1995 Pontiac Firebird Formula Convertible

Firebird

  • Nézd meg hogyan épül-szépül, és deríti jókedvre gazdiját az ország egyik ritka, cabrio-Tűzmadara: a '95-ös 4th gen Convertible, természetesen V8-as LT1 small block-kal felszerelve!



    Íme egy valósággá vált álom. Sok vágyakozás, tervezgetés után 2011. február 09-én számomra is beköszöntött a V8-as korszak.


    A hazaérkezés pillanata, ugyan -4°C fok van, de kit érdekel ez egy V8-as amerikai cabrio-t vezetve? :)
    Ebben a garázsban - félig-meddig napló jelleggel - írok majd az autóról, a tapasztalatokról, élményekről, szervizekről, átalakításokról.

    (Ugyanez az autó látható Grog garázsában - ő az egyik előző tulaj)

  • Alapos takarítás kívül-belül, új (téli)gumik, ablaktörlők, stb apróságok lecserélése. Igencsak megszépült a kedvenc!
    Túl vagyunk egy vezetéstechnikai tréningen. A megvétel után két héttel már mentem is instruktor vezetésével megtapasztalni az új autóm viselkedését. Ez az első hátsókerekes, automata, közel 300 LE-s autóm. Nem azért vettem, hogy miszlikbe törjem magunkat.
    A tréning Tökölön volt, a reptér lezárt részén, mindenkinek ajánlom figyelmébe (www.vezetestechnika.eu). A választható csomagok minden igényt lefednek, az instruktor pedig szakmailag és emberileg is profi, remek támogató csapattal.

    Érdekesség: A Firebird a maga 15 évével vizes felületen, ABS-szel közel azonos sebességről indulva (pár km/h különbség) hasonlóan rövid úton fékez állóra, mint egy 2010-es Ford Mondeo, amibe minden hárombetűs elektronikus kütyü bele van zsúfolva. Na, ezt nevezem kellemes meglepetésnek!

    Amellett, hogy hasznos egy ilyen tréning, remek autós program is! A nap végén fáradtan értem haza, de nagyon felvillanyozva, tanulságokkal és élményekkel tele (ugyanakkor kissé megkopott gumikkal - ezután jöttek az új gumik - és majdnem fél tank benzinnel könnyebben :D)

  • 2011. április elejére a pár alkatrész újra lett cserélve, időszakos karbantartások kipipálva.
    Összes folyadék és olaj lecserélése, szűrők, új gyertyák (na ez nem gyenge művelet! tisztelet érte Oszvald mesternek), ékszíj, ajtózsanér állítás és kenés, nyomatékrúd gumibak, váltótartó gumibak, tömítések és még pár apróság. Az alkatrészek az Atlantic Motors-tól vannak, 7 nap alatt mindegyiket átvehettem, és mind az autóba való volt, nem volt egy kakukktojás sem :)

    Az autó kapott elöl-hátul új fékbetéteket és fölszabályozott féktárcsákat, úgyhogy az eddigi remek féktáv - amiről már korábban is szinte könnybe lábadt szemmel áradoztam - még tovább rövidült, szuper harapós fékeket kaptam!

    "Jampi cuccnak" pedig került az autóba távirányítós központi zár, ami a csomagtartót is külön nyitni tudja. Woohoo!!!

    Köszönet jár Oszvald Gábornak és csapatának az alapos átvizsgálásért (precíz képet kaptam az autómról) és a szép munkáért!

  • Ott voltunk a 16. ACCH találkozón, Dunaharasztiban. Itt egy kép a Firebird "vonalról" ;)
    Nagy kár, hogy nem tudtam végig maradni, mert tetszett a hangulat, jó volt látni ennyi különleges járgányt!

  • 2011.május: szolid késéssel,de megvan a nyári szett.
    A metallurgia olasz mesterei az OZ műhelyben magnéziumötvözetből álmodták meg, és öntötték valóságba ezeket az egyrészes felniket 18"-os méretben. SZVSZ nagyon sokat emelnek az autó megjelenésén :)

  • 2011. július eleje: Íme egy kép a lacházi találkozóról, Firebird testvérek mellett pózolva.

