1979 Ford Mustang Hatchback Ghia ("Mahagony")

Mustang

  • Fellelési állapotban...
    A Mustang sztori ott kezdődik, hogy 2004 késő őszén egyik barátom kivitt egy kereskedésbe, ahol megmutatta, hogy milyen szép. Nos, nekem egyáltalán nem tetszett. Nagy batár, óriási motor, automata, meg különben is amerikai. Aztán eltelt egy év. Néha kezem ügyébe kerültek a képei. Aztán 2005 őszére már valahogy megláttam a szépségét. Elmentünk megint megnézni. Már nem is annak láttam, mint egy éve. Tök jó nagy, jó nagy moci, automata és hát mégiscsak egy amerikai sportkupé. Eldöntöttem, hogy megveszem magamnak 27. szülinapomra.
    Tibi bá' 500.000 Ft-ra tartotta Mahagony-t, én meg 100.000 Ft-ra. Nos, innen lehet is tudni, hogy majd két hónapig alkudoztunk. Végül 225.000-ért hoztam el, az utolsó 5 rugót Euro-ban lerakva, mert több tényleg nem volt. Először az 500-ban vizsga is volt, aztán egy hét múlva már csak a fellelési állapotra lett volna elég az 500, már 8 gyertya se fért volna bele.

  • Feltámadás...
    Szerződés aláírása és a pénzügyek rendezése után, egy jó hideg, ámde napsütéses szombat délelőtt kimentünk Mahagony-ért. 1992-ben került Svájcból Magyarországra, gyakorlatilag 14 évet állt egy helyben. A tengelyig süllyedt monstrumot kedvenc Dömper nevű japán gyémántos pickupommal kimozdítottam. Akksi, benzin, gyertyák, némi rutin és egy jó fél óra után már járt is átlag 6 hengerrel. Feeling magával rántott és tesztkörök követketek a kereskedésben parkoló többi autó között.

  • Gyere Baby, apu elvisz a mostohádtól, Tibi bá'-tól, aki le sem mosott 14 évig...
    Ami még később derült ki, de annál váratlanabb, hogy tök véletlenül mind a ketten 1978. novemberiek vagyunk...
    És Gelb, a német csillagos márka koros képviselője átmeneti szállásra trélerezte Mahagony-t.

  • Átmeneti szállás (#1)... (a hazaút biztonságáért)
    Itt lakott néhány hétig, míg sikerült eldöntenem, hogy hogyan is fog a következő átmeneti szállásra kerülni. Egy 200 km-es utat kellett abszolválni. Alternatívák a vontatás, a tréler és a saját lábon való mozgás volt. Végül a feeling és pénzügyi gazdaságossági okok miatt a saját lábon való közlekedés lett kivitelezve. Motor rendbetétel (karbi, gyújtás, termosztát, olajcsere) után egy futómű és fék átvizsgálás következett. Az autó gyakorlatilag ismeretlen szervíz előéletű volt, a 14 év állás, a hányattatott sors és elhanyagoltság után csak hab volt a tortán, hogy a magyar rendszám ellenére még sose volt rajta magyar műszaki vizsga.

  • Átmeneti szállás (#2)... (a műszaki vizsgára készülvén)...
    Útvonalengedéllyel legálissá lett az első hosszabb út. 14 év után 200 km-t tett meg 90km/h sebességgel, 11 literes átlagfogyival, -4'C-ban, a megbízhatósági index 100% lett. Pedig a jobb hátsó fék be volt rohadva, de az 5.0 erősebbnek bizonyult. A gumik aggasztottak a legjobban, mert azokat a téli Marshall-okat még 1992 előtt tették fel...
    Tény- és igényfeltárás következett. Tényfeltárás a valóságért, az igényfeltárás meg a műszaki vizsgát és saját elvárásaimat illetően.
    Fékrendszer összes tömlője és fémcsöve cserélve, elölre Remsa-t kapott, amit Spanyolból hoztak, hátsó pofák csak fel lettek újítva.
    Új gömbfejek és kormányösszekötők kerültek az első futóműbe.
    Nagytakarítás többször, matt feketére fényeztem igénytelenül az ótvarul kinéző mellső lökhárítót.

