1959 Edsel Corsair 4-dr Hardtop

Corsair

  • Az eBay Motorson volt egy keresési mintám, ami naponta néhány találatot adott. Nem mintha autót szándékoztam volna venni, csak úgy böngészgettem. Egy alkalommal volt egy Edsel is a találati listán. Megnéztem, érdekes volt, azt írták, működik, csak a hátramenettel van gond. A kikiáltási ár sem volt egy egetverő összeg. Kicsit eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha. Aztán aludtam egyet. Másnap megint megnéztem, gondoltam, ráteszem a kikiáltási árat, úgyis lenyomnak majd. Ha meg nem, akkor hát lesz egy Edselem. Lett. Ráadásul pont a névnapomon.

    A hazaérkezésig két és fél hónap telt el, és rengeteg időt töltöttem a papírmunkával és a bürokráciával. A kép a konténerből való kiemelés után készült, itt nagy örömömre szolgált, hogy az eladó az autó állapotával kapcsolatban nem hazudott. Jobb volt, mint amilyenre számítottam.

  • Ez 2004 nyarán volt, és őszig járkáltunk vele ide-oda. Kicsit persze ki kellett pofozni, lefújtuk például a tetőt, mert nagyon kopott volt már rajta a fehér fényezés. A motoron már látszott, hogy fáradt, a kaszni is rozsdás itt-ott. A hátramenetet azért nem vette, mert a váltóban el volt törve egy fékszalag, így hiába tettem R-be a kart, csak üresben pörgött tovább. Azért jól vette a találkozók akadályait, a felvonulást, a rohattat menést. Emlékeim szerint a váltót még a nyáron megjavítottuk a Leo64 által biztosított új fékszalaggal. A kétsebességes automata váltó annyira egyszerű szerkezet, hogy elröhögtem magam, mikor megláttam a belsejét. Aztán elhatároztam, hogy a téli idényben megcsináljuk a motort, a váltót és a futóművet.

  • Már bevett szokás, hogy a motorjaink felújítását a HEB végzi, így volt ez az Edsel esetében is. A robusztus FE blokkban nagyon sok tartalék van, ennek a családnak a tagja többek között a 428 Cobra Jet motor is. Nekem a legelső évjárat legkisebb, 332 cui (5,4 literes) tagja van, de ez is könnyen megbirkózik a kétsebességes váltó hosszú áttételeivel és a nagy kasznival.

    Amíg a motor készült, szétszedtük az elejét és kitisztítottuk az egész motorteret. Itt is rengeteg rozsda, por, olaj és valamilyen trópusi levél volt. Közben történt egy olyan baleset is, hogy a zsiráfemelőre ráállva kibillentettem az egyensúlyából, a karja leesett (addig én tartottam), és összetörte a hűtőrács középső karimáját. A legjobb helyre csattant, ugyanis az összes elem közül azt a legkönnyebb beszerezni.

  • A futóművet is helyre kellett rázni, mert a szilentek helyén néhol nem volt semmi, így borzalmasan csattogott minden úthibánál. Később nem lehetett egyenesben tartani, mert a középponttól mindig átugrott vagy jobbra, vagy balra. Lógott a kormánymű egy kicsit. A Tokaj-Miskolc út csak 50 km, de eléggé fárasztó volt, mert állandóan kormányoznom kellett. Az új szilentek, kormányösszekötők mind megtették a hatásukat és most már szép simán fut az autó. A hátsó laprugókat mindenképpen újra kell hajlítani, mert nagyon ül a feneke.

    Kapott új szőnyeget is (a régi alatt lapult többek között egy szivar), és ezzel befejeződött a "használhatóvá tevés" nevű projektsorozat, most már akár esküvőre is bérbe lehet adni.

  • Most itt tartunk. Kisebb projektek vannak, például a töltés rendetlenkedik, azzal elég sokat szívtunk már. Egyébként meg járunk vele hétvégenként, találkozókra, bulikra, stb. Tömeg nagyon hamar kialakul, ha megjelenik az autó, egyszer kiszállni sem tudtam, mert mikor beálltam a parkolóba, azonnal körbeállták az emberek. Ilyenkor jönnek a megjegyzések a Zil-motorról, a fogyasztásról meg a többiről. Nem baj, én szívesen válaszolok, ha kérdeznek.

