1987 Pontiac Grand Am

Életrekeltés

  • Vettem bele akksit kiderült,hogy csak 78 ezer mérföld van a kocsiban,és az is hogy a rádió FM-csatornát is fogja csak kicsit fifikás az átkapcsolás.Különben nagyon meglepődtem,hogy milyen szépen szól a gyári hifi!

  • Akkor nekilátok miért is nem indul,közben rájöttem,hogy valószinű üzemanyag hiány volt a leállítás oka,mert az üzemanyag rendszerének nincs olyan része amit meg ne piszkáltak volna,csak nem jöttek rá a hibára!Természetesen az önindítót is rongyá köszörültették!Kezdjük ezzel,közben előkerült a kislányom is ő is nagyon ügyes csak kicsit bíztatni kell!:-)Neki állítottam az önidítónak,(bár nem nagy kedve volt hozzá)még én leszedem a benzintankot.

  • A kinyomó villát is fel kellett hegeszteni,mert teljessen elkopott

  • A bronzkefék elkoptak,a forrasztás kiolvadt a kollektoroknál,és a bendixfogaskerék görgőit cserélni kellett.Most már tökéletessen működik!

  • Aztán a megfelelő kanyarok keresgélése,levagdosása,própálgatások sora,összeállítás,de készre hegeszteni már nem tudtam mert kifogyott a CO-gáz,na majd holnap!

  • Volt egy kis kihagyás közbejött egy-két nem várt esemény,közben kerestem 2db 80-as átmérőjű vékonyfalú csövet,(hogy ne legyen túl nehéz) kipufogódob helyett,éppen ezt szűkítem.

  • A sok alakítgatásnak ,meglett az eredménye,végre megtalálta a két cső is a helyét.A kocsi már beindul,csak négyezer fölé nem akar pörögni,de hangja az.... valami brútál lett! Jó kis kidörrentőt sikerűlt összehozni rá!Természetesen az alsó rendszámtartó lekerűl majd róla!

  • Szépen lefestettem vörösre,mint ha már most is izzana!

  • Így néz ki hátúl,nem vízsga munkának szántuk,csak a célnak felejen meg,ne verjen bele semmibe,és jó nagy hangja legyen! :-)

  • A vége se maradjon ki!

  • A világításokat is rendbe teszem,kicserélem a kiégett égőket,kimostam a búrákat,és úgy döntöttem vissza alakítom amerikásra,a helyzetjelzőket,meg az indexet.

  • Mivel nálunk nem lehet kapni kétszálas 12v 5/21W-os sárga búrás égőt,amit mondjuk Budapesten lehet levesznek a polcról.Kénytelen voltam befesteni. Alkoholos nyomda festékből kevertem ki a színt,egész jól sikerűlt eltaláni,majdnem mint az eredeti.

  • Következett a hátulja,a pótféklámpa nem égett,az hadján hogy az égők rosszak voltak de valamiért a csatlakozója is le volt húzva,keresgéltem egy darabig míg a kárpit alatt megtaláltam hogy hová való. A csomagtartó világítás is jól megtréfált nem kapott áramot először azt hittem kitörött a vezeték a sok nyitogatástól,de a végén kiderűlt ki volt menve egy biztosíték kicseréltem és mindjárt jó lett.

  • A lámpákat is visszakötöttem eredti állapotra,amerikás,piros indexes,féklámpa villogtatósra,kiégett égőket itt is kicseréltem.Természetesen a valóságban nincs ilyen konyhás kezem, nem tudom ez a kép miért így sikerűlt? :-)) Aki eseteleg nem tudná a mifelénk a vastagkarú lányokat konyhás kezünek mondják a fiúk,mert biztos valami üzemi konyhán dolgoznak és a sok kondér emelgetéstől megerősödtek.

  • Következett a kedvencen" a műszerfal alja,a plusz féklámpa vezetéket amit a magyarosításhoz behúztak azt kiiktattam,a féklámpa kapcsolót visszakötöttem az eredeti kötegbe. Ez után próba,sajnos az eredeti,Mexicoi villogórelé behalt folyamatosan világított pótólnom kellett valamivel,bocs de csak egy ladá-é volt kéznél,ráadásúl,nem is Bakony-művek-es hanem ehkte CCCP. Szétszedtem álítottam rajt mert a több égő miatt nagyobb a terhelés és lassan villogott.Így most már nagyon pöpec lett a hátsó világítás!

  • Nekiálltam rendbetenni a hátsó féket,a fékpofák és a fékdob meglepően jó állapotban vannak,szinte újak,de a rozsda alalposan kikezdte a sok állástól.Indulhat a drótkefézés és rozsdamarózás!

  • Flexelés,csiszolás,rozsdapor nyelés.