  • EUrópaizálás...
    Meg kell felelni az európai követelményeknek, de mégis amerikainak és korhűnek kell maradni.
    A mellső biztonsági övek nem felelnek meg sem az európai, sem a saját előírásaimnak. Ugyanis ezek csak golyós retesszel rendelkeznek, valamint van rajtuk egy komfort franc, ami csak nyitott ajtónál csévéli vissza az övet. Nos, ez így a tuti halál egy esetleges crash esetén. Ezért a kárpit alatt lévő csévélő mechanikát kicseréltem egy KGST autóéra. Semmi nem látszik, mert csak a kárpit alatt változott az egész, maradt a piros öv a króm csattal, csak mostmár reteszel hirtelen rántásra is, mindig feszesen tartja az övet.
    Az európai rendszerű fényszórókat nagyon nem bántottam, csak le lettek relézve (szeretem a 140/100W-os H4-est) és álló motornál lekapcsolnak helyzetjelzőkre.
    A mellső irányjelzők elég mélyen vannak sajna. De a nagyobb bajuk a borostyánsárga helyzetjelző, amit furfangosan csatolakozóval kiiktathatóvá tettem.
    A hátsó világítás már komplikáltabbnak bizonyult. Az irányjelzők borostyánsárga izzókkal beköltöztek a tolatólámpákba, a tolatólámpa leköltözött a lökhárító alá jobb oldalra. A szimmetria, meg a biztonság miatt a lökhárító alatt bal oldalon ködzáró kapott helyet. A gyári piros lámpatest most már csak helyzetjelző és féklámpa fényeket ad ki magából. A biztonság miatt kapott még egy pótféklámpát a hátsó szélvédő tetejére, természetesen belülről.
    A vonóhorog elektromos bekötése is európai elvárásoknak megfelelő.
    Korunk közlekedési viszonyaival összhangban elektromotoros hűtőventi propellerez a hűtőn.

  • 2006. december 18-án a nagy japán gyémántos pick up-omba beleszálltak oldalról 70 km/h-val. Ezért Mahagony átváltozott napi használatú autóvá. Ehhez gyors gyújtás upgrade következett: egy KGST autó gyújtását kapta meg, ami amúgy amerikai Honovel licensz. Igen látványosan javult a hidegindulás. A fogyi viszont beállt városi 22-23 literre 100 km-enként. A keverékképzéssel is van valami, mert a lambda (keverési arány) valamiért nem csökkenthető 0,85 alá, ami ugye 15% üzemanyag felesleget jelent. Ennek oka még nem ismert. Két hét alatt megtettünk 1500 városi km-t és szilveszter másnapján aggasztó felfedezést tettem, mikor hátrafelé megfordultam volna: megmakkant az automata váltó...

  • Műszaki vizsga...
    ÁTMENT!
    Az autó tökéletes, bár a mellső indexek kicsit mélyen vannak, és a kelleténél több féklámpája van.
    Az a tapasztalatom, ha az autó tényleg rendben van, és látják, hogy mindent megteszel, annak érdekében, hogy megfelelj az európai előírásoknak, akkor nem keresnek holmi E betűket a lámpatestekben.
    Persze az sem árt, ha az 5.0 CO emissziója alapjáraton és fordulaton is 0,00%...
    Két évet azonnal megadták, pedig a gyári lámpatestek nem tartalmaznak E betűt.

  • Tapasztalatok:
    Országúton 80km/h mellett 12 l/100km. Városban 22 l/100km. Mindkettőt sokallom. Amúgy iszonyat csendes és megy, mint a golyó.

