v8cars.hu | Üzemanyagtartály felújítása

Üzemanyagtartály felújítása


57 éves benzintank


Az Oldtimer Perfekt készlete


A Metal Ready kiöblítése


Hőlégfúvós szárítás


A rozsdaátalakító fehér oxidréteget képez


A műgyantát alaposan el kell keverni




Az anyag szépen eloszlik


Külső alapozás


Fényezés után

Tavaly nyáron sikerült hozzájutnom egy 1950-es Chevy 1/2 tonnás, rövidplatós kisteherautóhoz, a Chevrolet név alatt futó haszongépjárművek legkisebbikéhez.

A felújítás során, míg a karosszériát manóka barátom kezemunkája varázsolja újjá, nekem van időm a leszerelt alkatrészek rendbetételére.

Mikor a benzintartályra került a sor, úgy döntöttem, hogy kívül és belül egyaránt gondosan lekezelem. Egy barátom, Pezo ajánlására néztem meg az Oldtimer Perfekt honlapját, ott találtam nekem megfelelő anyagot.

Gyorsan meg is rendeltem. Az ígért 5 napos szállítással, korrekt, biztonságos csomagolásban megkaptam a szettet.

A szett egy rozsdátlanító, szennyoldó folyadékból, egy rozsdaátalakító szerből, valamint magából a műanyag bázisú tömítőszerből áll. A jobb oldali bordó anyag egy benzinstabilizáló folyadék, a keveset használt, illetve télire leállított autók üzemanyagához ajánlják hozzákeverni.

A pickup tartálya az utasfülkében kapott helyet, így nagyon jó állapotban volt az eltelt 57 év ellenére is.

A tankban úgy egy éve nem volt egy csepp benzin sem, így belül porszáraz volt. A betöltő nyíláson kívül minden más nyílást ledugóztam, aztán gondos drótkorongozás és négerkorongozás következett, teljesen fémtisztára pucoltam a külsejét.

A szettben az első használandó anyag a MetalReady nevű folyadék. Ennek feladata a tank alján felgyülemlett lerakódások feloldása. (nem volt sok) Forró vízzel dupla mennyiségre hígítva kell alkalmazni, 24 órát hagytam benne, ezalatt többször forgattam a tartályt.

A művelet után bő vízzel kell kimosni tankunkat, majd gondosan kiszárítani. Érdekes, hogy a fémtiszta felszínről a vizet letörölve semmilyen felületi rozsda megjelenését nem tudtam megfigyelni.

A szárítást egy hőlégfúvóval oldottam meg, gyors, hatékony módszer. Jó forró lesz a fém tőle, meg sem lehet fogni.

Ezután a rozsdaátalakító következett. Ezt az anyagot többszöri forgatás, mozgatás mellett szintén egy napig hagytam a tartály belsejében.

A kiöntött folyadékot visszatöltöttem a flakonjába, ez még használható további kezelésekre. A képen jól látható a száradás után kialakult fehér oxidréteg, amit a rozsdaátalakító hagyott maga után.

Nagyon fontos a tökéletes száradás, nedves felületre nem tapad a műgyanta.

Munkám legfontosabb és leglátványosabb részéhez értem, kicsit izgultam is. Alaposan kell összekeverni a folyadékot, szép csomómentesre, aránylag híg, mint egy jó minőségű festék. Az egész folyadékot be kell önteni a tartályba, és a nyílás ledugózása után lassan forgatva, minden sarkába el kell juttatni a műgyantát.

A használati utasítás azt írta, hogy 30 perccel a felnyitás után elkezd meghúzni az anyag, de én azt tapasztaltam, hogy ez az idő kb. 2 óra. Így amikor fél óra után kiöntöttem az anyagot a tartályból, úgy döntöttem, hogy egy óra múlva újra beleöntöm, legyen kicsit vastagabb a kialakult védőréteg.

Egy hasznos tanács: a kibontott műgyantát nem lehet további használatra eltenni, ha felbontottuk a dobozát, akkor az visszafordíthatatlanul megszilárdul. Ezért célszerű két tartályt csinálni egyszerre, bőven kiadja az anyag, így nincs olyan sok veszteségünk. Érdemes keresni valakit, aki szintén fel szeretné újítani a tankját, és ketten beruházni a készletre.

A műgyanta tökéletesen beborítja a tank belső felületét, majd elkezd szépen megszilárdulni. Gyönyörű fényes felületet képez.

Innentől kezdve nincs más dolgunk, mint 3 napot várni, addigra tökéletesen kikeményedik a védőréteg, akár mehetne is bele a benzin.

Én ekkor újra átdrótkorongoztam a tartályom külsejét, zsírtalanítottam, majd kétkomponensű alapozóval lefújtam. (Dixit) Végül szintén kétkomponensű, fekete festékkel lefényeztem. Életem első festékszórós fújása, aránylag jól sikerült, látható hogy a Caprice eleje tükröződik rajta.

Összegezve a tapasztalataimat, arra jutottam, hogy egy ilyen kezelés főleg a kifejezetten rossz állapotú, akár apró lukakkal bíró tartályok használatra alkalmassá tételére való. Jobb állapotú, enyhén rozsdás tank nem feltétlen igényli a kezelést.

A szett 17.000 Ft-ba kerül, egy ritkább, nehezen beszerezhető, drága tartály megmentésére kiváló alternatíva. Célszerű a műgyantázást ketten végezni, a félórás forgatás után majd leszakadt a karom.

Nekem nem feltétlen érte meg, nem volt olyan rossz állapotban a tartályom, de kíváncsi voltam a szer hatékonyságára. Aki meg nem akar ezzel dolgozni, az vehet $130-ért egy vadi új tartályt. :)

Mindenkinek sok sikert a benzintartály felújításhoz!


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Hatyi:

    Hahó! El van írva a C. válasz. Par N elli Jones. ;)

  • seka:

    Tegnap megint nem tudtam játszani szerver csatlakozási hiba miatt. :(

A lap tetejére