  • Kaptam a kocsihoz grátiszba egy köteg vákum csövet is,hogy valaha ezen a motoron volt de már senki nem emlékszik,hogy mi hova való,ezeknek egy része el volt olvadva,égve mert hozzá ért a kipufogócsőhöz.Megint fel kellet túrni a sufnit visszacsapó szelepek és csövek után,a Fordoké elég hasonló,ebből lesz a pótlás.Nem szabad senkit fikázni,de ezt le kell írnom,tudni kell hogy ennél a tipusnál az ablaktörlö motorral egy helyen van az ablakmosó motor egy burkolattal lefedve,és valami szerncsétlen az ablakmosó motor csöveit is bekötötte a vákum rendszerbe!(Természetesen a fiúk megint megszekáltak: amit a kezedbe adnak azt mindent megfogsz??? ahaaa sőt még a számba is veszem! :-) )

  • Valami még mindig hiányzott a vákum rendszerből,sehogy sem akart összeálni,ekkor véletlenűl felfedeztem a kerékjáratban a műanyag dobbetét alatt ezt a vákum tartályt.

  • A tartófülei le voltak törve,ezek helyett kellet gyártani valamit,vissza szereltem bekötöttem mostmár teljes a kép!

  • A légszűrőbetét így járt,valamiért a papírlamellákat elengedte a ragasztás,amúgy még jó állapotban volt,vagyis nekem még megfelelt volna.

  • Miután félnapot vártam a nemrég megnyitott csilli-villi,unix-ban ahol mindent lehet kapni,csak ehez a kocsihoz légszürőt nem! Vessetek rám követ,de úgy döntöttem veszek valami hasonlót,és beleszerkesztjük valahogy.Mivel a müanyagos emberünk az igéretföldje,sőt még néha azon is túltesz,igy a légszűrőház módosítás elvetve!Marad a betét átalakítása,kivágtam a keretből a lamellákat.

  • Belepasszítottam az új betétet a régi keretbe.

  • Majd beleragasztottam.

  • A motor már jár,csak nem úgy ahogy kéne.(Bár egyesek szerint semmi baja sincs ennek,meg az ővé sem külömb még is jó!) Most már leszűkült a kör a motorelekrtonikára,beszéltem a villamosság szerelőnkkel,vagyis nem a miénk csak hozzá szoktuk vinni a kocsikat,a probléma elmagyarázása után megállapította a hiba pontos okát: AZÉRT SZAR MERT AMERIKAI! Őneki sem ideje,sem kedve ahhoz hogy ilyen szarokkal foglalkozzon!!!De a sok éves szakmai kapcsolatra tekintettel bármit ad ami kell akár még ingyen is,csak őt hadjuk ezzel békén és még véletlenűl sem vigyük oda hozzá! Köszi! Akkor magad uram ha nincs szolgád kezdődhet a sok szenzor,hőgomba,ilyen-olyan jeladó méricskélése,és megsaccolása,hogy jó-e? Itt éppen a folytószelep jeladót mérem hogy működik-e?

  • Folytatom a méricskélést vízhőmérséklet jeladónál,ugyanis azt villogta ki a check lámpa hogy ez a rossz de akárhogy mérem próbálom ez jó.

  • Több javaslat is érkezett,hogy ez csak a légmennyiség mérő hibája lehet,de akármit csináltam vele semmi változás, a tünet ugyanaz,sőt körűlnéztem a sufniban,több féle tipust is rápróbáltam ami a kezem ügyébe került újabb és régebbi tipusokét,de semmi javulás.

  • A motorvezérlő elektronikát is kibányásztam,mert talátam egy gyanús vezetéket,mindent átmozgattam de egy szemernyit sem javúlt a helyzet,sőt ezek után nekiállt köhögni,és aztán már el sem akart indulni,na most lett a legjobb.De hamar rájöttem hogy az húsz liter benzin amit beletöltöttem eddig tartott,öntöttem bele benzint akkor egyből indult,de a helyzet nem változott semmit,legelább rosszab nem lett,úgy nézki már is eredmény nálunk. :-)

  • Miután már az összes vezetéket szálankét átnéztem,minden tanácsot meghallgattam de nem született eredmény,eddig tartott a tudományunk,és már a az a bizonyos pohár is betelt! Úgy döntöttem el lesz gázasítva! Régen mikor még nagy divat volt, mi is szereltünk be,vannak még maradék cuccok a sufni és pince legalján,úgyhogy össze- kukázunk egy szettet és meglátjuk mi történik,ha akkor sem lesz jó akkor kiviszem a méhtelepre!

  • Először is hegesszünk egy jó kis keretet a tartálynak, teleszkópcsővel akartam berakni de a furat jobb oldalt pont oda esett ahol megy a benzintank beöntőcsöve és szellőzője.

  • Mivel nem volt már türelmem egyedi tartót gyártani alul meg minden útba volt a lecsavarozáshoz,ezért a behegesztésre esett választás,műszakira úgysem megy.

  • Szépen le is festettem!

  • A nagy tartály egyben volt de pár centin múlott,hogy nem fért be!

  • Át kellet variálni a multiszelepen a búvárcső hosszát,és az úszót,hogy pontosan mutassa a szintet.

  • A keret magasságánál nem vettük figyelembe,mert már kicsit fáradt voltam,hogy a két nagy hangszóró mágnese belóg a csomagtérbe,majdnem nem fért be a tartály.Kicsit megizzasztott de azért trükközve sikerűlt lepántolni.

  • Nem volt egyszerű történet a keverő ráfogatása a szívótorokra,mert közbetétet kellet volna esztergáltatni hozzá de erre most nincs idő Komáromba le szeretném vinni,most minden perc számít!

    ( Csak Bone meg ne lássa,mert a múltkor a gázas topicban majdnem lekapta valaki fejét a keverő miatt,hogy leszűkíti a torokátmérőt,ez igaz de általában aki gázazik az nem jár gyorsulási versenyre,amúgy a hétköznapi életben meg max negyed,esetleg fél gázpedál állásal van használva a kocsi és itt nem zavaró még a szűkítés. Szerintem! )

  • Nagy kérdés volt hogy hová kerüljön a reduktor,mert sehol semmi hely.A lökhárítóba,meg a műanyag dobbetét alá a kerékhez nem akartam tenni mert az túl bonyolult lett volna,meg nem lehet álítgatni ha szükséges,vagyis elég macerás. Mivel elég nagy az akksi tartó,kicseréltem az akksit egy kicsike 44ah-ra,ez is szépen indítja,és így elfért melette a reduktor is.

  • Idekerűlt a gázkapcsoló! Szégyellem magam de elkövettem az egyik legnagyobb hibát,kifúrtam a műszerfalat! Tudom ,hogy egy tartót kellett volna gyártani a meglévő csavarokhoz,de az idő nagy úr,és még rengeteg a munka.

  • Na még egy kis alapjárat álítás,és már tökéletes is!

  • Természetessen sehol nem kaptam hozzá való ablaktörlő lapátot,ezért egy méretileg megegyezőből kelett átszerkesztenem a gumikat! Itt majdnem elvesztettem a türelmemet!

  • Kiszedtem a szellőzőrácsot és kitisztítottam alatta a zenekari árkot,mert tele volt elrohadt falevéllel,meg miegymással a lefolyók is elvoltak dugulva,kitísztítottam az ablakmosó fúvókáit is,már csak a gumit kell vissza tenni,és ez is kész!

  • Már az uram gatyája is lyukas,nincs időm megvarni:-)! Háborog,hogy már neki kéne álni a Mercijét restaurálni,na azthiszem akkor már csak nevetünk a lyukas gatyán,mert mire azzal végzünk már gatyánk sem lesz!:))

  • Gyors gittelés,csiszolás!

  • Ragasztás,vagyis mostanában maszkolásnak mondják,kevertünk valami hasonló szint maradék festékekből,szinte teljesen sikerült eltalálni a szinét,és már mehet is a fujás!

  • Lefújtam matt feketére a kerékagyakat,jobbára csak ezek voltak rozsdásak.

  • Akkor már a napszítta müanyagok se maradjanak ki a festésből!

  • Természetessen a teljes gépi polir sem maradhat ki,szebb lett mint újkorában! (ezeken kívűl még sok mozzanat kimaradt,mert nem készűlt kép,például kiderűlt az utolsó pillanatban,hogy el van repedve a kipufogócsonk a lehető legelvetenűltebb helyen,majdnem felvágtam az ereimet,mert a fél motort szét kellet bontani hozzá,hogy megtudjuk hegeszteni, tömítéseket vágni stb... nem is volt kedvünk fényképezni sem!) Na de azért a végére csak összeállt.

  • Megérkeztünk Komáromba így utazott a kis Pontiac,azért is ezt a megoldást választottuk mert gumit füstölni,meg mókázni vittük,hogy kíméljük a Fordot,ha véletlen nem bírná a kiképzést akkor is hazatudjuk hozni! Egyébként nagyon jól bírta mind a négy napot színte megálás nélkül,és mindenki meglepődött,még én is hogy milyen jól mozgatja ezt a kis kasznit a 3 literes motor!

  • Fogytak a gumik rendesen!

  • Na ennyit a friss festésről,jól beleégett a gumi,de ez még csak a kezdet volt a végére már nagyon durván nézettki.Lessz mit lepucolni.

  • Indultunk a hangnyomás versenyen is mint a legkisseb usa vas,nagyon jól szerepelt sok nagy testvért magamögé utasítva 112 decibelt nyomott!

    Egy utolsó pillantás indulás előtt az erőd udvarára,felejthetetlen élmény volt,soha nem gondolta ez a kis autó,hogy valaha eljut ide és a szülőföldjétől ilyen messze ennyi társával találkozik majd!

  • Elcseréltem a pontiac-ot egy 1959-es évjáratú IZS-56 tip. kétkereküre!Ezek után spidi1 garázsában látható a további élete! Természetesen az Izs-t is restauráljuk majd,az majd egy másik fórumban lesz látható! Nemsokára regisztrálni fogok az izs.hu oldalra is!:)

Hozzászólások

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél az első kommentelő!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére