1978 Ford Thunderbird

A típusrol

  • A nev eredete:
    A Thunderbird, azaz Mennydorgesmadar, mitikus leny, amely szamos indian legendaban feltunik. Hatalmas madar, melynek szarnycsapasara hatalmas szel tamad es vihar kerekedik. A szeme villamokat szor. Vedelmezokent tartottak szamon, aki megvedi a jokat es megbunteti a gonoszakat. Csodaltak, am egyben feltek is tole. Eredetet homaly fedi. Egyes elmeletek szerint csupan szimbolika, mas elmeletek szerint olyan madar, amely nagyon sokaig kepes volt fennmaradni, am parszaz evvel ezelott kihalt, vagy az akkori emberek probaltak szamukra erthetelen egi jelensegeket ekeppen megmagyarazni.

  • A tipus rovid tortenete:
    A masodik vilaghaboru vegen a hazatero amerikai katonak kicsi, olcso, konnyu ketszemelyes europai sportkocsikat is hoztak magukkal, amelyeknek rovidesen kultuszuk lett. Ezt a sikert latva dontott ugy a General Motors, hogy amerikanak is kellene valami hasonlo.
    Ez lett 1953-ban a Chevrolet Corvette. A vart siker azonban elmaradt. Ez tobbek kozott az auto vegtelen puritansaganak es elavult motorjanak volt koszonheto.
    A Corvettre valaszul a Ford 1955-ben bemutatta a Thunderbirdot, amelyben megprobaltak orvosolni a Corvette osszes hianyossagat. Am mig a Corvette inkabb a sportossagra probalt torekedni kizarolag, addig a Thunderbird inkabb a sportos ruhaba csomagolt kenyelemre, amely meglatszott a magas felszereltsegen es a korszerubb, erosebb motorjan. Megszuletett amerika egyik legelso Personal Luxury Car-ja. Az eladasokkal sikerult boven tulszarnyalni a Corvettet, am a ket ules leszukitette a vasarlokort. Ezert a masodik generacio, mar negy ulest kapott es az eladasok tovabb emelkedtek. Ekkor indult a Thunderbird folyamatos, generacionkenti novekedesnek. Mig az elso generacio 4,5 meteres hosszaval kicsi autonak szamitott, addig a hatodik generacio, 5,7 meteres hosszaval mar amerikai mercevel merve is nagy auto volt.
    Ennek a meretnovekedesnek vetett veget az 1977-ben bemutatott es harom modellevet megelt hetedik generacio, amely az elso meretcsokkentett Thunderbird. De azert megijedni nem kell, a GM-el ellentetben a Ford nem csokkentette autoinak mereteit, csupan a Thunderbirdot egy meretkategoriaval lejjebb pozicionalta, de meg igy is 5,5 meteres csatahajo maradt. A hatodik generacio, egyetlen, 460-as blokkjat toroltek es a helyet 302-es, 351-es es 400-as vette at. Az uj generacio hatalmasat robbant es 950,000 eladott darabbal a tipus legnepszerubb generacioja lett. Ez annak volt koszonheto, hogy a nev komoly hirnevre tett szert az elmult evtizedek alatt es a beerkezettseg szimboluma lett. Am, most eloszor, az alapmodell, amilyen az enyem is, az atlagpolgar szamara is megfizetheto lett. Harom evet elt meg ez a generacio, semmit sem vesztve nepszerusegebol, de az idok szavanak engedni kellett es a kovetkezo generacio mar joval kisebb lett.
    A kepen epp bemutatkozik a hetedik generacios Thunderbird a Chicagoi Auto Show-n.

  • 1974 aprilisi prototipus.

  • A "B" oszlop otletet valoszinuleg az 1955-os Crown Victoria-tol kolcsonoztek.

  • Az Indianapolis-i palyan szemlelteti a Ford az 1977-es modelljeit. Bal oldalon T-bird.

  • Felpakolas a gyarudvaron es irany a kereskedokhoz.


  • Torino bird?
    Az 1972-ben megjelent Gran Torinot 1976 után nyugdíjba küldték, helyét a furcsa nevű LTD II vette át. Semmi köze sem volt az LTD-hez, annál inkább a Gran Torinohoz, amellyel műszakilag tökéletesen megegyezett, csak húztak rá egy modernebb karosszáriát. Még a belső teret sem változtatták meg, legjelentősebb eltérés az eltérő famintájú műszerfalberakás. Azért, hogy a Thunderbirdot gazdaságosan gyárthassák és relatíve olcsón adhassák, az LTD II alapjaira készítették el. Vagyis a Gran Torino alapjaira. Innen ered ez a becenév. Egyebkent a Gran Torino-ra epult a Ford Elite, ami egy dragabb, elegansabb Gran Torino. Az Elite szellemiseget viszi tovabb a Thunderbird, ami egy dragabb, elegansabb LTD II. Es az Elite megszunesevel szukseg volt valamire, ami versenyez az elerhetobb aru personal luxury car-ok kozott(Chrysler Cordoba, Buick regal, stb.)
    A képen az alapul szolgáló Gran Torino.

