1975 Ford LTD Brougham.
Amerikai fullsize V8 Ford kedvenc korszakomból, a '70 évek közepéből. Megtestesíti mindazt formailag és kényelmileg ami az amerikai autók terén mindig is tetszett.

1975 Ford LTD Brougham
LTD
-
-
Felújítása 2012-ben fejeződött be a korábbi gazdája jóvoltából. Ennek köszönhetően karosszériája és belseje jó állapotban van, műszakilag azonban még akad rajta némi tennivaló.
-
Kissé nagyobb, idősebb, tágasabb,kényelmesebb és erősebb mint a háttérben látható másik Fordunk :)
-
Jól áll neki a matt fekete fényezés.
-
Aktuális díszítő motívumok így halottak napján.
-
Felninként is + 1 koponya.
-
Műszerfal, immár az eredeti gyári kormányával.
-
Minden működik az óra kivételével, a fűtés csövét kellett csak visszakötni a helyére illetve a gyengélkedő szívatót kicserélni egy masszívabb darabra. A rádiót leszámítva minden része gyári, a műszerfal felső része van még újrahúzva.
-
Az ajtókárpit is még az eredeti rajta.
-
Az ülések sincsenek rossz állapotban.
-
Pont olyan kényelmes is, mint amilyennek kinéz.
-
LTD Brougham
-
A motortér, benne a 351-cid 5.8 literes V8 motor Edelbrock karburátorral szerelve.
Váltó: 3 sebességes Cruise-O-Matic C4 automata
-
2013 utolsó napjára még belefért egy kis cirkálás a környékbeli utakon.
-
Mivel műszakilag nincs éppen kifogástalan állapotban, ezért volt és lesz is vele még tennivaló. 2013-ban első körben az olajszivárgás lett megszüntetve a fékből és kormányműből. De hátra van még a motorolaj szivárgásának kiküszöbölése, az egyik deformált féktartó javítása, gömbfejek cseréje, a futómű gatyába rázása (stab. szilentek, rugók, lengőkarok, stb), a benzincső cseréje, illetve ha nem javul a helyzet a váltóval is kezdeni kell majd valamit. Ezek a tervek 2014-re.
-
Saját garázs híján az állapotmegőrzés érdekében 2014 január óta egy hangárban pihen egyéb amerikai autók társaságában.
-
2014 tavaszi elvégzett javítások:
- elöregedett benzincső cseréje
- kormányszervó tönkrement szivárgó csövének cseréje
- váltó rudazatának beállítása és vákumcsövek cseréje
Ennek köszönhetően megszünt egy újabb olajszivárgás, és a váltó is már tökéletesen veszi a fokozatokat. -
Fél évnyi pihenés után az erzsébeti hangárból hazatért, az új saját garázsa már készülőfélben.
-
2014.07.
Némi falbontás és kapu szélesítés után már befér az udvarra, ahol el is foglalta helyét az újonnan felállított garázsában. -
2014 nyári project:
Motor kiszerelve a tömítéscseréhez az olajszivárgás megszüntetése érdekében. -
Ezzel egyetemben olajszűrő és olajcsere is meg lesz ejtve.
A korábban rendelt tömítés sajnos nem lett jó, így egy darabig motor nélkül C vágányra került az új tömítés szett érkezéséig. -
Tömítés megérkezett, motor visszakerült a helyére, motorolaj szivárgás is megszüntetve.
Olajszűrő, ékszíj, üzemanyagszűrő és üzemanyag cső is cserélve lett. -
2014 őszi javítások:
- vízcső csere
- vízpumpa csere
- kormánymű szimering csere
- kormányszervócső csere
Ezzel a hűtővíz és kormányszervó olajszivárgás is megszüntetve.
-
Mivel sokáig nem volt forgalomban és a régebbi autós találkozókon sem volt látható, így nagy valószínűséggel 2014-ben debütált hazai találkozók helyszínén. Idén három alkalommal volt lehetőségem részt venni vele amerikai autós rendezvényen. Ebből egyik a tavasszal Dunaharasztiban ACCH által szervezett.
-
-
A második találkozó májusban Budapesten a LurdyV8.
-
-
És végül augusztusban Komáromban.
Itt nem csak az autó debütált, mert nekem is először sikerült eljutnom saját usa vassal. -
És ahol sikerült is végre összefutni a másik ismert kétajtós LTD coupe-val.
-
Az V8 orrdísz Komáromban a motortér vizsgálat áldozatául esett, így egy már korábban beszerzett gyári LTD emblémás került a helyére.
-
-
2015 február, a téli álomnak lassan vége. A jó idő alkalmából egy gyors csoportkép, a családi és a hobbi vas együtt.
-
Márciusi project keretében hátsó híd csavarjai és a motortér minden gumi csöve cserélve lett a műszaki vizsgáztatása után. Majd áprilisban részvétel a szokásos tavaszi ACCH találkozón Dunaharasztiban.
-
Májusban az időközben levált jobb oldali kipufogó vég vissza lett hegesztve és a bal oldali rögzítése is meg lett erősítve. Némileg állítva is lett rajtuk, így már nem ütödnek a hátsó sárvédőkhöz az útegyenetlenségeken áthajtáskor.
-
2016 áprilisban a szezonnyitó olajcsere után irány a tavaszi ACCH találkozó Harasztin.
-
2016 júniusi Fordmajálison
-
Októberben pedig a Lurdy hátsó parkolójába szervezett buszos összejövetelen
-
Időközben túlestünk egy költözésen is, aminek köszönhetően az eddigi lemezgarázsból átköltözhetett egy igazi fűtött garázsba 2016 decemberétől, így végre itthon tudhatom a tárolásához ideális körülmények között.
-
2017 viszonylag eseménytelenül telt, tavasszal átesett az aktuális műszaki vizsgán, havonta pár alkalommal megjárattam ahogy az időm engedte, váratlanul bekövetkező műszaki meghibásodás ezalatt sem történt.
-
2018. Egy borús márciusi napon eladásra került, fiam is még elbúcsúztatta a "nagy autót". Ezzel részemről a veteránautós korszak is egyben véget ért egy időre.
-
2019 áprilisában meghirdették, így lehetőségem nyílt a visszavásárlásra.
-
A hazaúton a motor sajnos megadta magát, így végül a szervizben kötött ki a Taurus mellett.
-
Diagnózisra várva. Fejlemény a motor és váltó átvizsgálása után várható.
-
Motor kiszerelve.
-
És meg is bontva. Ki is derült a probléma konkrét oka: a két utolsó hajtókar teljesen odalett. Itt már komoly beavatkozásra lesz szükség egy komplett felújítás keretében, vagy már csak a motorcsere segít. A helyzet tehát nem éppen rózsás.
-
Az ominózus hajtókarok, illetve ami megmaradt belőlük.
-
Az olajteknő tartalma sem túl szívderítő látvány.
-
Akárcsak az oldala, amit még át is ütött a hajtókar.
-
Tavasz óta sem sikerült másik motort találni hozzá, így még ősszel is üres motortérrel várja sorsának jobbra fordulását a szerviz telkén. Ez a nem éppen ideális tárolási mód sajnos tovább rontja a karosszéria állapotát, így hiába vásároltam vissza viszonylag hamar, ha a mozgásképtelensége miatt ezt az évet is a szabad ég alatt kénytelelen tölteni az előzőhöz hasonlóan. Ha ősz végéig sem tudok kompatibilis motort venni bele akkor már csak a jóval költségesebb és komplikáltabb felújítás marad egyetlen lehetőségként.
-
2020 január
Hosszas keresés és várakozás után sikerült végre szert tennem egy motorra.
Szintén 351 cid 5.8 literes V8 mint amilyen eredetileg is volt benne.
1972-ben gyártották és az öntvényszám alapján kifejezetten LTD/Torino modellekhez.
Elméletileg működőképes, beépítés után ezt remélhetőleg a gyakorlat is igazolni fogja!
-
Mivel a bal hátsó gumi már rendszeresen leeresztett, így míg az új motor beüzemelésre kerül addig is gondoltam rendelek rá új gumikat. De mikor elugrottam ránézni a pontos méretekre, addigra a jobb hátsónál is már ez a látvány fogadott. Ez sem húzta tovább, szétrobbant álló helyében.
-
Ennek örömére fel is lett bakolva, és a két hátsó felnit vihettem is a gumis műhelybe, szerencsére az új gumik gyorsan megérkeztek.
-
Az új motor beépítéséhez és beüzemeléséhez szükséges egyéb alkatrészek beszerzése sajnos eléggé elhúzódott, de júniusban végre elkészült és két év után ismét hazatérhetett. Műszakilag így már működőképes állapotú, de a szabadban töltött időszak nem telt el nyomtalanul, következő fázis a karosszéria, fényezés és a beltér rehabilitációja lesz.
-
Motor és váltó végre a helyén. Még a karburátoron kell dolgozni, mert a motor elég erőtlen, könnyen lefullad és az alapjárat is nehezen talál magára.
-
Ősszel kapott új fehér peremes gumikat, amikről a védőréteget még el kell távolítani.
-
Amíg a karburátor helyzet rendeződik, jöjjön némi múltidéző néhány facebook-on fellelt fotónak köszönhetően. Az előző tulajdonosához még ebben a lakatolás utáni project állapotában került 2012-ben.
-
Majd kapott egy teljes matt fekete fényezést
-
A teljes összeszerelés, kárpitozás és egyéb kiegészítők beépítése után pedig így festett
-
2012
-
Néhány fotó az új motorról is:
-
-
-
-
-
-
-
2021 tavaszi "project": a gumikról végre sikerült eltávolítani a védőréteget. Fiam is kivette a részét a munkából.
-
Fehéren már mutatósabb.
-
A karburátor is kapott néhány új tömítést és némileg állítva is lett, meglátjuk ettől mennyit javul majd a helyzet.
-
Sajnos úgy alakult, hogy a hobbiautózást fel kellett függesztenem egy darabig, és 2021. augusztusban megváltam tőle. Remélem az új tulajdonostól is megkapja a szükséges törődést, és még összefutok vele néhány találkozón!
Hozzászólások
Tökjó, hogy vissza tudtad szerezni, nagyon tetszik ez a tepsi!
Csak tömören: 🙂ðŸ‘
Ha minden igaz van hozzá hajtókarom, ha kell, szólj. Persze valószínűleg ez lesz a legkisebb tétel a felújításnál :(