1978 Ford Thunderbird

Thunderbird

  • 2019.02.05.
    Eljott a nap, amelyre gyerekkorom ota vartam. Sok sok evnyi almodozas es gyujtogetes utan szert tettem eletem elso es egyben amerikai autojara. A kepen Hollandiaban var a hazahozatalra.

    A napvilagot 1978 augusztus 14-en latta meg Chicagoban. Egy Mcdonald-i kereskedo megrendelesere keszult, aki raktarkeszletbe vasarolta, majd ez ev oktober hatodikan sikeresen eladta. Az amerikai multjarol nem sokat tudni, de valoszinuleg Pennsylvaniaban helyeztek eloszor forgalomba, majd valamikor a szomszedos New york allamba kerult, ahol 2010 majusaig volt ervenyes muszaki vizsgaja. Meg a vizsga lejarta elott, 2009-ben vasarolta meg innen egy holland csalad. En toluk vasaroltam meg iden februarban.
    Szeretnem azt mondani, hogy az autonak gondos gazdai voltak, de a jelenlegi tapasztalatok sajnos ennek az ellenkezojet sugalljak. A honositas kezdete elott derult ki, hogy az auto muszaki allapota tobb sebbol verzik es amig ezek kijavitasara sor nem kerul, nem tudunk tovabbhaladni. A tanulsag az, hogy mindig nezd meg az autot szemelyesen is, mielott megveszed. A hidegzuhany ellenere ugy dontottem, hogy nem hagyok egy almot csakugy elenyeszni, plusz az oreglany megerdemel meg egy eselyt, igy az auto talpraallitasa mar folyamatban van nehany honapja. Egyelore biztatoak az eredmenyek, remelem, ez igy is marad. Egyelore nem OT a cel, inkabb egy tisztesseges rendberakas.

  • Volt:

  • Lett: Szebb lenne szinre fujva, ahogy gyarilag is volt, de nem OT-ra kell es a fo, hogy nem eszi a rozsda, egyelore. A hatso tengely homokfujva, festve. Eresztette az olajat par helyen, gond volt a fekkel is meg ahogy lenni szokott, elojott meg nehany egyeb dolog.

  • Pottyozott a rozsda a gephazteto szelein(tipikus hely), igy az kapott egy telifenyt.

  • Ilyen gyertyak voltak benne. Megtartom emlekbe. A motorolaj is hasonloan gyaszos allapotban volt.

  • Fel evbe telt, de az auto elkeszult, muszakilag rendben. Sajnos a szerelok, finoman szolva, nem kapkodtak el a dolgokat.

  • Hazafele

  • Hazaert! Vajon befer?

  • Befer! Vizsgaidopont mar van, most varakozunk.

  • Az elso itthoni project. A torott tukor csereje. Azt hittem, van valamifele egyszeru megoldas ra es egy perc alatt kesz. Nagyobbat nem is tevedhettem.
    Felaras extra volt az ugynevezett sport tukor, amely belulrol, joystickal allithato kulso tukrot foglal magaba es lovedek formaju tukorburat. Mikozben a joystickot mozgatod, az harom femhuzalt mozgat es igy allitja a tukor dolesszoget. Nagyon elmes, egyszeru szerkezet es sosem romlik el.
    A tukor cserejere visszaterve: A tukor a sajat femtokjaba van valamilyen fekete, szilikonos anyaggal ragasztva. Ezt a femtokot lecsatlakoztatni nem lehet, mert ebbe fut bele a harom femhuzal, es nem ugy terveztek, hogy a szerkezet szetszedheto legyen. Tehat vagy kiszereled a komplett szerkezetet, ugy, hogy lebontod az ajtokarpitot, lecsavarozod a tukorburat es az ajton keresztul kihuzod a joystickot, stb, stb... vagy az "egyszerubb" utat valasztva, csak kicsavarozod a tukor tokja mogotti ket csavart, majd amennyit a huzal enged -csak par centi- kihuzod a burabol a tokot. Ezutan ossze kell torni a tukrot -mivel mas megoldas nincs, babonasoknak nem ajanlott a muvelet- termeszetesen, ugy, hogy a tukrot tarto puha aluminium toknak, de a buranak es az allitohuzaloknak se essen bantodasa. Erre megfelelo eszkoz egy harapofogo. Miutan harapofogoval csillio darabra repesztetted a tukrot, csavarhuzoval minden egyes szilankot kulon fel kell feszegetni, ami nem egyszeru mert a ragaszto szilikon nem enged. Persze az ajtot se felejtsuk el korbemaszkolni, nehogy a lehullo tukorszemcsek beleesve osszekarcoljak az ablakuveget. Miutan ez megvan, a fennmaradt szilikont csavarhuzoval es csiszolopapirral a femig le kell csiszolni, majd zsirtalanitani, hogy az uj tukor ragasztokorongja meg tudjon tapadni.
    Egy szo, mint szaz, turelem kell hozza. :)

  • Ez mar a celegyenes. Johet a csiszolas. Ket helyrol is rendeltem tukrot, de sajnos egyik utangyartott sem passzol teljesen, magassagukban tokeletesek, de hosszukban rovidebbek egy kicsit.