    Tervek:
    - USA 1983 emissziós előírások teljesítése (ezt mi EURO-2-nek hívjuk), mindezt a fogyi javulásáért,
    - gyújtási rendszer upgrade,
    - visszafényezni ezüst metálra, merthogy ő gyárilag ezüst metál volt,
    - némi motorpiszka

  • És köszönet mindazoknak, akik segítségünkre voltak:
    -Loránd barátomnak (Debrecen), aki révén Mahagony-val egymásra találtunk,
    -Tibi bá'-nak (Debrecen), akit egész jó áron megszabadítottam a Mahagony-tól,
    -Leo-nak (Budapest), aki segített az elindulásban az amerikai verdám körül,
    -Loránd szüleinek és szomszédainak (Debrecen), akik megtűrték néhány hétig a házuk előtt,
    -a néhai Katona Laci bácsinak (HungaroLada, Debrecen), aki segített a nagy út előtti átvizsgálásban, azóta sajnos hirtelen eltávozott közülünk, a hazai autós és Ladás társadalom kiemelkedő alakja volt, önzetlen, segítőkész és fáradhatatlan,
    -Ágica barátnőmnek (Hévízgyörk), aki megtűrte Mahagony-t majd egy évig a kertjében, míg készülgetett a vizsgára,
    -Szovics Mihályéknak (Szovics Autó Bosch Car Service, Hévízgyörk, www.szovicsauto.hu), akik a számomra kivitelezhetetlen szervízmunkákat elvégezték, valamint a műszaki vizsgára való felkészültségünket ellenőrizték és megerősítették,
    -Masina Autóelektromos Szaküzlet-nek (Budapest, masina.atw.hu), akik az állórészhibás generátoraimat korrektül, gyorsan és nem utolsó sorban elérhető áron felújították.

  • Ford C4 váltó különös halála:
    Olajat szerettem volna utántölteni és az egyik amcsi autósboltban rábeszéltek, hogy nyugodtan tegyek bele Dexron-t. Bele is boritottam 1 litert és 40 km-t ment még a váltó. Nem tud tolatni, nincs motorfék, nincs kickdown és a manuális visszaváltás sem lehetséges. Előre tud menni, kicsit késve váltogat fel, de visszaváltani nem hajlandó. A váltóséma induláskor: PNND21, menet közben: PNN333. A fékszalag eltört, bizonyára a megnövekedett rendszernyomástól. A törött fékszalag végül meghegesztődött és a váltót összeraktam. Némi utánajárás után kiderült, hogy nagyon nem ajánlott Type-F olaj helyett Dexron-t utántölteni...
    Sikerült szereznem neves gyártótól elfogadható áron ATF Type F-et. A váltó felkerült a helyére, tapasztalat még nincs, merthogy valami lett a motorral is...

  • V8 5.0 különös halála:
    Feltettem a váltót, nagyjából minden a helyén. Önindítózás. Minden elhalványul. No para. Rizsrakéta pickupból akku kivesz, Mustangba betesz. Öninditózás. Minden elhalványul. Vazze. A váltó jó két hónapja került le, akkor még forgott a motor. Mi lelhette, ha a több mint 10 évnyi állás után semmi baja nem volt? Levéve a jobbos szelepfedelet megdöbbenve láttam, hogy egy szeleprugó is el van törve, a hozzá tartozó szelepszárszimmering pedig megsemmisült.
    És itt rámtört a para... mi lesz most? :(((

  • A V8 motor és a C4 váltó közösülése...
    Mint nagy nehezen kiderült, a váltó és a motor koncentricitását abszolút nem biztosítja a két tájolóstift. Pedig mindenbizonnyal azért tették bele a rendszerbe a tájolóstifteket, hogy egytengelyű lehessen a motor és a váltó. Kissé nehézkesen, de már forog a motor. Ha sikerül végre megtalálni az igazi egytengelyű helyzetet, akkor végre feltölthetem a váltót olajjal és rádöbbenhetek, mit tett tönkre a motor és a váltó önmagában, miközben nem futottak koncentrikusan...