  • LTD II és annak teljes modellpalettája.

  • Motorvalasztek:
    302 CID - 134 HP - 3400rpm (alapmotor)
    351 CID (Windsor) - 145 HP - 3400rpm
    351 CID - 152 HP - 3600rpm
    400 CID - 166 HP - 3800rpm (ez a motor 1979-ben mar nem volt elerheto)

    Egyeb parameterek:
    Valto: 3 sebesseges automata
    Sulyelosztas: 57/43
    Hosszusag: 5,47 m
    Szelesseg: 1,99 m
    Magassag: 1,35 m
    Tengelytav: 2,9 m
    Csomagter: 441,74 l
    Uzemanyagtank: 79,5 l
    Fordulokor: 13,14 m

  • Haromfele modellvaltozatban volt kaphato 1978-ban: alapmodell (5,411$), Town Landau (8,420$), 1978-ban Diamond jubilee (10,106$), ami 1979-ben Heritage Edition. Itt visszautalnek az elozo oldalra, ahol a Ford gyartmanyok arait ismertettem, hogy legyen viszonyitasi alap.

  • Az alapmodell alapfelszereltsege:
    302CID/4.9L V8
    automatavalto
    szervokormany
    elol tarcsa, hatul dobfek
    ablaktorlobe epitett spricni
    elso es hatso stabilizator karok
    erositett hangszigeteles
    kormanyzar
    elektromos ora
    40 amperes generator

  • Town Landau. Kivulrol a "B" oszlopon talalhato femszinu "tiara" es a szinben egyezo, muanyag berakasu orrdisz kulonbozteti meg az alapmodelltol.

  • Diamond Jubilee. A Ford Hetvenotodik szuletesnapjara jelent meg. Telis-tele minden foldi joval. Hatso oldalablaka nincs.

  • Nem volt kulon modell, de kulon emlitest erdemel az 1978 marciusatol, a gyartas vegeig rendelheto targa teto, vagy becsuletes neven, a “T-Top”. Szerintem a legvaganyabb opcio es ha csak egyetlen opciot valaszthattam volna akkor ott, ezt valasztottam volna. Sajnos kevesen voltak igy ezzel es pontos adatok ugyan nincsenek, de becslesek szerint nagyjabol alig ezer darab keszulhetett. 699$-os araval a legdragabb extra volt. Az en automba a kereskedo 543$-ert rendelt manualis klimat - szamomra teljesen feleslegesen -, plusz nehany aprosagot. Ha ezeket elhagyja, maris futotta volna targatetore. Vagy akar csak napfenytetore, amely korulbelul ugyanennyibe kerult es otvenezer leendo Thunderbird tulajdonos dontott ugy, hogy neki erre szuksege van.

  • A biztonsagi eloirasok megszuntettek a gyari kabriokat 76 es 81 kozott. A karosszerias manufakturak ezt a rest kihasznalva kezdtek kabriok keszitesebe. Az American Custom Coachworks nem volt rest es 249 darab kabriot epitett a T-birdbol.

  • 1960 ota eloszor, a NASCAR-ban ujra harcba szall.

  • Korabeli reklamok
    1977

  • 1977

  • 1977

  • 1978. A rejtett lampa fedelere Thunderbird emblema kerul es a lampafedel kore kromkeret. Uj opcio a targateto a CB radio es az elektromos antenna...tobbek kozott.

  • 1979. Megszunt az auto teljes szelessegeben vilagito hatso lampa, a csomagtarto fedelrol eltunt a kromozott "Thunderbird" felirat es lekoltozott a ket hatso lampa koze a tolatolampara. Vastagabb bordazasu lett a hutoracs. Uj karpitozast kaptak az alapfelszereltsegu ulesek es uj opciokent megjelenik a sztereo kazettat jatszo radio.

Hozzászólások

  1. the rookie  - 2019. június 18. 15:06

    Szép autó, gratula!
    Küldtem privát üzenetet!

  2. Lake  - 2019. június 20. 11:04

    Szép nagyon! Pár napja néztem élőben :) Ha a környéken laksz mindenképp fussunk össze amint elkészül! :D

  3. MrHello  - 2019. június 25. 00:13

    Pesti vagyok sajnos, de azert koszi! :) Es koszi a kepet!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére