
Ford Fairlane Club Sedan, 1956
„Némá! Létra van a kocsi oldalán!” - tolmácsolhatta meglepetését bárki, aki életében először nézett meg egy autóstartos futamot a Kerepesi úti ügetőn. Bárki, hiszen néhány hete még ez az autó, egy öreg Ford Fairlane indította a mezőnyt az ovális pályán. Nemrég nyugdíjba vonult, így ma már csak néhány kiváltságos ember férkőzhet a közelébe.
Köszönöm mindenkinek, aki segített, hogy néhány percre én is ebbe a kis csapatba tartozhattam! Egyre fokozódó izgalommal közeledtem a garázssorhoz, ahol a Ford az utóbbi 25 évét töltötte. Aztán kitárultak a garázs kapui, és „Némá, létra van a kocsi oldalán!” :) Egy rövid köszörülés után életre kelt a nyolc henger, az autó méltóságteljesen kitolatott.
Kitolatott, ahogy negyed évszázadon keresztül minden versenynapon tette. A Fairlane ugyanis 25 éve érkezett az ügetőre a bécsi lóversenypálya ajándékaként. Bécsben fiatalítottak, a helyét ott egy vadonatúj V8-as Opel Kapitan vette át.
Ahhoz, hogy a Ford startautóként működhessen, bizony rendesen át kellett alakítani. A gyönyörű farrész egy az egyben eltűnt, az autó egy függőleges egyenesben végződik. A lovakat igazító startrács, és a csomagtér fedélre szerelt bírói szék sem szerepelt a gyári extrák listáján, az ügető kék-sárga színkombinációja sem a csillogó ötvenes évekre utal.
A rácsokat kifordítva már ki lehet nyitni az ajtókat, és a belső térben csak ránk törnek az ötvenes évek. A műszerfal meglepően komplett, az óriási kormány árnyékában minden kis kapcsoló, műszer, mütyűrke a helyén van. Sajnos a hátsó üléssor teljesen hiányzik.
Az, hogy egy ekkora hajó megléphessen a startoló lovak elől, bizony nem bízható valami mókuskerékre. Bár az ötliteres V8-as Thunderbird blokk ménese a hosszú évek során bizony megkopott, nem hallani panaszt az autóra. A kétfokozatú automata váltó még most is remekül teszi a dolgát, és soha nem volt szükség komolyabb javításra.
Ahogy a napsugár megcsillan a majd ötven éves krómozáson, egy érzés kerít a hatalmába. Mintha az autó csak egy jelmezt viselne, és esténként, az előadás után megpihenve a rácsokat és a sárga fényezést lehúzná magáról, és halkan Jerry Lee Lewist hallgatna magányos garázsa mélyén.
A sors iróniája, hogy nemrég Bécsből új autó érkezett, egy 25 éves V8-as Opel Kapitan. Az öreg Ford nyugdíjba vonult, sorsa egyelőre bizonytalan. Az ügető vezetősége szeretné eladni, de ez magyar papírok nélkül nagyon macerás lesz. Pedig milyen jó lenne néhány év múlva egy találkozón eredeti fényében viszontlátni!
Hozzászólások
Én egyszer pont kint voltam az akkori még létező Ügetőn, amikor láttam működés közben!
Ez egy szép napsütéses tavaszi napon volt. Nem akarok szentimentális lenni! De lenyűgöző volt az akkoriban oly nagy érzelmeket keltő évezredforduló hangulata és az Ügető valamint a Ford formavilága a múltból. Amint azt a jelen követelményeinek próbálták megfeleltetni.
Megtetszett, kideritettem kivel is kellene beszélnem, hogy hozzájuthassak, beszéltem vele! De mint az szokott lenni kishazánkban, az igéretek, és tudván, hogy csak számlát kaphatok róla, árajánlatadás és még sorolhatnám!
Egyszer csak ki tudja hogyan, de gondolom kapcsolatok révén eeetűűnt az aatóó! Láttam néhány évvel később hirdette valaki. De a sokszorosáért, mint amiről én beszéltem az akkori gazdasági igazgatóval.
Sziasztok!
Ez a Szép nállam van.A létrák már lekerültek róla. Szeretném az autót helyre állítani. Ha valakinek van nak hozzá alkatrészei vagy tudna szerezni szóljatok. Telefonszámom: 06204312992 e-mail:satia@freemail.hu Előre is köszi. Hali