  • Találtam eredeti spotlámpát hozzá az ebayen, ez is felkerült a helyére. A spotlámpa kedvelt gyári kiegészítő volt a 60-as évek elejéig. Azóta leginkább csak a rendőrök használják. Később hátra kerül majd két ferde antenna. Már csak egy rendes krómozót kellene találnom, ahol megcsinálják a lökhárítókat.

Hozzászólások

  1. Big Blaster  - 2006. május 9. 11:28

    Nagyon jó kis írás, gratula. Kár, hogy nem voltam ott, amikor elindult a jószág.

  2. manóka  - 2006. május 11. 13:34

    De jó lesz ha ez beindul!

  3. Reseda  - 2006. május 11. 20:17

    Mikor nálatok voltam Miskolcon,azthiszem már említettem:ez az Edsel piszkosul tetszik ;-)

  4. Capt  - 2006. május 12. 23:58

    Jógarázs! A himbasorok meg meg telitalálat az oil company-hoz! !texasiolajmezőnfúrótornyok :)

  5. Zsolti  - 2006. május 28. 15:30

    Lelki támaszt is nyújtok néha...

  6. párduc007  - 2006. május 29. 21:40

    Ez királyság!

  7. mrmach1  - 2006. augusztus 14. 16:46

    Ó ez valami gyönyörű! :-))

  8. Zola  - 2006. november 14. 15:43

    Ebből a garázsból szükségem lenne a 48-as Olds-ra :)

  9. pitta  - 2006. november 14. 16:23

    fasza project!
    szépótó!
    2 hét múlva rohattat menés:)

  10. Kacsapapa  - 2006. november 15. 12:22

    Isten-autó!!

  11. ebay  - 2007. május 25. 11:17

    Nagyon kiraly!!
    sok sikert a projecthez!

  12. 429 ci  - 2007. július 6. 15:40

    Várjuk nagyon a folytatást!

  13. V8Teki  - 2008. március 10. 21:27

    Ez brutálisan szép így is, de ha felújjítod még szebb lesz.Sok sikert hozzá.

  14. Feri néni  - 2008. április 10. 11:27

    Na ez az amire még nagyon gerjedek!
    Egy ilyet majdnem megvettünk mi is amikor keresgéltünk.De aztán a Crysler győzött.Mindenesetre egy ilyet még beválalnék mellé.

  15. TURBOKUKAC  - 2008. május 3. 22:40

    Nagyon állat a formája a gépnek,szerencsés vagy hogy ilyened lehet. Gratula hozzá,és várom milyen lesz. Mindent bele!

  16. Moli  - 2008. május 29. 10:06

    Nagyon szép autó! Sok sikert és örömet hozzá!

  17. Tivatilla  - 2008. december 3. 11:50

    Gyönyörű, Drakulálok :-)

  18. frankie  - 2008. december 14. 14:23

    küldenék nektek egy meghívót a 2.HOT ROD építő versenyre,ha felvennénk a kapcsolatot az e-mail cimem frankie@frankie.hu

  19.  - 2009. november 6. 09:44

    Nna végre valaki megcsinálta rendesen. Nem csak tákolta a ró kis rocket- et!

  20. Lord_KROK  - 2010. február 10. 13:43

    nem is gondoltam volna h van MO-n Edsel ...

  21. oliverphaser  - 2010. november 6. 13:06

    Jo kis gep! Sok sikert! :]

  22. custom cruiser  - 2011. február 25. 02:28

    Azért kérdezik, hogy kinn vetted-e, mert titkon ők is akarnak kintről hozni autót, és érdeklik őket a tapasztalataid.
    Amúgy kurvajó az autód, és a garázs is. Ha írsz még a vasról, én szívesen olvasom, és biztosan mások is.

  23. custom cruiser  - 2011. február 25. 02:32

    Ezt amúgy az Oldsra írtam, de látom, van még olvasnivaló szerencsére.

  24. V8Gábor  - 2013. január 9. 22:20

    Szép munka! Gratulálok!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel három évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

A lap tetejére