az esélye, hogy kicsiny hazánkban felbukkanjon egy (ha valaki esetleg tud egy példányról, az javítson ki), de azért egy igazi rajongó nem adja fel a reményt. Talán egyszer…
Apropó, érdekességképpen, ha valaki megnézi az ellopandó autók listáját a filmben, sok egyéb ritkaság mellett rábukkan egy 1971-es Plymouth Hemi Cudára. Ebből az autóból összesen 107 darab készült, melyekből mindössze 5(!) darab maradt fenn. Érdekes módon ezen öt darab egyikének ellopása közben a filmkészítők úgy érezték, ez a remek alkalom arra, hogy Ms. Jolie rúzsáról értekezzenek. Hm… (Mivel az egyik Cuda az Egyesült Királyságban található, ha sikerül a nyári találkozón lencsevégre kapnom, akkor ez az autó is kap majd egy cikket.)
Hozzászólások
Nekem is!!!
ÁÁÁÁÁÁ! nekem kell egy ilyen kocsi. NAgyon szép meg erős.:(nekem úgy se lesz ilyen
Klassz kis cikket írtál a Shelby-kről. Hozzáteszem Pesten láttam már kétszer is egy szürke GT350-est. Nem éppen rövid időn belül, szóval nem tartom kizártnak hogy magyar legyen. Üdv: Norbi
Király ez verda.én a komáromi találkozon láttam egy piros 66-os Shelby GT350-est.Osztrák rendszámmal futott.Hát az valami gyönyöruség.Lehidalok ettől a verdátol!!!
Nekem kell ez a kocsi!!!!!(klasz verda)
Király Ez Az ˇ"ELEANOR,,
ez az autó ,az ami mindent megérne nekem!tényleg egy örök szerelem!minden hibájáwal együtt tökéletes!!gyönyörű....
Hol lehet ilyet kapni?GYÖNYÖRŰ
a filmben láthato eleanor 1200000$ ennek van egy erősseb változat a super snake ami 17000000$ a unique performance gyártja őket Chip Foose tervei alapján. mint tudjuk ő tervezte eleanort
www.uniqueperformance.com
A legszebb verda amit valaha is gyártottak.
a SHELBY GT500 és GT350 is gyönyörű, de szerintem a Fastback MUSTANG-ok is vannak ilyen szépek. (és utóbbiak megfizethetőek)
Mustang forever!!
Sikerült magamat egy GT-350-el lefotóztatni.
Az a kedvenc képem.
Mindörökké Mustang!
Imádom az összes Mustangot.
A cikkben van egy kis bibi. Shelby nem az AC Cobrával lett híres, hanem a Shelby Cobrával. Az AC csak lemásolta a Cobrát. Ettől eltekintve nagyon jó lett ez a cikk.
Szerintem ez a kocsi király de sajnos gyenge az 500 lóerő nekem.
jóashelby
Szerelmes lettem ebbe az autóba! (L)
NEkem is kell egy ilyen. :)
De asszem ezzel nem vagyok egyedül.
aha...
@Tom:
Szerintem az AC találta ki a cobrát nem pedig lemásolta. Elegen másolták le, valakinek ki is kellett találni! :)
Jó cikk egy jó verdáról! Gratulálok!
Marci
a shelby gt 500 mustang rendelehto volt a 427 cu.in 7 literes motorral! ami egy teljesen mas motor csaladbol szarmazik mint a 428 as. a 427 es 450 loero felett volt (ugyan az a motor min t a legendas shelby cobraban) 2 darab negy torku karbival 11:1 kompresszioval es mekanikus vezermutengelyel volt szerelve! csak is 4 sebesseges "top loader" valtoval!
sziasztok a mustáng nagy szerelmem.Karosszérialakatos és fényező vagyok ezért meg értitek ugye?Álitolag itt fejérmegyében van 1 le pukadt már nem ment évek ota készülők megnézni.Meg i zerezni ha sikerül vagy tányleg elinor értesitelek ha gondolod és lefozzuk csá irjatok istvan840402Vfreemail.hu sziasztok
Sziasztok.Szlovakiaban van 1 peldany eredeti elenor replika!Es nem veteran hanem ervenyes szlovak papirokon!
Érdemes nézegetni a hasznaltauto.hu-t is, mert szép pacik vannak rajta. A szivem majd megszakad amikor látam hogy 20 milláért az enyém s lehetne.
sokan néztek rám fura tekintettel,h egy 17 éves csaj miért van megveszve ennyire ezért az autóért....de szerintem mi Eleanor imádók erre szavak nélkül is tudjuk a választ:)
leggyönyörűbb autó a világtörténelemben:)
most akkor mennyi a super snake 17 000 000
vagy 170 000 dolcsi? mondja már meg valaki
igen ennél szebb auto csodát soha se fognak tudni csinálni ez egy örök álomautó marad !!!!!
Szerintem létezik az autok istene.Igen és ez ő.Shelby Mustang Gt 500 1967.Édes istenem mit megnem adnék ha nekem is lenne egy ilyen autom minden elismerésem e autónak.Bocsánat az autok istenének