1978 Ford Thunderbird

2021

  • 2021.03.25
    Több, mint két éve megvan, így írnék néhány sort az ez idő alatt szerzett személyes tapasztalataimról.

    Szerelőt nem lehet csakúgy találni hozzá, kutatni kell, mert sokan nem vállalják el. A technika, habár méretesebb, de Lada "bonyolultságú" faék, mégis, sok szerelő tart tőle.

    Megbízhatóságról nehéz véleményt alkotni, mivel csak 3500 km-t ment mióta nálam van és elég sok lett ráköltve az elején. Ezek mind korból adódó javítások voltak. 42 éves autóról beszélünk, ami valószínűleg sosem esett át még felújításon, érthető, hogy elöregedett ez-az. Ezt nem lehet hibának felróni. De mostmár eléggé rendben van. A terv évi 4000 km, ilyen kevés futásteljesítménnyel bízom benne, hogy nem lesznek problémák.

    Parkolni nyilván nem lehet vele, nagyobb mint bármelyik európai autó, de ez igazából nem is probléma, mert nem szoktam parkolni, probalom nem otthagyni sehol. Vagy vezetem, vagy a garázsban áll, mint egy rendes hobbiautó. Ami a probléma, hogy egy ideje mintha romlana a közlekedési morál. A vezetés igenis veszélyes üzem, anyagi kár vagy személyi sérülés történhet, mégis sokan nagyon konnyelmuen allnak hozza. Vagy elég egy figyelmetlen sofőr, de én is hibázhatok. És akkor körülményes és költséges javításnak nézek elébe. Mert alkatrész Európában nincs. Abszolút semmi. Vannak amerikai típusok, amikből viszonylag sok van Európában lehet hozzájuk donort szerezni szintén erről a földrészről, de ez nem az az autó.

    A tengerentúlon meglehetősen olcsóak az alketrészek ehhez a hetedik generációhoz, de mire ideér, szállítással, vámmal már nagyon nem az. És 1-2-3 hetet érdemes számolni, mire megjön. Érdemes alkatrészekből betárazni, hogy mindig útrakész legyen a járgány. Többnyire félve nyúlok hozzá, nehogy valami kárt okozzak, hisz nem vagyok szakember, de így is előfordulhat baleset, mint például a szélvédős incidens. Szívesebben élnék az Államokban mint itt és akkor az alkatrészelletás sokkal akadálymentesebb lenne. Persze tudtam előre, hogy ez lesz, régebb óta érdekelnek az amerikai autók, de más az amikor a saját bőrömön tapasztalom meg. Az alkatresz az egyetlen olyan problémám vele, ami fejfájást okoz.

    Azt gondoltam, hogy nehéz lesz megszokni az autó méretét és nem fogom érezni a széleit, de épp ellenkezőleg, mintha az autó a részem lenne. Sose rosszabb tanulóautót! Egyedül a hosszú orr igényel elővigyázatosságot. Ahhoz, hogy belássam a kereszteződést, ki kell dugnom az orrát. De, ha kidugom az orrát, akkor már bent vagyok a kereszteződésben és akadályozom a többieket. Kötelezővé tenném az átlátszó kerítést minden utcasarokra. Ezen kívül, könnyű kezelni, van szervókormány, szervófék, automataváltó. Bármennyit le tudok vele vezetni és mindig kipihenten szállok ki belőle. Nincs semmilyen vezetéstámogató bizgentyű, és nem is hiányzik mert ezt az autót vezetni kell, ez a lényege. Van ugyan cruise control, de az még nem működik. Műszakilag nagyon jó állapotban van, de ehhez kellett is költeni rá. A fékrendszer felújításon esett át, úgy fog, mint az új. A kormány is jól reagál. Meglepően kicsi a fordulóköre. Karburátoros lévén a gázreakció elég közvetlen. Bár az eredeti kéttorkú karbi nem túl sportos és nagyon kívánja a négytorkút. A váltó feltűnés nélkül teszi a dolgát. A forgalom tempóját nyilván könnyedén tartja. De, ha ugrani kell vele, azt érdemes átgondolni. Nem sportautó. A gázpedál lenyomására motor hangja megnő, majd lassan de biztosan gyorsulni kezd. Hosszú túrákra nincs ennél kényelmesebb, hangulatosabb utazóautó. Tartós 90-nél érzi a legjobban magát, ott egész csendes. 110 felett már felerősödik a motor hangja.

