Jeep Cherokee világításkapcsoló
Bal oldalon az eredeti kapcsolás, jobbra az átalakított megoldás
Először a műszerfal alját szedjük le
Célszerű kivenni a rádiót is
A műszerfal körül levő műanyag burkolat eltávolítása
Ki kell vennünk a műszer egységet is
A lámpakapcsolón meg kell keressünk egy kis nyomógombot, sokkal nehezebb elérni, mikor a kapcsoló még a helyén van
2006 szeptemberében kezdtem gondolkodni azon, hogy lehetne Camaroval közlekedni télen gondtalanul. Nos, a megoldás egy 1991-es Jeep Cherokee lett, hirdetés szerint korának megfelelő állapotban. Ez azt is jelentette, elég sok projekt ígérkezik rajta.
Egyik este – legnagyobb meglepetésemre – a lámpakapcsolót működtetve nem történt semmi. Jött a felismerés, biztos túl erős izzó került a kocsiba korábban, szétégett a kapcsoló, mivel többszöri kapcsolgatásra azért sikerült felkapcsolni. Semmi baj, vegyünk új kapcsolót, cseréljük ki, ahogy az izzókat is a normál méretűre. Fél évvel később a hiba ismét jelentkezett, ezért is született ez a cikk.
Mivel semmi rendellenességet nem sikerült találni a világításrendszerben (a vezetékek elég vastagok, a bejövő áram útjában 40A-es biztosíték található, felkapcsolt lámpánál 10A folyik a vezetéken), az a megoldás került kivitelezésre, hogy kerüljön be – ismét – egy új lámpakacsoló, valamint a tompított-távolsági fényszóró áramkörére egy relé.
Az első ábrán bal oldalon látható az eredeti kapcsolás, jobb oldalt pedig az átalakított megoldás. Így elérhető, hogy a fényszórók által felvett 10A ne a kapcsolón folyjék át, hanem egy 40A terhelhetőségű relén. Ez a megoldás lehetőséget nyújt arra is, hogy később nagyobb teljesítményű izzót használjunk, bár ekkor meg kell még vizsgálni a fényváltó terhelhetőségét is.
Először a műszerfal alját szedjük le, így könnyebben hozzáférni majd alulról a kapcsolóhoz. A műszerfal alsó részét az elem felső részén található csavarok (7 db), a hamutartó alatt levő csavar és az elem két szélén alul található csavarok tartják. Az ábrákon nyilakkal jelölve, mit is kell keresni.
Az alsó elem eltávolítása után célszerű kivenni a rádiót is.
A következő lépés a műszerfal körül levő műanyag burkolat eltávolítása. Négy csavart kell kitekernünk, a keretet ezek illetve patentek rögzítik.
A keret eltávolítása után már hozzáférünk a műszerfalhoz. Ezt 6 csavar rögzíti, ezeket is el kell távolítanunk, majd ki kell vennünk a műszer egységet is, ekkor már hozzáférünk a lámpakacsolóhoz.
A lámpakapcsolón meg kell keressünk egy kis nyomógombot, majd ha megtaláltuk, húzzuk ki a kapcsoló gombot, hogy felkapcsoljuk a világítást. Kihúzott állapotban nyomjuk be a gombot, majd távolítsuk el a működtető kart a kapcsolóból. A nyomógombot a mellékelt ábrán nyíl szemlélteti, bár persze sokkal nehezebb elérni, mikor a kapcsoló még a helyén van.
Ha sikerült a kar eltávolítása, már csak ki kell tekernünk a kapcsolót tartó csavart, ami a műszerfal elején található. Ennek eltávolítása után a kapcsoló kivehető a műszerfal mögül.
Miután hozzáférhető a kapcsoló, húzzuk le róla a csatlakozókat. Egy többérintkezős műanyag csatlakozót keressünk, illetve még egy testelő saru megy a kapcsolóra. Ha mindent jól csináltunk, valami ilyesmi kép fogad minket.
