v8cars.hu | GM (Caprice, Impala, Parisienne, stb) műszerfal javítása

GM (Caprice, Impala, Parisienne, stb) műszerfal javítása

Sajnos a mai autók már tele vannak elektronikával, például már a sebességjelző műszer sem a hagyományos módon működik, hanem a műszerfalra érkező jelet az átalakítja, és egy léptetőmotor mozgatja a mutatót. Ha ezek meghibásodnak, sok esetben sajnos csere lesz a dolog vége. De esetünkben Viktor ’77-es Caprice Coupé-jánál még spirállal történik a meghajtás. Ugye elnézhető, hogy egy 27 éves autónál a napi mérföld (km) számláló néha rakoncátlankodik :-) Szerencsére sikerült orvosolnunk a problémát.



Ennyi volt a műszerfal projekt, az összeszerelés fordított sorrendben történik, viszont itt is van egy kis nehézség a dologban, mégpedig a spirál visszajátszása a helyére. Ha nincs elég vékony és hosszú kezünk, akkor szükség van egy, az első képen látható hosszú csavarhúzóra, így már be lehet irányítani, és folytatódhat az összeszerelés!

A szükséges szerszámok: a legtöbbet csillag csavarhúzót kell használnunk, viszont abból rövidebbet és hosszabbat. Mi egy készletből dolgoztunk, de megoldhatjuk egy hosszabb- és egy marokcsavarhúzóval is. Jól fog még jönni egy dugókulcs készlet is – főleg ha van hozzá kiegészítésnek egy másik szár. Ha nincs sajnos csillag-villás kulcsra is szükségünk lesz. Végül egy lapos csavarhúzó.


Mielőtt bármihez hozzákezdünk vegyük le az akkumulátor negatív kábelét!
A műszerfal előtt lévő burkolatot 3 csavar tartja felül. Ezen a képen látszik, hogy a kormányoszlop felett is van egy, nos ide kell a rövid csavarhúzó.


A másik két csavart könnyen ki tudjuk tekerni. Mint látható, nincs a helyén a kormánykerék. Ne kell megijedni, a műszerfal kiszereléséhez nem kell levenni, csak mi előtte a kürtöt javítottuk - !kanyarduda :-) – és még nem tettük vissza.


Az alsó két csavar a burkolat két szélén van.


Miután kivettük a csavarokat, óvatosan buktassuk ki a burkolatot.


A műszerfalat kívülről felül, a két szélén és középen tartják csavarok, ezekhez könnyen hozzáférünk. De most van szükség a dugókulcsra, a hosszabbítóval! Ugyanis egy elég kényelmetlen testhelyzetet felvéve a műszerfalat hátulról tartó két anyát kell levenni. Ezek a két alsó sarokban találhatók meg.


Miután levettük az összes csavart, a km óra meghajtó sprilált ne felejtsük el kihúzni. A képen bal oldalt látható ahová csatlakozik, a kis fekete rögzítő lemez megnyomása után egyszerűen kihúzható.


Már „semmi” nem tartja, mégsem jön ki túl könnyen, mert a kábelcsatlakozót bizony még le kell küzdeni.


Ha valakinek esetleg valamelyik visszajelzője, vagy műszerfal világítása nem működik, akkor neki elég ennyire megbontani. A kis kék „kupakok” rejtik az izzókat.


Miután kezünkben a műszerfal, a takaró lemezt néhány csavar kivétele után tudjuk eltávolítani.


Ajánlatos egy asztalra letennünk a műszerfalat, és ott elkezdeni szétszedni, mert egy-két meglepetésre még számíthatunk...


Konkrétan rá gondolok, mert elég szorosan van a helyén, és mikor kipattan, képes akár 1 méter magasra is felugrani :-) Szóval csak óvatosan, nehogy eltörjön.


A műszereket két vagy három csavar tartja.


A műszer alatt található visszajelzők a helyükön maradnak.


A csatlakozókkal sincs gond – mit néhány más típusnál – nem kell a sarukat egyenként lehúzgálni.


Viszont egy kis erőt ki kell fejtenünk, hogy „legyőzzük” a csatlakozó lemezeit. Az összeszerelést el sem tudjuk rontani :-)


Mi kivettük az összes műszert – kivéve az „Econ”-t, mert az a motor depresszióját (szívóhatás) érzékeli, és egy „vákuumcső” csatlakozik rá – és a csatlakozókat befújtuk kontakttisztítóval.


A mutatót óvatosan húzzuk le, vigyázzunk nehogy eltörjön. Ezután jön a két csavar a lapos csavarhúzóval, és már lent is van a számlap.


A működési elv egyszerű: a spirál egy mágnest hajt, ami egy harangot próbál „magával vinni” egy spirál rugó ellenében. Ezen a harangon van a mutató tengelye. A képen a harang egy része és a rugó látszik, a mágnes a harang alatt van.


A napi- és főszámláló kis fogaskerék-áttételeken keresztül kapja a hajtást. A bal oldalon látható szürke alumínium lemez alatt található a napi számlálót nullázó mechanizmus. Az esetek nagy részében nincs komoly baj a szerkezettel, szerencsére most sem volt, a szétszedést követő alapos takaritás elhárította a hibát.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Zola:

    Én ebben olvastam: !kép=comments/2024-11/6744481d18f9b.jpg

  • Béke:

    Az első linken az első sor: Production: 0 (has not been built) !monokli

A lap tetejére