    - (2021.08.25.) Utólagosan itt helyesbítenem kell. A karburátor váratlanul megadta magát 2021 májusában, fel kellett újítani és azóta visszajöttek az elkóborolt lovacskák. Ég és föld a különbség. Sokkal könnyebben ugrik. Alacsony fordulaton is sokkal nyomatékosabb, 110 felett pedig erőlködés nélkül gyorsul, a végtelenségig. Mintha az autót kicserélték volna. -

    135kmh/85mph-ig van skálázva az óra, azt viszi is, de hogy mennyi lehet a vége azt nem tudom. De nem érzem, hogy gyorsan akarnék vele menni, ő sokkal inkább egy stílusos cruiser. Belül nem szűk, de a külső méreteihez képest nagyobb belsőtérre számít az ember. Jó süppedősek a fotelek és nagyon puhán, lustán ringatja a vajpuha futómű a kasztnit. Kicsit oldalra is ki tud lengeni. Tényleg olyan, mint egy hajó. Persze vannak azok a tipikus magyar úthibák, amiket még ez a futómű sem tud kisimítani, ott egyszerűen csak ráz.
    A hetvenes evekben nagy mértékben megszigorodtak a környezetvédelmi, fogyasztási előírások. A kezdetben 250-300 lóerős 351-est kényszerűen le kellett folytani, de kis belenyúlással újra előhozható lenne az eredeti teljesítmény jo resze.

    A mai fekete, szürke, ezüst és fehér tucatműanyagok között elég feltűnő jelenség egy hatalmas szögletes bézs tepsi. Az utca emberének nagyon tetszik, gyakran kapok feltartott hüvelykujjat, van, hogy rámvillantanak, intenek, megdícsérik a lámpánál, parkolóban, benzinkúton állva. Az elején nem tudtam, hogyan is kezeljem ezt, nem vágyom feltűnésre, de nyilván ilyen autóval ezt nem lehet elkerülni. Van, hogy szóba is elegyednek velem. Leggyakoribb kérdés a fogyasztás, amit nem értek, hogy miért ennyire fontos. Öreg autó, nagy motorral, nyilván bazi sokat fogyaszt. Két év után sem tudom még, hogy mennyit is fogyaszt pontosan, mert nem érdekel. Ez az autó nem arról szól, nem is szeretek róla beszélni. Mindig épp annyit, amennyire szüksége van. De azért vannak szimpatikusabb kérdések is. Például az alkatrészellátást illetően, vagy, hogy mennyire megbízható. Vagy, hogy egyáltalán micsoda?! Az utca emberének fogalma sincs róla. Ford embléma nincsen rajta(valójában van, de nagyon apró) és a Thunderbird logók és feliratok sem mondanak semmit a kívülállóknak. A legközelebbi tipp Lincoln volt, amit megértek, mert valamennyire tényleg hasonlít a Mark V-re. Próbálom megosztani azokkal, akik fogékonyak rá. Hátha sikerül megfertőzni másokat.
    Persze olyan is van, aki abszolút semlegesen megy el mellette. Ami szerintem fura, mert magamból kiindulva, ha nem is értek hozzá, de mégiscsak megbámulom azt, ami tájidegen. Legyen szó bármiről.

    Találkozón egyelőre nem sikerült vele megjelennem. Mindig pont olyan hétvégére estek, amikor dolgoztam. Komáromba készültem '19-ben, de nem lett kész az autó, '20-ban pedig közbeszólt a vírus. De ami késik, nem múlik. Talán idén.

    Összességében, nem bántam meg. Voltak hullamvölgyek, de ez benne van a pakliban. Hatalmas élmény vezetni. Meg egyszerűen csak szép, jó érzés ránézni. Sokszor azon kapom magam, hogy úgy bámulom, mintha még sosem láttam volna és nem is az enyém lenne. Lenyűgöz, hogy mennyire kilóg ebből az európai környezetből. Gyerekként sokat álmodoztam róla, hogy egyszer majd nekem is lesz amerikai autóm és az vajon milyen lesz. Bőven hozza azt, amit naívan elképzeltem. Még talán többet is. Nagyon erős hiányérzettel kellett élnem, amíg nem volt autóm, miután megvettem, ez a hiányérzet átalakult, most olyasféle van, hogy vezetni akarom. Amennyit csak lehet. Be akarok vele járni szép tájakat, eljutni vele minél messzebbre. Számomra állandó érték egy változó világban.

