Lényegi dolgok:
- a gyári futóművet helyre kell pofozni,
- szeretnék az autó alá egy 3/2-es liftet,
- az előzőek miatt szükséges 4db hosszabb lengéscsillapító,

2002 Ford Expedition Eddie Bauer
Futómű, 3/2 emelés
-
-
Gyári futómű helyrepofozása:
szépen halad, a szétszerelés a 2 véglet között zajlik: vagy már eleve kitört/letört az alkatrész (stab pálca), vagy 5-10-20kg-os kalapácsok, lángvágó a szükséges szerszám a szétszereléshez. Viszonylag olcsón lehet hozzá alkatrészt szerezni. Érdemes a rendelés előtt a méreteket nagyjából leellenőrizni, mert segédirányító karból is 2 fajta furat-távolságú létezik. -
Emelés:
nem akartam az autót az égbe emelni, hanem csak annyira, hogy a kb 33-as kerék szépen nézzen ki alatta. Így a 3/2 lift mellett döntöttem, elöl 3 coll, hátul 2. Az ebayen orrba-szájba hirdetett szettek közül választottunk, a fatbobsgarageből jött a Daystar márkájú cucc. Elöl módosított torziós kulcs a torziós rúdra, hátul magasabb pogácsa a spirálrugóra. -
új és régi torziós kulcs
-
új pogácsa hátulra a spirál rugóra
-
Mivel az autó alja 11éve volt összeállva, így a torziós kulcsok sem jöttek csak úgy simán le. Ezért az egész rugó-szerkezetet alsó lengőkarostól kellett kikapni mind a két oldalról. Ehhez persze le kellett szedni magát a torziós kulcsokat tartó keresztvasat, a skid plate package osztómű védő lemezét, s a váltótartó keresztvasat (a váltót alá kellett bakolni). Ezek felett megy végig a torziós rugó. Utána kint a placcon a kulcsokat lánggal melegítve, nagykalapáccsal szétszedhető a dolog. ;)
-
Lengéscsillapítók témája:
Olvastam sok kinti topicot, ami a 3/2-es emelésre vonatkozik, a legtöbb helyen azt írták nem kell másik lengéscsillapító, holott nekem elsőre azt tűnt logikusnak, hogy ha emelek, akkor biztosan kell hosszabb. Sokan azzal indokolják, hogy elöl a lengőkarok továbbra is az alsó-felső bumperek között járnak, s ugye ezt az utat kell tudni a gyári csillapítóknak is. Ez végül is lehet logikus válasz a nem kellre. A hátsókat már nem nagyon tudják megmagyarázni.
Na és itt nem szabad megállni a kutakodásban, mert jó pár oldalakkal később, vagy inkább más topikokban mégis írják páran, hogy igen, a gyári csillapítókkal fura zajok jönnek a futómű felől, még ha csak ekkora lifttel is, aztán 1-2 ember vállalja, hogy kinyírta. Infó nem nagyon van, hogy mikre térnek át, ha hosszabb csillapító kell, mert pl a 4collos kittel jön már az is, ott nem kell gondolkodni.
Hogy számokkal is alátámasszam a rendeléshez szükséges alapinfóimat, alámásztam az autónak, s méricskéltem. Közben vettem új, gyárit helyettesítő Monroe csillapítókat is, hát ha vissza kell tenni majd vmikor őket, még ha időszakosan is, ezeket is megméricskéltem.
első rendelt lengéscsillapító:
25cm - 36cm
gyári kiszerelt első lengéscsillapító:
25cm - 36cm
hátsó rendelt lengéscsillapító:
36cm - 58,5cm
első lengéscsillapító beszerelve, egyenes felületen: 35cm (lemezig mérve! tehát pár cm-rel rövidebb elvileg a hossz!)
hátsó gyári bent lévő lengéscsillapító egyenes felületen 50cm (19,6")
collban:
gyári első csillapító kb 9,84" - 14,17"
gyári hátsó csillapító kb 14,17" - 23"
Az már elsőre szemet szúrt nekem, hogy az autón eléggé be voltak tekerve a torziós kulcs csavarjai -> fel van húzva az eleje jól (torsion crank). Látszik is a számok alapján, hogy már most határeset a max 36cm hosszú első az egyenes felületen kb 33cm-re van kihúzva, már most kevés lenne sztem ha nyírnám terepen.
Az új torziós kulccsal sztem kakukk lenne, még akkor is, ha az alsó lengőkar befogási pontjához nézve (kör közepe) ez kisebb rádiuszon jár, mint a kintebb lévő kerék, amin mérjük a +3 collt.
Hátul a gyári állapottal nincs baj, egyenes felületen 50cm-re van kihúzva, a max 58,5-ig húzható csillapító. Viszont ha ez kap még 2 coll emelést, az már határeset lenne itt is.
Az előzőek fv-ében néztem új, az emeléshez való csillapítókat. Sokáig kacsingattam állítható csillapítókkal, de mivel nem hardcore offroad kocsit akarok, valamint ezeknek az "átlaghoz" képest minimum kétszeres az ára, így a gyáriakat kiváltó, azoktól talán vmivel többet tudó csillapító mellett döntöttem, ehhez a Rancho RS5000es sorozatból választottam:
elöl
Rancho RS5237
Amount Raised:4.000 in.
11,625" (29,5cm) - 18"(45,7cm)
http://www.summitracing.com/int/parts/ran-rs5237/overview/model/expedition
hátul
Rancho RS5112
Amount Raised:4.000 in.
16" (40,6cm) - 26,25" (66,7cm)
http://www.summitracing.com/int/parts/ran-rs5112/overvi...rd/model/expedition
A lengéscsillapítók hamar itt voltak, az emelésnél beszerelésre kerültek. Azóta már teszteltem is, jól működnek. -
új Rancho 5000 lengéscsillapítók
-
____________________ Jöjjenek az emeléssel (s új kerekekkel) készült fotók. ____________________
-
2013.10.16.
Eddig kb egyformán nézték meg az emberek az autót. Most már a pickuposok/terepjárósok jobban nézik, hogy milyen autó ez. :) Én ellátok egy stock LandCruiser felett, nekem ennyi elég. ;) -
-
Oldalról úgy néz ki, mint ha a hátulja lejjebb ülne. Ez egy csalóka dolog. Az autó tetejénél ha mérem, a hátulja feljebb van kb 1cm-rel, mint a tetőlemez eleje. A dolog onnan jön, hogy hátul merevhidas az autó, elöl meg független -> a független nagyobb utat jár be, mint a merevhíd.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
usa fórumok szerint a 33-as keréknek (az én 305/70R16 kb ez, bár a mérések szerint nagyobb...) a 3 coll emeléssel el kell férni, nekem nem fért el: teljesen bekormányzott állapotban az ívkülső kerék széle beleért a lökhárító alsó kötényébe. Így levágtam kb 2-2cm-t mind a kettőből. Most már jó. ;)
-
trim 2 :)
Hozzászólások
Grat! Szép nagy vas!!!
GRATULA!!!!
csak sikerült.
Durva jó !!!
Gratula! Sok örömteli és probléma mentes utat vele. :)
köszi mindenkinek az eddigieket :)
Hajrá Jani! Kellett ez az emelés, szépen halad a project.
köszi Joe!
Már visszafelé számolsz. Újabb 15 évig le van a gondod a kasztniról.
Robinak elismerésem, kellett hozzá a türelme.
Nagyon szép autó és hatalmas. Imádom. (nem is mertem közelebb menni hozzá :) )