Ajtókárpit javítása
Hullámos farostlemez
Vizes kaucsuk diszperzió
Hozzávalók
A lehámozott eredeti kárpit - Menthető!
Megteszi egy kakaóbevonatú
csoki is
Vatelin kivágva
A farostlemez alapú ajtókárpit az idő során a beszivárgott nedvesség miatt gyakran válik hullámossá. Ha a külső kárpitot szeretnénk megtartani (például mert még az eredeti), kicserélhetjük alatta a farostlemezt.
A műtét alanya Ajtofelfa 1959-es Edsel Corsairjéről bővebben olvashatsz a garázsában. | |||
- spakli
- lapos csavarhúzó
- fúró
- lombfűrész
- 20-as ecset
- farostlemez (3 mm-es)
- olló
- vatelin (vastagsága adja meg a kárpit „puhaságát”)
- kárpitragasztó, vizes kaucsuk diszperzió, kárpitosboltban vettem
- széles ecset
- tűzőkapocs
- tűzőgép
Első lépésként a leszerelt ajtópanelről bontsuk le a kárpitot. Ehhez ki kell húzogatni a tűzőkapcsokat a panel hátoldalán, majd az elejéről óvatosan lehúzni a borítást. (A cikkben látható panelek esetében a gyári ragasztó engedett annyira, hogy vizes vagy egyéb rásegítés nélkül le lehetett húzni.) Helyenként, ahol nehezebben válik el, spaklival rásegíthetünk.
A lecsupaszított farostlemezt rögzítsük az új lemezhez, rajzoljuk és vágjuk körbe lombfűrésszel. Fúrjuk ki az eredetin meglévő lyukakat. Ezeket a műveleteket egyébként lapszabászatok az otthoni körülményekhez képest jóval nagyobb pontossággal elvégzik.
Ezután tegyük rá a farostlemezeket a vatelinre és rajzoljuk körbe. Ha nincs kéznél vastag filctoll, zsírkréta vagy veruza, akkor megteszi egy kakaóbevonatú csoki is. A vatelint a körvonalak mentén, de azoktól másfél centiméterrel befelé vágjuk ki. Próbáljuk rá a farostlemezre és a szükséges helyeken (pl. ablaktekerő, ajtónyitó karok, karfarögzítések) lyukasszuk ki. Kézzel is ki lehet kitépkedni vagy ollóval kivágni.
Kenjük fel a ragasztót ecsettel a farostlemezre, ezután helyezzük rá a vatelint. Ha lesimítottuk, kenjük be most a kárpit belső oldalát és illesszük rá erre a farostlemezt, természetesen a vatelinnel a kárpit felé. Igazítsuk helyre, hogy a lyukak passzoljanak.
A műbőrkárpit visszahajtott részét bújtassuk ki a farostlemez alól, majd tegyünk rá nehéz tárgyakat, hogy jól megfogja a ragasztó. Ha nincs a közelben nehéz tárgy, magunk is ráállhatunk társainkkal, de ebben az esetben gondoskodjunk magunkat hosszú ideig lekötni képes kikapcsolódásról.
Megkötés után - másnapra ez már biztosan megtörténik - a visszahajtott műbőrt tűzőgéppel rögzítsük a farostlemez hátoldalához. Ügyeljünk arra, hogy a farostlemez vastagságánál rövidebb szárú kapcsot használjunk! Végül mosószeres vízzel töröljük át a kárpitot!
Hozzászólások
Jó! A rádióban mit adtak éppen?
Sportszelet is jó?
Ez egész egyszerűnek hangzik. Majd, ha lesz ennyire öreg autóm ezt fogom alkalmazni.
nem írtál a bolhákról amik a kárpitot fogják az ajtóra illetve a kárpit tetején lévő "géderről" ami az ablaküveghez is hozzáér szerintem ebbe a munkába ezek a nehezebb munkafolyamatok
Szia!
Mi van az olyan ajtókárpit-lemezzel, ami meg van hajtva? Hogyan lehet meghajtani?