    És további apró problémák:
    - üzemképes hűtő még nincsen :(
    - találtam állásidő alatt eltörött szeleprugót :(
    - jöhet a hengerfej felújítás :(
    - lassan lejár a zöldkártya :(
    - már csak egy év műszaki van rajta :(

  • És hogy mindenképpen az öngyilkosság vagy az autó felgyújtás között válasszak, elkeseredésben nesze nekem, magyar valóság alkatrészbeszerzés témában:
    - helyzetem szuper kiszolgáltatott,
    - alkatrész itthon csak aranyárban van, holott kint minden filléres tétel,
    - szállítás három fényéven belül,
    - árajánlatért könyörögni kell,
    - van olyan bolt, aki hamar kiadja a horror ajánlatát magától,
    - van olyan bolt, aki az árajánlatért is pénzt kér (5%), holott azért szokás árajánlatot kérni, mert nem tudod mennyibe kerül, három hét várakozás után felhívva bejelenti, hogy az ajánlat régen kész van, de emilezni egyet nehezükre esne, csattogjak be személyesen az 5%-kal és kinyomtatja az árajánlatot,
    - van olyan bolt, aki szóba se áll az emberrel,
    - persze alvázszámot mindenki kér, aztán elédraknak 3 féle lehetőséget, hogy válassz, melyik van a tiédben.

  • Hogyan tovább?

    Legkézenfekvőbb megoldás ezek után, hogy a maradék benzint a tankból szétlocsom a gyönyörű piros kárpitozáson, beülök a kormány mögé, bezárkózom és magamra gyújtom az imádott autómat...

  • MOTOR-VÁLTÓ
    Sikeresen központosítottam a motort a váltóval. A tájolóstift csak arra jó, hogy "valahová ide kell dugni a váltót". Be is inditottam, csak elfeledkeztem róla, hogy a kipu nincs is rajta. A szomszédok külön kérték, hogy brümmögtessem még egy kicsit :D
    HŰTŐ
    Találtam új hűtőt nagyon olcsón, kicsit típusidegen, de pont jó bele :)
    Bele is próbálam a zsír új, típusidegen aluhűtőt, döbbenet, jobban illik bele, mint a gyári Mustangos és naon feldobja a motorteret...
    SZELEPRUGÓ
    Na, ez még nincs, de majd lesz valahogy. Szeretnék vele cirkálni megint, így nem érdekel, hogy törött a szeleprugó...
    És már nem is akarom felgyújtani :)

Hozzászólások

  1. Pedro  - 2006. november 29. 01:00

    hát baszkikám mit mondhatnék?!
    hajrá! ;)

  2. pitta  - 2006. november 29. 06:53

    jóez!
    Várom a folytatást:)

  3. StangMan  - 2006. november 29. 07:29

    Fasza :o) All eyes on you ! ;o)

  4. coupe  - 2006. november 30. 20:28

    hello Prince! tettszik a kocsid... Nekem is van egy 79-es Mustangom, citromsárga, fekete bőr tetővel! :):):) Na, komolyra fordítva a szót, jövőre csak együtt kellene elmenni a talikra! apropó, jövőhéten Lóci viszi fel neked a motort... Sok sikert!

  5. switch  - 2006. december 3. 23:35

    Jó garázs, jó autó, gratula hozzájuk!
    Írhatnál a fórumra is:-)

  6. Nyiri  - 2006. december 4. 11:41

    Jo tortenet es meg nincs vege ;)
    Sok sikert.

  7. Sergei (amugy Lorand)  - 2006. december 5. 18:58

    Haligali!

    Ha mar szobakerult (egy ideje), Coupe motorjat tenyleg fel kellene transzportalni, foleg, hogy a hozzatartozo sallang mar reg nalad van, valamint a sztori vegen emlegetett szomszedok lelkesedese kezd alabbhagyni az ujdonsult mustang kapcsan... :) Hajra-hajra!

