v8cars.hu | Chevrolet Camaro, 1973/93

Chevrolet Camaro, 1973/93

Eredeti cikk: Hotrod Magazine

A most bemutatásra kerülő autó kitűnő reprezentánsa a most nagy divatját élő Pro Touring irányzatnak. Ezt az irányzatot voltaképp a Hot Rod által megrendezett Power Tourok hívták életre. Egy ilyen túra alkalmával sok száz hot rodder gyűlik össze, hogy keresztül utazzon az államokon (volt olyan év, amikor kettőt is szerveztek).

Több ezer mérföldet nagyon nem mindegy, hogy milyen körülmények között tesz meg az ember- mert egy dolog a fanatizmus, és egy másik az ésszerűség. A negyed mérföldes gyorsulásra kihegyezett autók nem nagyon érzik jól magukat az autópályán. A rövid váltó és végáttétel miatt elég magas a fordulatszám normál utazótempó mellett is, ekkor természetesen a zajszint is elég magas, és hát a pénztárcára is gondolni kell, mert általános a 12-15 mérföld/gallonos fogyasztás.

Nézzük hát röviden, mik is az ismertető jegyei egy Pro Touring autónak: a mai kornak megfelelő utazási komfort és szokásos kényelmi felszerelések, megfelelő teljesítmény, korszerű technológia, és mindez egy csinos, stílusos régi kaszniba rejtve. Mindez számokban kifejezve: 20 mérföld/gallonos fogyasztást, a negyed mérföldön 12 mp-s eredményt, jóval 40 méteren belüli féktávot százról, és kb. 0.9g-s kanyarfekvést jelent. Mivel Bill a témát erősen ’pénz nem számít’ mentalitással közelítette meg, így a nyálcsorgatáson kívül nem sok dolgunk akad…

E rövid kis bevezető után lássuk magát a cikket!

Aki bizonytalan abban, hogy is néz ki valójában egy Pro Tourer, az vessen egy pillantást Bill Ogle ’73-as RS Camarojára. Legalábbis első ránézésre ’73-asnak látszik…a kaszni mindenesetre az, de minél többet nézelődünk, annál több kétség merül föl bennünk.

Kukkantsunk be a motorházfedél alá: nyoma sincs a régi technikának. Amit látunk, az vegytiszta csúcstechnológia, egy 505 LE-s, Callaway által tuningolt SuperNatural small block személyében. Oké, Callaway és ’73-as Camarok nem szoktak együtt előfordulni, de mivel Bill garázsában áll az első, ’97-es Callaway C12-es szupersportautó, és az első ’93-as SuperNatural Camaro, úgy gondolták, egy ilyen régi és kedves kuncsaftnak nem mondanak nemet.

Miután az ember átjut a bukócső jelentette akadályon, bekászálódik a vezetőülésbe, és helyet foglal a ’93-as TransAm sportülésekben, az elé táruló látvány tiszta ’93-as Camaro: a műszerfal a műszerekkel, a pedálok, az ajtópanelek, a hatsebességes váltó kulisszája. Majdnem minden a ’90-es éveket idézi, kivéve a műszerfal hossza, amit meg kellett egy kicsit kurtítani, hogy beférjen egyáltalán a sokkal keskenyebb második generációs F kaszniba, és a vezetési pozíció is egy kicsit régimódibb, mint a mostani Camaro-ban.

Az autó alá nézve rögtön kiderül, hogy itt sem a régi alkatrészek tanyáznak már. A teljes első futómű ’93-as Camaro. Hogy a futóművet adoptálni lehessen, szükség volt egy egyedi készítésű króm-molibdén első segédkeretre, mely egy igen vaskos kereszttartót is magában foglal. A fékek elől 33 cm átmérőjű Callaway Brembok, hátul pedig 30 cm-es Baer Racingek.

A legfontosabb ismertetőjegye egy Pro Touring stílusban épült autónak a kerekek. A felnik egyedi méretezésű 17-es Colorado Custom darabok, rajtuk BFGoodrich gumikkal (elől 275/40-es, hátul 315/35-ös méretben). Ezeken kívül vannak még finom részletek: a sárhányók ki lettek szélesítve, de úgy, hogy szinte észre sem lehet venni a változást. A hátsó felfüggesztéssel való átgondolt foglalkozásnak köszönhető, hogy a 315-ös gumik úgy férnek el, hogy magához a kasznihoz (és a kerékdobokhoz) nem kellett nyúlni.

Az elektromos ablakok és a központi zár egy ’80-as Firebirdből valók, az elektromos tükrök pedig egy ’81-es Corvette-ről kerültek át. Vagy ott van a teljes bőrbelső, ami magában foglalja az ajtópaneleket, a kalaptartót, és a tetőkárpitot is. Mindez nem csak a Pro Touring stílusról szól, tanúskodik az ízléssel, és megfelelő igényességgel összeválogatott alkatrészekből megépített autóról is.

A majdnem a teljes fordulatszámban rendelkezésre álló bődületes nyomaték igazi örömautózássá teszi a vezetést. 2200-as fordulaton 130 km/ó-t mutat a sebességmérő, így gond nélkül lehet suhanni Arizona végtelen sivatagain át, ugyanakkor a 3.73-as végáttétel megfelelő gyorsuláshoz segíti az autót. A végeredmény egy olyan autó, ami kitűnően csinál mindent: gyorsul, kanyarodik, suhan, és dögös is, valamint mindent összevetve a legtöbbet hozza ki egy gallon benzinből.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Hatyi:

    Hahó! El van írva a C. válasz. Par N elli Jones. ;)

  • seka:

    Tegnap megint nem tudtam játszani szerver csatlakozási hiba miatt. :(

A lap tetejére