    Volt egy kellemes találkozásom még májusban a rendőrséggel, ennek eredménye a "diszkrét, alig feltűnő" ámde szabályos (!) első matrica rendszám. Újabb jogszabályt tanultam meg.
    Az autó kapott Energy Suspension váltótartó bakot, mert a két hónapja cserélt gyári gumibak nem bírta a motor erejét és kettészakadt. Made in India... No comment.
    Ha ez a poliuretán bak is kettészakad, arról is feljegyzést készítek, hogy meddig bírta :P

  • 2011. július közepe: a jószággal igazán semmi probléma nincs, az új váltótartó bak miatt nőtt a belső zaj és a rezonancia szintje, de nem bosszantó. Mint tudjunk a jó is lehet még jobb, így folyton töröm a fejem további dolgokon.
    Elég sok garázst elolvastam már, nagyon tetszenek az "ilyen volt - ilyen lett" bejegyzések, ez inspirálta a mostani bejegyzést. Régóta fontolgatom, hogy kap egy polírozást az autó, de ennek még nem jött el az ideje. Történt ugyanis, hogy egy szép Lurdy-s estén Mustang Bandit kolléga a figyelmembe ajánlotta a Turtle Wax-ot "Próbáld csak ki, mielőtt polírozásra dobnál ki egy vagyont."
    Bal oldalon a mosás utáni állapot látható.

  • Az autóval jönni-menni nagyon szuper élmény. Le a tetővel, ki az országútra! Bizsergető a napfény, süvít a menetszél, hallom a motor robaját, a kipufogó zengését. Ilyenkor megáll az idő számomra :)

  • És íme waxolás után a tűzmadár! Az emblémával szórakoztam a legtöbbet, az egész kocsi csodásan ragyog.
    Pár dolog erről a vicces anyagról, amit waxnak neveznek.
    A használati utasítás szerint műanyag felületeken ne használjuk. Ezt körberöhöghetjük, ugyanis a 'Bird külső elemeinek döntő többsége műanyag és gyönyörű lett mindenhol. A karosszéria illesztési hézagaiba fog kerülni a legtöbb anyag. Lehet szórakozni, hogy kitörölgesse az ember, de nem olyan lényeges, legalább áramvonalasabb lesz a kocsi :P
    A wax alapból fehéres színű, amikor megszárad. Ez egy fekete autón mókásan néz ki. Ez a nagyon vicces anyag beleül az összes apró karcolásba, fényezéshibába, kis kráterbe. Mindenbe! Igen, még a te autódon is vannak fényezéshibák, kár tagadnod. A wax majd minden egyes icipici hibára felhívja a figyelmedet fehéres jelenlétével. Nem kell igazán ezekkel törődni, az első alkalommal, amikor kimész a tűző napra, egységes réteggé olvadnak és eltűnnek ezek a pici fehér pöttyök. Szóval a waxolás nagyon megéri: szép ragyogást ad a kocsinak! Egy tubus wax ~2.000 HUF és szerintem össz 3x lehet belőle körbeápolni a kocsit. A művelet kicsit hosszadalmas (én egyedül 2,5 órát szöszöltem), de zenehallgatással kicsit feldobható, és nagyon megéri a végeredmény.

  • Waxolás után nem ültem tétlenül, gondoltam egyet és nekiugrottam kitisztítani a hátsó lámpatesteket.
    Olyan pillanatok alatt szétkaptam a kocsi hátulját (azért a User's Manualt megnéztem előtte :)), hogy már-már kezdtem vérszemet kapni: "Hú, akkor leveszem már a lökhárítót is!" de a józanabbik felem közbeszólt.

    Ezzel egyidejűleg kihajítottam a szükségpótkereket a kocsiból, defektjavító készlettel helyettesítem. Az a kicsi pótkerék nagyon nyomin néz ki, szörnyen nézhet ki az autóra felszerelve (remélem sosem lesz rá szükség) és így legalább 15 kg-tól megszabadítottam a jószágot.