  • Sikerult, van magyar rendszam. De az amerikai jobban mutat. Valaki, valamikor ugy gondolta, jo otlet, a gyarilag feher lokharito babakat feketere festeni es hianyzik a lokharito aljarol a hutoracs folytatasa. Termeszetesen, ezek is potolva lesznek.

  • Sotetben

  • A kesztyutarto es a fedele azert hianyzik epp, mert a kesztyutartot probaltam ujragyartani. En mar anelkul vettem. 80-90 dollar az utangyartott ebay-rol, postaval, amit nem ertek, mert tulajdonkeppen csak egy papirdoboz. Papirdobozt en is tudok csinalni. Kotelezo kiegeszito a dobokocka. Sokaig fogalmam sem volt, hogy mit jelent, csak azt lattam, hogy minden amerikai autoban benne van.
    Tortenete a masodik vilaghaboruig vezetheto vissza. Koztudott, hogy az amerikaiak babonasak, ezert nincs tizenharmadik sor a repulon, vagy tizenharmadik emelet. Amikor az amerikai pilotak harcba indultak, dobokockat logattak a muszerfal fole vagy helyeztek a muszerfalra, hogy az hozzon szerencset. Harcba menni felert egy szerencsejatekkal, csak kivetelesen az eletuk volt a tet. A haboru vegeztevel, az adrenalinhoz szokott katonak, hotrodok epitesebe kezdtek es nem letezhetett rendes hotrod dobokocka nelkul, mely azt volt hivatott jelezni, hogy a sofor kesz szembenezni a veszellyel, azaz osszemerni autoja tudasat masokeval, illegalis utcai versenyeken. Allitolag voltak allamok ahol az ocska anyagbol keszult dobokockak megolvadtak es a praktikum eletre keltette a plussbol keszult valtozatokat. Az otvenes evekben a pluss dobokockak beszivarogtak a hetkoznapi autokba is es azota mar az amerikai autos kultura resze lett.
    Ennek fenyeben mar nem csak egyszeru autos kiegeszitonek tartom. Azóta bekerült a hátsó szélvédőhöz, mert rájöttem, hogy minden zavar, ami belelóg a látóterembe.

  • Cruising utani csendelet...

  • Rendeltem hozza Marti report-ot. Minden 1967 es 2017 kozott gyartott, amerikai es kanadai Fordhoz elerheto. Tartalmazza az alvazszam dekodolasat, a kereskedes cimet, ahol az autot eladtak, a felszereltseget, amivel eredetileg rendeltek, az adattablat, a gyartashoz kotheto datumokat es nemi statisztikat. Az enyemnek augusztus 14-en van a szuletesnapja ezek szerint, bar az auto adattablajan augusztus 10 szerepel?! Ezt az egyet nem teljesen ertem. Erdekes adat meg, hogy a kereskedo, aki megrendelte, kicsivel tobb, mint harom honapot kellett varnia az autora, akkor, amikor nalunk eveket kellett varni. Az új tulajdonos pedig a szalonból azonnal hozzájuthatott.

    Sikerult kisilabizalni, hogy korulbelul mennyibe kerulhetett az autom ujonnan:
    351 Windsor V8-----------------------------------------157$
    traction lok rear axle-----------------------------------50$
    hr78x15 feher oldalfalu, radial gumik-------------88$
    convenience group(kenyelmi csomag)------------396$
    (belulrol allithato kulso tukrok, automata parkolofek kioldas, napi kilometer szamlalo, allithato sebessegu ablaktorlok)
    tempomat(jar hozza a diszesebb kormany)------117$
    hatso ablak paratlanito--------------------------------93$
    manualis klima-------------------------------------------543$
    AM/FM sztereo radio----------------------------------113$
    exterior decor group(kulso dekor csomag)-------332$
    (vinyl boritasu teto, dupla sport tukrok, hajszalcsik az auto oldalan, sport felni)
    interior decor group(belso dekor csomag)--------316$
    (osztott padules dupla konyoktamasszal, valaszthato szovet vagy mubor karpittal, dontheto hattamlaju anyosules, utasoldali napellenzoben piperetukor (ez az enyemben valamiert nincs benne), hatso konyoktamaszok, utaster szinevel egyezo biztonsagi ovek, dekor ajtopanelek)
    appereance decor group(ez nem tudom, hogy mi)
    szinezett ablakuvegek----------------------------------66$
    elso rendszamtabla keret------------------------------0$
    oldalso diszlec--------------------------------------------54$
    Osszesen: alaparon: 5,411$---Extrakkal egyutt: 7736$
    + 2021 májusában beépítésre került a deluxe műszeregység. Újkori felára: 111$.

    Viszonyításképpen, 1978-ban igy alakultak a Ford gyártmányok alaparai:
    -----------Ford--------------------------------------Mercury------------------------------------Lincoln
    Pinto-------------3,139-------------------Bobcat-----------3,830
    Fairmont--------3,624-------------------Zephyr-----------3,777
    Mustang II------3,824
    Fiesta------------4,141
    Granada--------4,300-------------------Monarch---------4,366
    LTD II------------4,850-------------------Cougar-----------5,720------------Continental-------------10,196
    LTD--------------5,398------------------------------------------------------------Continental Mark V---12,318
    Thunderbird Base---5,498------------Marquis----------5,897------------Versailles----------------12,529
    Town Landau---------8,533
    Diamond Jubilee----10,106
    1976-ban:-------------7,790

    Ebből azt lehet leszűrni, hogy megvehetted egy átlagos családi szedán áráért, de akár Lincoln áron is, a pénztárcádtól függően.

  • A Marti report alapjan, ez lenne ma a kereskedes epulete, ahol 1978-ban eladtak az automat. Most fenyezomuhely.

  • A Masqueliers csalad, Kaiser-Frazer kereskedest futtatott 1948-ig, amikor atnyergeltek Fordokra. A kep 1959-ben keszult. A kep kozepen, az a picike auto egy elso generacios Thunderbird, beceneven, "Baby Bird".

  • Ratalaltam erre az oldalra, hogy https://www.tbird.info . Itt lehet a Viharmadarakat alvazszam alapjan beregisztralni. 1978-ban 352,751 darab Thunderbird keszult osszesen, ebbol 872 darab van csak regisztralva. Nagyon meglepodtem, mikor ratalaltam a sajatomra. A kepen mintha vilagosabb lenne a vinyl teto, mint most, gondolom valamikor ujra lett huzva. Es azt irja, hogy CB radio is van benne. Azt tudom, hogy gyarilag nem rendeltek bele CB-t es a muszerfal alatt sem talaltam nyomat. Attol meg persze lehetett. A tobbi leiras stimmel. Es 1,150 dollarert adtak el ebayen. Annyiert tenyleg ajandek lehetett, tiz evvel ezelott, amikor megjobb allapotban volt. Most sincs rossz allapotban, de tiz ev akkoris tiz ev. Volt ido, amikor meg egyaltalan nem volt ara ezeknek a regimodi hajoknak Amerikaban. Meg most sincs igazan, de 1,150 dollarert ma mar csak romokat kapni.
    Azota mar frissitettem az adatlapjat, hogy el es virul Magyarorszagon.

  • Hozzavalo dokumentacio. Egy resze az autoval jott, egy resze pedig sajat beszerzes.
    - Mivel Pennsylvaniaban adtak el, igy beszereztem hozza egy par elso es hatso korabeli rendszamtablat. Tudom, a rendszamon levo matrica nem stimmel, mivel az auto, 1978-as forgalombahelyezesu, igy a rendszam nem jarhat le ugyanabban az evben, de csak ilyet talaltam.
    - Ford biblia
    - Javitasi kezikonyv
    - Hasznalati utasitas
    - Garancia kiskonyv (12 honap vagy 12000 merfold - szerintem mar mindketton tulvagyunk)
    - Marty report
    - Garanciapapir egy 1991-es valtojavitasrol. Még nem is éltem. :) A papir szerint akkor volt benne 63760 merfold. En 88500-al vettem. Rajta van az akkori tulaj neve is, akit nem sikerult megtalalnom.
    - Ford altalanos brosura
    - Ford Thunderbird brosura

  • Az emlitett garancialevel.

  • A muszaki vizsga lejartat jelzo matrica a szelvedon.

Hozzászólások

  1. the rookie  - 2019. június 18. 15:06

    Szép autó, gratula!
    Küldtem privát üzenetet!

  2. Lake  - 2019. június 20. 11:04

    Szép nagyon! Pár napja néztem élőben :) Ha a környéken laksz mindenképp fussunk össze amint elkészül! :D

  3. MrHello  - 2019. június 25. 00:13

    Pesti vagyok sajnos, de azert koszi! :) Es koszi a kepet!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére