
Üzemanyagtartály felújítása
57 éves benzintank
Az Oldtimer Perfekt készlete
A Metal Ready kiöblítése
Hőlégfúvós szárítás
A rozsdaátalakító fehér oxidréteget képez
A műgyantát alaposan el kell keverni
Az anyag szépen eloszlik
Külső alapozás
Fényezés után
Tavaly nyáron sikerült hozzájutnom egy 1950-es Chevy 1/2 tonnás, rövidplatós kisteherautóhoz, a Chevrolet név alatt futó haszongépjárművek legkisebbikéhez.
A felújítás során, míg a karosszériát manóka barátom kezemunkája varázsolja újjá, nekem van időm a leszerelt alkatrészek rendbetételére.
Mikor a benzintartályra került a sor, úgy döntöttem, hogy kívül és belül egyaránt gondosan lekezelem. Egy barátom, Pezo ajánlására néztem meg az Oldtimer Perfekt honlapját, ott találtam nekem megfelelő anyagot.
Gyorsan meg is rendeltem. Az ígért 5 napos szállítással, korrekt, biztonságos csomagolásban megkaptam a szettet.
A szett egy rozsdátlanító, szennyoldó folyadékból, egy rozsdaátalakító szerből, valamint magából a műanyag bázisú tömítőszerből áll. A jobb oldali bordó anyag egy benzinstabilizáló folyadék, a keveset használt, illetve télire leállított autók üzemanyagához ajánlják hozzákeverni.
A pickup tartálya az utasfülkében kapott helyet, így nagyon jó állapotban volt az eltelt 57 év ellenére is.
A tankban úgy egy éve nem volt egy csepp benzin sem, így belül porszáraz volt. A betöltő nyíláson kívül minden más nyílást ledugóztam, aztán gondos drótkorongozás és négerkorongozás következett, teljesen fémtisztára pucoltam a külsejét.
A szettben az első használandó anyag a MetalReady nevű folyadék. Ennek feladata a tank alján felgyülemlett lerakódások feloldása. (nem volt sok) Forró vízzel dupla mennyiségre hígítva kell alkalmazni, 24 órát hagytam benne, ezalatt többször forgattam a tartályt.
A művelet után bő vízzel kell kimosni tankunkat, majd gondosan kiszárítani. Érdekes, hogy a fémtiszta felszínről a vizet letörölve semmilyen felületi rozsda megjelenését nem tudtam megfigyelni.
A szárítást egy hőlégfúvóval oldottam meg, gyors, hatékony módszer. Jó forró lesz a fém tőle, meg sem lehet fogni.
Ezután a rozsdaátalakító következett. Ezt az anyagot többszöri forgatás, mozgatás mellett szintén egy napig hagytam a tartály belsejében.
A kiöntött folyadékot visszatöltöttem a flakonjába, ez még használható további kezelésekre. A képen jól látható a száradás után kialakult fehér oxidréteg, amit a rozsdaátalakító hagyott maga után.
Nagyon fontos a tökéletes száradás, nedves felületre nem tapad a műgyanta.
Munkám legfontosabb és leglátványosabb részéhez értem, kicsit izgultam is. Alaposan kell összekeverni a folyadékot, szép csomómentesre, aránylag híg, mint egy jó minőségű festék. Az egész folyadékot be kell önteni a tartályba, és a nyílás ledugózása után lassan forgatva, minden sarkába el kell juttatni a műgyantát.
A használati utasítás azt írta, hogy 30 perccel a felnyitás után elkezd meghúzni az anyag, de én azt tapasztaltam, hogy ez az idő kb. 2 óra. Így amikor fél óra után kiöntöttem az anyagot a tartályból, úgy döntöttem, hogy egy óra múlva újra beleöntöm, legyen kicsit vastagabb a kialakult védőréteg.
Egy hasznos tanács: a kibontott műgyantát nem lehet további használatra eltenni, ha felbontottuk a dobozát, akkor az visszafordíthatatlanul megszilárdul. Ezért célszerű két tartályt csinálni egyszerre, bőven kiadja az anyag, így nincs olyan sok veszteségünk. Érdemes keresni valakit, aki szintén fel szeretné újítani a tankját, és ketten beruházni a készletre.
A műgyanta tökéletesen beborítja a tank belső felületét, majd elkezd szépen megszilárdulni. Gyönyörű fényes felületet képez.
Innentől kezdve nincs más dolgunk, mint 3 napot várni, addigra tökéletesen kikeményedik a védőréteg, akár mehetne is bele a benzin.
Én ekkor újra átdrótkorongoztam a tartályom külsejét, zsírtalanítottam, majd kétkomponensű alapozóval lefújtam. (Dixit) Végül szintén kétkomponensű, fekete festékkel lefényeztem. Életem első festékszórós fújása, aránylag jól sikerült, látható hogy a Caprice eleje tükröződik rajta.
Összegezve a tapasztalataimat, arra jutottam, hogy egy ilyen kezelés főleg a kifejezetten rossz állapotú, akár apró lukakkal bíró tartályok használatra alkalmassá tételére való. Jobb állapotú, enyhén rozsdás tank nem feltétlen igényli a kezelést.
A szett 17.000 Ft-ba kerül, egy ritkább, nehezen beszerezhető, drága tartály megmentésére kiváló alternatíva. Célszerű a műgyantázást ketten végezni, a félórás forgatás után majd leszakadt a karom.
Nekem nem feltétlen érte meg, nem volt olyan rossz állapotban a tartályom, de kíváncsi voltam a szer hatékonyságára. Aki meg nem akar ezzel dolgozni, az vehet $130-ért egy vadi új tartályt. :)
Mindenkinek sok sikert a benzintartály felújításhoz!
Hozzászólások
Remek technikai írás!
Üdvözlöm uram.
Erről a dixit nevű alapozóról és festékről meg osztaná még a tapasztalatait. Értem ez alatt például azt , hogy hol lehet be szerezni vagy ,hogy mennyibe kerül esetleg hogyan fed. Egyébként örömmel olvastam írását, nagyon hasznosnak ítélem az ilyen mélységig dokumentált technikai témájú cikkeket. Gratulálok a remek szerkesztéshez.
A Dixit nevű alapozót az autófényezőm ajánlotta.
Nagyon jó minőségű anyag,természetesen 2 komponensű.
Ára 5500 Ft/liter. Edzővel együtt.
Többféle színben van,én a zöldet használtam.
Standox boltban vásároltam,nagyon jól fed,egy rétegben fújtam.
Remélem segítettem
Igen nagyon sokat segített. Úgy gondolom az én céljaimra is megfelelő lesz ez az alapozó és festék mivel a minőség nagyon fontos a számomra. Köszönöm segítő válaszát.
Szia!
A műgyantás bevonat kb milyen vastag rétegben fed?
Szerintem fél mm lehet,mint egy vastag festékréteg
Lyukas tankra is használható?
Sok kis apró lyuk van mint a szita!
Orginal tankot nem lehet már beszerezni...:S
Nem, ez a cucc eléggé folyékony,kifolyna a lyukon...