  • Miután sikerült kiborítani-kiporolni-kifújni-és-kitörölni a kocsi hátuljából kb. egy lapát homokot és port, elégedetten megkezdtem az összerakást. A lámpatestek belseje (a színes réteg és a külső plexiréteg) hozzáférhetetlen, egybe van sütve az egész, de a színes rétegek belső felületét puha ecsettel meg lehet pucolni. A kiégett égőket (volt pár) lecseréltem és Ta-daam! Az eredmény a képen látható :)

    [nagyon bírom, hogy ilyen széles és lapos segge van :) ]

  • Milyen volt a világ a kilencvenes évek elején, amikor ez az autó a tervezőasztalon megszületett?

    A Hidegháború (és egyesek szerint) a történelem véget ért, a régi vetélytárs, a Szovjetunió egyetlen atomtöltet ledobása nélkül darabjaira hullott, a gazdasági sikerei miatt korábban gyűlölt Japán egyre mélyebb recesszióban vergődött, Európa és az USA a NATO keretén belül puszipajtás volt mindenki-mindenkivel, igaz már akkor is mindent a kínaiak gyártottak, de még messze nem volt annyi pénzük és befolyásuk, mint manapság, az arabok pedig szépen, fegyelmezetten tették a dolgukat: termelték ki az olajat a sivatagok mélyéről. Különösen azután, hogy az amerikai légierő, mint haderőnem lényegében egyedül megnyerte az első Öböl-háborút. Irakot elég hamar lenyomták az amerikai vadászbombázók. Azzal az országgal, amelyik a világ bármely pontjára 72 órán belül hadseregének tetemes hányadával csapást tud mérni, nem tanácsos újat húzni. Amerika a világ ura volt. Pont. És Amerika ezzel tisztában volt. Az USA vs. Rest of the World sztereotípia virágkorát élte.
    Ez a fölényes hangulat valahogy tapintható a Firebirdben. A kocsit szerintem AZ amerikai vadászgép ihlette, amelyik hamar ott terem, és seggbe rúg bárkit.

    (A képen elrejtettünk egy panelházat is - megfejtéseket a szerkesztőségbe várjuk)



  • II. Budapest V8 2011 - köszi a video-t Huntilldie!
  • 2011. október: Megismerkedtem az eBay-jel és a PayPal-lal, túl vagyok az első (sikeres!) vásárláson, eddig pozitív a tapasztalatom. Íme néhány alkatrész, amiket elsőként rendeltem, ezeket neki is álltam otthon, egyedül kicserélni.

  • A munka eredménye: két légvédelmi fényszóró került az autó orrába. A korábbi fényviszonyokhoz képest mindenképpen.

  • Ismét járt Oszinál az autó: kapott új Energy Suspension hátsó lengőkar szilenteket, diffiolaj-cserét és két új hátsó kerékcsapágyat.

  • Még egy cirkálós kép. Mert cirkálni jó.

  • Év végére pár kép 2011-ből :)

  • Képeket készítette: flickr.com/fusionfan Köszönöm!

Hozzászólások

  1. custom cruiser  - 2011. április 28. 12:33

    Nagyon szép ez a Bird, jó volt látni Dunaharasztiban.

  2. kölyök  - 2011. november 29. 15:06

    jó garázs, folytasd!

  3. Agrobikers  - 2011. december 27. 18:56

    Van 1-2 igazan jol sikerult kep....

  4. euromaci  - 2014. augusztus 6. 06:04

    Szerény külső, komoly technika!
    Gratulálok, nagyon

  5. Thor  - 2014. augusztus 6. 21:16

    Köszönöm szépen, öröm van! :)


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • the rookie:

    Tágas csomagtér, rögzítési lehetőségekkel is ellátva.

  • Flex:

    Nagyon ritkák már ezek a kupék. Szuper garázs, szuper autó. Irígység :-)

A lap tetejére