1967 Plymouth Valiant Signet

2023

  • Végre van rajta rendszám!

  • Az első lökárítóról egy tenyérnyi darabon levált a króm, így elküldtem krómoztatni, a belső kilincsekkel együtt.
    Sajnos nem készült el időre, de szerencsére volt egy tartalék lökhárítóm, ami igaz nem szép, de ideiglenesen jó lesz.

  • Gondoltam felpolírozom, szép így se lesz, de talán annyira nem fog elütni a kocsi többi részétől.
    Olyan nagyon fényes nem lett.

  • Aztán egy helyen elkezdett kifényesedni. A képen látható részt kb fél óra alatt políroztam fel.
    Igazából nem tudom, hogy már leszedtem a krómot, és a fémet políroztam fel ennyire, vagy simán csak az évek alatt rárakódott kosz tartja magát ilyen makacsul, de végül úgy döntöttem, hogy nem is érdekel.
    Kb két napig polírozhatnám, hogy az egész ilyen legyen, de az egész lökhárító nem ér ennyit. Inkább itt abbahagytam, és gyors felcsavaroztam az autóra.

  • Tonyék elhívtak egy Balatongyöröki krúzolásra/fagyizásra.
    Gondoltam ez kiváló alkalom lesz a Valiant tesztelésére.

    A hibalista:
    - fék borzasztóan nyikorog, amint bemelegszik. Mondtam, hogy újra lett ferodolozva. Rasca kérdezte, hogy Referonál csináltattad. Igen. Akkor nyikorogni is fog, az összes nyikorog, amit ők csinálnak, főleg első tengelyen.
    - a hátsó kerékcsapágynak is van már hangja.
    - melegen nagyon nehezen indul. Kompressziót mértem már korábban, nem a legjobb (90-110 psi között). Ami melegen valószínűleg még kevesebb, és talán ez okozza a nehézkes melegindítást.
    - valahol a leömlő környékén kifúj a kipufogó.

  • Illetve a mögöttem jövőnek feltűnt, hogy nincs féklámpám.
    Ott hirtelen nem sikerült megtalálnom a hibát, úgyhogy visszamentünk Zalaegerszegig így (természetesen úgy, hogy végig ismerős autó jött közvetelenül mögöttem).

    Ott aztán nekiálltunk a hibafeltárásnak. Nem csak féklámpám nincs, de hátsó helyzetjelzőm se és vészvillogóm se. Aztán ahogy kezdett besötétedni feltűnt hogy belső világítás sincs. Gyors ránéztem a wiring diagramra, de az egyetlen pont aminek a hibája okozhatja mindezt a problémát, az a biztosíték. Viszont a bizosítékot már ellenőriztem Gyenesen, és az jónak tűnt. Na mindegy, azért nézzünk rá megint. Aztán ahogy a műszerfal alatt szerencsétlenkedtem egyszer csak felkapcsolódott a belső világítás, majd le, majd megint fel.
    A hiba: a biztosíték jó volt, de az egyik oldalon az üveg biztosíték nem ért hozzá az érintkezőkhöz, így természetesen nem tudott rajta áram folyni. Épp csak egy kis hézag volt, illetve a túloldalni érintkező a helyén tartotta a biztosítékot, így látni nem lehetett, de ahogy véletlenül hozzáérintettem a multiméter tűjét a biztosítékhoz és az érintkezőhöz is, akkor zártam az áramkört, és így működött minden.
    A javítás: kivettem a biztosítékot, összenyomtam az érintkezőket, visszaraktam a biztosítékot. Minden működik, kész. Hibátlan.

  • Alig hogy elkészült, de már megint szét van szedve.

    …de a féket és a kipufogót meg kell csinálnom. Ráadásul az udvaron, mert a garázsban nem tudnám kivenni a féltengelyeket.

  • Nem tudom mi okozhatta, de ez a kígyóbőr minta nem tűnik egészségesnek a fékdob belsejében.

  • A féltengelyeket kivettem, letakarítottam és lefestettem, mielőtt visszakerültek.
    A csapágyakkal nem volt kedvem küzdeni, inkább elvinnem az esztergályosomhoz, neki ehhez van szerszáma és prése, gyorsabb és egyszerűbb így.

  • Új csapágyak, szimmeringek, fékpofák, plusz minden letakarítva, lefestegetve…

  • …dobokból is rendeltem újat, remélem így már nem lesz több gond a fékekkel.

  • Hátul a dobok könnyen leváltak a féltengelyekről, de elöl csak az aggyal együtt jöttek le.
    Aztán amikor már lent volt, akkor már könnyebb volt szétválasztani a dobot az agytól, legalább is a jobb oldalon, de a bal csak nem akart szétjönni, így újra meglátogattam az esztergályosomat.

    Megküzdött vele a prés is, de végül sikerült a szétválasztó műtét. Habár a dob nem élte túl, össze-vissza görbült. (ha nem felejtem el, akkor később majd teszek fel róla képet)

  • A többi a szokásos, takarítás…

  • …festés, összerakás. Elől is újak a fékpofák…

  • …és a dobok is.