Vizsgáljuk meg a műanyag burkolatú csatlakozót.
Látható, hogy a kapcsoló túlmelegedése miatt a műanyag kissé megolvadt. A saru azonban stabilan áll a helyén, elegendő megpucolni az érintkező felületet. Lehetne rosszabb is a helyzet, ez esetben cserélni kellene a csatlakozót is.
A relé beszereléséhez szükségünk lesz egy csatlakozóra is, így sokkal könnyebb dolgunk lesz, ha később esetleg relét kellene cserélnünk
Először keressük meg a kapcsolt vezetéket a kötegből. Viszonylag könnyű dolgunk van, mivel két vezeték van csak, ami elég vastag, az egyikben van áram, amit mérőműszerrel tudunk ellenőrizni is. Ha már úgyis kezünkben a műszer, érdemes áramerősséget is mérni a két vastag vezetéket összekötve. Esetünkben a mér áramerősség 10A, ami nagyjából egybevág a két 55W-os teljesítményű izzónk jelenlétével.
Ha megtaláltuk a vezetéket, vágjuk el, majd végezzük el a tervek szerinti módosításokat.
A tervekben szereplő módosításokhoz szükséges, hogy a bejövő tápfeszültséget a relére is ráköthessük. Ennek talán legegyszerűbb módja, ha a csatlakozóból kivesszük azt az egy sarut, amin a tápfeszültség van, egy részét a vezetéknek a saru közelében eltávolítjuk, majd összeforrasztjuk a két vezetéket úgy, hogy az eredeti vezeték – leszámítva a burkolat kis részen történő eltávolítását – nem sérül. Mielőtt forrasztani kezdjük ezt a vezetéket, érdemes ezt az áramkört áramtalanítani vagy a biztosíték eltávolításával vagy az akkumulátor saru levételével. A saru műanyag csatlakozóból történő kiszedéséhez speciális eszköz szükséges, ennek hiányában készíthetünk is ilyet egy szög elkalapálásával. A szöget lapos felével bedugjuk a csatlakozóba a saru mellé, így kihúzható a saru a csatlakozóból.
Amikor minden forrasztással elkészültünk, már csak rá kell melegíteni a zsugorcsöveket a forrasztásokra, hogy a szigetelés is tökéletes legyen
Kössük a relé földelését a karosszériára, helyezzük el a műszerfal alá a relét egy megfelelő helyre, majd szereljük vissza az új lámpakapcsolót – kipróbálás után – a helyére, majd folytassuk az összeszerelést fordított sorrendben, mint a szétszerelésnél tettük.
Ez a leírás egy 1991 Jeep Cherokee alapján készült, de a legtöbb amerikai autó hasonlóképp épül fel, így a javítás módja is hasonló lehet.
Sok sikert kívánok ehhez a projekthez mindenkinek!
Hozzászólások
Szevasztok!
A leírtakat sajnos mivel több amerikai autóm van ezekből a típusokból Chrysler Le Baron 1985-90-ig DODGE Dakota Pic Up 1987-96, csak alátámasztani tudom, és én is ajánlom még elötte érdemes megcsinálni, mint frankón éjszaka vakon botorkálni helyzetjelzővel az M7-n 23 órakor Siófokra haza!
Sok sikert az átépítéshez!
Ja még megjegyezni kívánom 1989-től az alkatrész, (bár nem Mopar) Made in China!!!!!!!!!!!
V........... Josh-i
Hello Jeepesek!
Szeretnék segítséget kérni egy Cherokee biztoíték táblával kapcsolatosan. Sehol nem találtam képet róla, kellene valaki aki tudja, hogy melyik rövidítés mit jelöl. Az enyém sajnos teljesen megolvadt, de használható bár a feliratok eltűntek róla. Aki olvassa ezt az üzenetet és ért is hozzá, az kérem segítsen és küldjön egy mailt.
Előre is köszi
Zola
lucky-strike@vipmai.hu