
Generátor javítása - Csináld magad vagy szakműhely?
A generátor működési elve
Kompakt generátor
Diódahíd leszerelés
Diódahíd nélkül
Hátsó pajzs leszerelés
Generátor meghibásodással kapcsolatban sokszor lehet azt hallani: „csak kefét kell cserélni, biztos az a baj”. Néhány példán keresztül szeretném bemutatni, milyen más problémák léphetnek fel egy generátor üzemzavara körül.
A képeken látni lehet egy-két meghibásodást, kialakítási formát és munkafolyamatot. Sajnos a generátorok sokfélesége nem teszi lehetővé, hogy egyetlen típus bemutatásán keresztül átfogó képet kapjunk a javítás menetéről, hisz az minden típusnál más.
Most sem egy konkrét típus szakembereknek szóló bemutatása a cél, ráadásul a generátor működése is bonyolultabb mint az indítómotoré, ezért a konkrét szakmaiságot kicsit mellőzve, inkább fizikai megjelenésű problémákkal szeretnék foglalkozni. Ebből azért kiderül, hogy nem mindig elég csak kefét cserélni. Az egyes komponensek vizsgálatához mérőműszerek kellenek, és azok használatához némi rutin szükséges.
Nem ecsetelem a kocsiból történő kiszerelést sem, mert az is típusonként változó, de az alapvető biztonsági dolgokat tartsuk be. (pl: áramtalanítás)
Ha már kint van a generátor, szemrevételezéssel ellenőrizzük az állapotát. A sérült, törött, repedt pajzs semmi jót nem jelent. Ellenőrizni kell a felfogató csavarok furatait is, ne legyenek oválisak.
Típustól függően kezdjük meg a szétszerelést. Jelöljük össze az első és a hátsó pajzsot, hogy a végén helyesen tudjuk majd összerakni. A régebbi típusokat (az ékszíjtárcsa mögött van a ventilátor) az összefogató csavarok kitekerésével tudjuk szétszerelni.
Vegyük ki a szabályzót vagy kefetartót. Ezek után az állórész tekercs nagy teljesítményű pákával leforrasztható (vagy esetleg csavaros) a diódahídról. A Delco Remy egyes típusainál a generátoron belül van a szabályzó és a kefetartó is.
A kompakt típusoknál a hátsó takaró műanyag fedelet kell levenni (ha van). Ez alatt találjuk a diódahidat, a feszültségszabályzót (ez egyes amerikai típusokban a motorvezérlő komputerben van) és a kefetartót.
Az állórész kivezetések általában ponthegesztéssel kapcsolódnak a diódahídhoz, ezeket minél kevesebb roncsolással kell oldani. (Néhány távol-keleti típusban csavarokkal rögzítették a kivezetést) Ha ez megvan, akkor a diódahíd és a kefetartó lecsavarozható. Ezután jöhet az összefogató csavarok kivétele, majd a hátsó pajzs leszerelése.
A további munkafolyamat mindkét típusnál azonos. A forgórészt alumínium pofák közé befogva az ékszíjtárcsa a megfelelő szerszámmal leszerelhető, és a forgórész a pajzsból kiüthető. Kiütésnél vigyázni kell, hogy a pajzsot ne törjük el, illetve a forgórész tengelyét ne üssük szét.
Ha szétszedtük a generátort, jöhet az alkatrészek szükség szerinti tisztítása, majd azok vizsgálata. A vizsgálatról csak annyit, ami szemmel láthatóan sérült vagy kopott, azt cserélni kell, az elektronika vizsgálatához pedig célműszer szükséges.
Ellenőrizzük a csapágyházakat és a tengelyt is kopás szempontjából. Ha működőképes generátorunkat csak ellenőrzés miatt szereljük szét, kefét, csúszógyűrűt és csapágyat akkor is érdemes benne cserélni.
A fent leírtak nem alkalmazhatóak 100%-ban a vízhűtéses generátoroknál. Ezeknek teljesen más a felépítésük és a szerkezeti kialakításuk. Egy érdekesség: nincs mindegyikben csúszógyűrű és kefe.
Ezek után mindenki döntse el, hogy saját maga szeretné javítani generátorát, vagy szakműhelyhez fordul a problémával.
Hozzászólások
Ebben az ügyben a legjobban, a kertész utcai generátor szervizzel jártok, 01'es Devilemnek ők újították fel az indóját és generátorát pár hónapja kb fél nap alatt se és korrekt áron!
Hali!
Egy olyan kérdésem lenne, hogy lehet-e javítani a generátoron lévő szabadonfutó ékszíjtárcsát?
a szabadonfutós tárcsákat sajnos nem lehet javítani, csak cserélni, bár láttam már olyat hogy valaki lehegesztette ami aztán pár óra mulva lesett (lecsavarodott) a helyéről. Az anyagi kár jelentős.
Szia!
Delco típusú generátorom van Pontiac-é volt én a Fordomra szeretném felrakni, ha tudnál segíteni, hogy a csatlakozóba a három ér közül (vastag piros, piros, fekete) melyik hová megy? A pozitív külön van kivezetve!
Köszönettel:Truck53
Írd meg a generátor számát, akkor pontosan meg tudom mondani
Ha téglalap alakú a csati és van rajta betűjelzés ( P,L,I,S, ) akkor P a ford.szám,
L a lámpa,I gyujtásáram,S szenzor szál(direkt áram)Ha I helyett F van az computerbe menő vezeték.
A szineket nem tudom, meg kell mérni a vezetékeken melyiken mi van.
A típusa AC DELCO 10463174
321-466 5K8 105 Amperos
S szál a vastag piros
F szál piros-fehér
L szál fekete
P szál, ami nincs bekötve
Hogyan tudom úgy bekötni, hogy sima gerjesztéssel áramot tudjak belőle csiholni:) Akár külső fesz.szabályzóval is érdekel!
Előre is köszönöm!
Truck53
elvileg P. L. I. S. csatlakozónak kéne rajta lennie.
Bekötése ahogy az előőbbiekben leírtam.Külső szabályzóval elég macerás megoldani,egyszerűbb szabályzót cserélni benne.
S-re gyujtásáram
L-re 1-2w os izzón keresztűl gerjesztés
P és F üres és így lepróbálni
3-5e. belevaló szabályzó
Köszönöm szépen, én is erre gondoltam először így le is próbáltam, de valószínű a szabályzója nem működik, sajnos a tekercseket le kell szedni hozzá, csak így érem el a szabályzót. De jó tanuló munka lesz. Ha valami kérdésem lesz közben remélem fordulhatok hozzád továbbra is Köszönettel: Truck53
Sziasztok.
Van egy problémám a fényszóróm és a visszajelző lámáim vibrálnak.Mi lehet az oka?
sziasztok delco generátorom van corsa a .n alapjáraton tompa a fény ha gázra lépek élesedik mi a baj???
Nagy kérdésem volna! A nem csavaros, és nem forrasztott, hanem az ultrahang hegesztett, préselt állórésztekercs kivezetések szétbontását milyen szerszámmal, és milyen technológiával oldják meg!!!???
A hegesztett állórésztekercsek nincsennek nagy erővel rögzítve általában,egy kis ide-oda feszítéssel szétjönnek,persze van amelyik nem olyan egyszerűen.