  • A kuszobdiszlec polir elott es polir utan. A hianyzo emblemat is potoltam.

  • Utastervilagitas talapzat. Regi es az uj.

  • A szep, uj szonyeg.

  • Mivel a gyari elso hangszorok mar hasznalhatatlanok voltak, azokat ujra csereltem. A hatsokat, mar valaki megtette elottem.

  • 2021.08.25.
    Helyesbítenem kell a kisregényt. A gyári karburátor váratlanul megadta magát 2021 májusában, fel kellett újítani és azóta visszajöttek az elkóborolt lovacskák. Ég és föld a különbség. Kulturáltabban jár, alacsonyabb lett az alapjárat. Sokkal könnyebben ugrik. Alacsony fordulaton is sokkal nyomatékosabb, 110 felett pedig erőlködés nélkül gyorsul, a végtelenségig. Mintha az autót kicserélték volna.

  • Tetszett a Tbird alap műszeregysége is, de a '76-os Gran Torino-hoz képest, amelynek az alap műszeregysége is sportos, süllyesztett, szerintem visszalépés. Szerencsére egy 52 ezret futott Cougar-ból sikerült megszerezni egy egészen jó állapotú deluxe műszeregységet, amely végre beépítésre került. Több helyen olvastam, hogy mivel az ampermérő amperben mér, hatalmas hőt termel, amivel erodálja a műszeregység belsejét és szélsőséges esetben ki is tud gyulladni. Vagy igaz, vagy nem, nem kockáztatok, nem lett bekötve. Így a "PARK" lámpa helyére lett betéve egy figyelmeztető lámpa. A jobb megvilágítás és az említett hő miatt a háttérvilágítás LED izzókat kapott.

  • LED "izzók".

  • A műszeregység fedőlapja, amikor '72-ben megjelent a Gran Torino-n, fekete, bőrt imitáló strukturát kapott. Hogy ezt feldobják és otthonosabb küllemet adjanak, erre ragasztották rá a fát imitáló festéssel ellátott fémlapot '77-ben. A burkolatot és a fémlapot külön szereztem be. Ami most érdekes, az ez a fémlap, amely new old stock és eredeti dobozában érkezett. Negyven évig rakosgatták ezt a dobozt ide-oda, benne a kincset érő fémlappal, mire végre megérkezett végleges rendeltetési helyére.

  • A matrica is megér egy misét.

  • Sok évvel ezelőtt eldöntöttem, hogy legközelebb akkor megyek Komáromba, ha saját autóval megyek. Erre idén végre sor került. Utólag derült ki, hogy most volt utoljára ezen a helyszínen.
    Érdekesség, hogy a Marti report szerint 1978. augusztus 14-én gurult le a szalagról. Én szombaton tudtam elmenni Komáromba, amely szintén augusztus 14-re esett. Érdekes egybeesés, hogy éppen aznap töltötte be a 43-at, amikor találkozott a földijeivel. :)

  • Nem maradhat el a küzdelem a rozsdával sem. Ez a rondaság okozta a díszléc alól kiinduló rozsdafolyást. És nem a csavarnál jelent meg a rozsda, hanem mellette. Fura.

  • Az ajtók alja is megkövetelte a gondoskodást. A bal oldal egészen jó volt, ez a jobb oldali meg rosszabb volt, mint amilyennek elsőre látszott. Pedig elsőre sem volt szép.

  • Éppen a lökhárító belsejét vizslattam, hogy mekkora munka lesz majd rozsdátlanítani, amikor egy furcsa tárgyra lettem figyelmes a belső lökhárító és a bumper filler közé beékelődve. Nem tudtam, eldönteni, hogy mi az, mert alig látszott és vastagon állt rajta a kosz.
    Sikeres kibányászás és megtisztítás után ez lett belőle. "Craftsman, Made in USA". Gyanítom, hogy még a nagy vízen túl esett bele, legalább 14 éve. Eddig nem volt autóban talált ereklyém, most már van!

Hozzászólások

  1. the rookie  - 2019. június 18. 15:06

    Szép autó, gratula!
    Küldtem privát üzenetet!

  2. Lake  - 2019. június 20. 11:04

    Szép nagyon! Pár napja néztem élőben :) Ha a környéken laksz mindenképp fussunk össze amint elkészül! :D

  3. MrHello  - 2019. június 25. 00:13

    Pesti vagyok sajnos, de azert koszi! :) Es koszi a kepet!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére