v8cars.hu | Buick Century Wagon, 1980

Buick Century Wagon, 1980


2002. április - ekkor már eladó volt



2004. május - sose lásd így az autód!


A busz erősebb volt


Donor


Jól látszik az alváz sérülése


A kész alváz


Helyén a motor is


Felkerülnek az első elemek


Fényezés előtt


Az új tetőkárpit


Kész!

A hathengeres amerikai autókat a legtöbben csak ugródeszkának tekintik, átmeneti megoldásnak, amíg össze nem jön „a vényolc”. Kevesen vannak azok, akik hosszú távon terveznek egy V6-tal, közülük is kiemelkedik John és Panka, akik rengeteg munkával és lelkesedéssel állították talpra ezt a kismotoros midsize kombit.

Sokan az olajválság utáni évek szülöttjének gondolják a V6-os Buick motort, pedig az erőforrás több mint negyven éves, kalandos múltra tekint vissza.

A történet a hatvanas évek elején indult, mikor a Buick mérnökei olcsóbban előállítható alternatívát kerestek 215 ci hengerűrtartalmú alumínium V8-asuk helyére. 1962-ben mutatták be a korábbi motor alapjaira épülő, de egy hengerpárral rövidebb öntöttvas blokkot, a 198 köbhüvelykes (3,2 l) Fireball V6-ot. Ez a szokatlan, 90 fokos V motor lett az első V6-os, ami amerikai autót hajtott.

A kedvező fogadtatás ellenére négy évvel később, 1966-ban leálltak az időközben 225 cid-re (3,7 l) hízott motor gyártásával, majd a teljes gyártósort eladták a Kaiser-Jeep gyárnak.

A Dauntless 225 néven futó enyhén módosított Buick erőforrás néhány éven át Jeep CJ-ket mozgatott, majd miután a Jeep az American Motors irányítása alá került, átadta a helyét az AMC sorhatosának.

A kis V6-os nem sokáig pihent a süllyesztőben, az 1973-as olajválság kihívásaira a GM kapkodva kereste a választ, végül visszavásárolta a Fireball gyártószerszámait az AMC-től. A motor áttervezett, 231 köbhüvelykes (3,8 l) változata az 1975-ös Buick szériában debütált. Az új környezetvédelmi és üzemanyag takarékossági előírásoknak megfelelő motor mindössze 110 lóerőt teljesített.

A 3,8-as blokk folyamatos fejlesztések mellett 1989-ig maradt gyártásban, sőt, a legendás Turbo Buick-oknak is ez adta az alapját, a GNX-ben közel 300 lóerőt szabadítva a hátsó kerekekre.

De ugorjunk vissza a magyar valóságba, ahol GNX helyett egy sokat látott 1980-as Buick Century kereste új gazdáját. John egy kocka, régi formájú kombit keresett, kettőjüket pedig a v8cars apróhirdetés rovata hozta össze.

Az autó 2003. decemberében cserélt gazdát, és minimális problémákkal tette meg a közel 150 km-es hazautat Budapestről Veszprémig.

A téli pihenőt kihasználva John felújította a kéttorkos gyári karburátort, AC pumpát, kerékcsapágyakat és fékbetéteket cserélt. Ennyi gondoskodás után az autó könnyedén teljesítette a műszaki vizsga követelményeit, újult erővel vágott neki a tavasznak.

Sajnos a nagy lendület 2004. májusában egy egyirányú szűk utcában derékba tört. Egy figyelmetlen sofőr hibáját korrigálva John egy kereszteződésbe csúszva busznak ütközött.

A karambol ereje nem csak a lemezeket sértette meg, az első nyúlványt 15 fokban elhajlította, tőből leszakította a lökhárítót, összetörte a kormányművet, a hűtőt és a klímahűtőt, kirepítette az akkumulátort. Totálkár.

John elkeseredett, de agya lázasan járt, hogyan lehetne talpra állítani a sérült autót. Végül a szerencse mellé szegődött, a v8 hirdetéseket bújva talált egy jó állapotú Century szedán donor autót.

Beindulhatott hát a projekt, hely híján 260 km-rel odébb, a szülői ház udvarán vette kezdetét az újjászületés.

A két autó darabokra szedése után minden alkatrészből legalább egy sértetlen állt rendelkezésre, az ép elemeknél pedig nem volt kérdéses, hogy minden esetben a jobb állapotú került beépítésre.

A fémtisztára drótkorongozott alváz kétrétegű alvázvédelmet, majd gumis alvázvédőt kapott, átkerültek a szedán fékcsövei és kipufogó rendszere is.

Ezek után a lakatosmunkák következtek, a padlólemez és mind a négy ajtó alja javításra szorult.

A teljes orrész (sárvédők, frontmaszk, motorháztető) cseréjével újra összeállt az autó karosszériája, amit a régi festékrétegek lecsiszolása után gyári GM festékkel fényeztek újra.

A motor nem szorult felújításra, John mindössze egy garnitúra Autolite gyertyával frissítette fel a V6-ost, az öreg generátort pedig egy új, Delco egységre cserélte.

Az autó beltere is megkímélt állapotban vészelte át a 25 évet, a lógó tetőkárpit cseréje és a megfakult műanyag elemek újrafestése után készen is állt a következő évekre.

A tetőkárpit mögül előkerült build sheet érdekes információkkal szolgál az autó felszereltségéről.

Megtudjuk belőle, hogy az autó gyári felszereltségén túl mire szánt pénzt az első tulajdonos: 70 amperes Delcotron generátor, szervókormány, sperrdiffi 2,73-as végáttétellel, légkondicionáló, Cruise Master tempomat, dönthető kormányoszlop, Soft Ray színezett üvegek, elektromos hátsó ablak fűtés, világításcsomag, külső sporttükrök, Delco AM-FM sztereó magnósrádió, első lökhárító babák.

Most, 25 évvel később Johnék emberi léptékű költségvetéssel gazdálkodó, rengeteg saját munkával és baráti segítséggel megvalósult projektének elismerését a találkozókon nyert serlegek is bizonyítják.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • the rookie:

    Tágas csomagtér, rögzítési lehetőségekkel is ellátva.

  • Flex:

    Nagyon ritkák már ezek a kupék. Szuper garázs, szuper autó. Irígység :-)

A lap tetejére