  8. Jimmy  - 2007. január 20. 23:19

    Katona Lacibácsidebrecenhungarolada? Ha igen ,akkor csókoltatom.

  9. prince978  - 2007. január 31. 18:56

    Kedves Jimmy,
    A csókoltatás az pozitív vagy negatív náad? Ha negatív, akkor visszautasítom. Amúgy ki vagy?

  10. Capt  - 2007. március 25. 22:01

    Simán Pince-nek olvastalak elsőre :)
    Szép story, hajrá, különösen a váltóhoz való hozzáállás tetszett! :)

  11. Sergei  - 2007. április 14. 14:20

    Pince :)))

  12. bone  - 2007. augusztus 4. 16:55

    Szia prince- jó garázs, jó szöveg, jól megírva.
    www.rockauto.com a barátod, válaszd ki a cuccot, kérj international priority szállítást és öt napon belül a FedEx házhoz szállítja a cuccodat, vámkezelve, a futárnak fizetsz mindent.
    Ha megakadsz, keress meg.

  13. zsozso5000  - 2007. augusztus 4. 18:21

    Irodalmi Nobeldíj! Jó Garázs!

  14. En  - 2007. augusztus 15. 13:20

    Szia
    Ha kell valami alki,akkor szólj: 06208038517

  15. ford  - 2007. október 4. 19:45

    hütö ügyben 06309244138 Jász Attila ha jo még ez a szám vagy Teszlák Ricsi06203289206. Ha tudnál esetleg chrom felnit 4x108-ast megköszönném üdv ford

  16. kölyök  - 2007. október 8. 00:01

    ne add fel, vazzeg!

  17. Jimmy  - 2007. november 2. 09:48

    Kicsit megkésve,ám annál inkább megdöbbenve válaszolok.Laci bácsit bő tízéve ismerem ,még a Centroladás időszakból,alkatrészt szállítottam nekik.Utóljára 2005-ben találkoztunk,én fuvaroztam a ladáit Debrecenből asszem Hajdúnánásra,valamilyen kiállításra.Csókoltatást természetesen pozitív értelemben írtam,most már posztumusz.Halála megrendített,nagyon kedveltem.

  18. ford  - 2007. november 2. 12:56

    Elég lehangolo a dolog,valahol én is itt tartok de még 1 cm nem vezettem,beleugrottam 1be 1,5 éve benne a lé de auto sehol ricsi aki fordos pesten ö csinálná amikor van kedve, a lét odaadtam megeggyeztünk a kocsi többe van mivel papirt irtunk és tulhaladta a keretet,saját pénzböl csinálja
    minden héten tel és megnéz a semmit.már bánom ikább gyüjtöttem volna tovább,és még 1 csomo bizonytalan kérdés fékolaj?tank tiszta?futomü?kábelezés?válasz csináljuk majd lessz.szeretnék a pénzemhez jutni v.az autoval 1 kört menni,szerintem soha és az eredmény is kétséges bár állitolag profi.Biztos ismered fekete mustangja van sok kupát nyert mindenhol ott van.Legalább te mentél a tieddel?Te hol szerzel alkatrész?kéne nekem egy jo belsö szönyeg és oldal kárpit.Kivánok sok sikert ha még nem gyujtottad meg a gyufát.emil mustang.joci@freemail.hu egyébként ford néven van a garázsom. üdv joci. irj tel számot nem igérem hogy mostanában de beszélhetnénk.

  19. Chevy305  - 2007. november 5. 20:47

    Mindjárt jobb a hangulat. :)


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Hatyi:

    Hahó! El van írva a C. válasz. Par N elli Jones. ;)

  • seka:

    Tegnap megint nem tudtam játszani szerver csatlakozási hiba miatt. :(

A lap tetejére