  • Jobb előlre sikerült felhuzatni a dobot a csavarokkal. A tőcsavarok nyaka a menet után annyira kiszélesedik, hogy pont passzol a dobon lévő furatba. Ezért nem jön le külön a dob, csak a kerékaggyal együtt.

  • Viszont a bal oldalra nem akart felmenni a dob. A képen látszik, hogy a tőcsavar kiszélesedő része bő egy miliméterrel nagyobb, mint a furat.

  • A tőcsavar nyaka a kerékagy furata után ki van szélesedve (a kerákagyon és a dobon ugyanakkora a furat). Emiatt nem tudtam kiütni belőle a beletört tőcsavart és emiatt nem lehetett levenni róla a dobot sem.
    Mivel a két oldal eltérő, gondolom az egyik még gyári lehet, a másik pedig utángyártott, és valószínűleg ez a gyári oldal, mert a parts catalogban nincs külön agy és dob, hanem egy egységként van kezelve, és valószínűleg így biztosították, hogy az egész egy egység is maradjon.

    Két választásom volt: vagy kifúrom a dobon lévő furatokat nagyobbra, vagy megszüntetem valahogy a tőcsavar kiszélesedését. Valószínűleg az előbbi lett volna az egyszerűbb, de nekem az utóbbi jobban tetszett. Nem mintha terveznék megint dobot cserélni, de ha már itt vagyunk, akkor csináljuk meg rendesen.

  • A kiszélesedő részt megpróbáltam -amennyire hozzáfértem- lereszelni, és habár a dob még így sem ment fel, de már ki lehetett szedni a csavarokat, és leesztergálni őket megfelelő átmérőre.
    Újabb meglepetés: a kerékagyban lévő ricnik teljesen el vannak nyalva (és látszik, hogy oldalirányba lett elnyalva, nem a kinyomatástól). Hogy ezt megint hogyan sikerült összehozni???

    Mindegy is, a lényeg, hogy most a tőcsavarok nem maradnak a helyükön, és így nem fogom tudni feltenni a kereket. Az elegánsabb megoldás az lett volna, ha rendelek új agyat, de erre most nem volt idő, így behegesztettük a csavarokat, úgyis mennem kellett a hegesztős emberemhez…

  • Kifújt a kipufogó. Úgy tűnt a sortömítésnél, úgyhogy rendeltem egy tömítést, és levettem a leömlőt.

  • A sortömítésnél is kifújt (ahogy a képen is látszik, például a négyes hengernél), de sajnos a leömlő is ketté van törve. Valaki már próbálta meghegeszteni, eddig bírta.
    Elvittem a hegesztős ismerősömhöz, próbáltuk meghegeszteni, de a régi hegesztés mellett egyszerűen nem akart összeolvadni. Valamennyire sikerült, de nem vagyok teljesen elégedett, kellene egy új leömlő (majd egyszer, egyelőre jó lesz így is).

  • A leömlő törése sajnos tipikus Slant Six betegség.
    A szívósor és a leömlő a blokkhoz van csavarozva, és onnan oldalirányba kilógnak kb 20-25 centit, ott van a kettő összecsavarozva egymáshoz, és oda van felcsavarozva a karburátor és a kipufogórendszer is. A kipufogó következő felfogatási pontja pedig a dob mögött, közvetlenül a hátsó tengelynél van.
    Nem csoda, hogy ekkora terhelés mellett elreped az öntvény leömlő.

  • Még egy dolgot szerettem volna orvosolni.
    Hátul már egy kicsit megfáradt a laprugó és emiatt hülyén ágaskodik az egész autó.
    Egyrészt a laprugó felkovácsolása vagy cseréje sokkal körülményesebb, mint az első torziós futómű lejjebb csavarása, másrészt (és főként ) szerintem jól áll neki egy kis ültetés, ezért inkább az elejét tekergettem.

    Volt...

  • …és egyelőre ilyen lett.

    Kicsit csalóka a kép, mert az előző kép balra dől, ez pedig jobbra, de azért valamivel jobban áll most. Még kell neki egy kis használat, hogy kirugózza magát, aztán ha kell, akkor tekerek még rajta.

Hozzászólások

  1. Flex  - 2021. szeptember 2. 12:56

    Szeretem ezeket a vészesen egyszerű bádogdobozokat. Szuperjó!

  2. szilagyil  - 2023. február 23. 10:20

    De szép ez az autó, grat. Sor6, sor6, de akkor is szép.
    Ez az NKH ez 2022 őszén volt? Szép kis história.

  3. Béke  - 2023. február 28. 20:44

    Köszönöm! Igyekszem a lehetőségekhez képest a legszebbet kihozni belőle
    Van egy ’67-es 318+904 motor-váltóm, az volt a terv, hogy az kerül bele, de megszerettem ezt a kis Slant Six-et.
    Persze túl sokat még nem használtam, majd ha kevésnek bizonyul, akkor lehet, hogy később belekerül a V8.
    Igen, 2022 szeptember. Amúgy meglepően könnyen ment, lelkileg fel voltam készülve ennél sokkal rosszabbra.

  4. Flex  - 2023. szeptember 19. 11:32

    Leömlővel kapcsolatban keresd V8 fórumon moparkidet. Neki van vagy 3-4 Slant Six blokkja :-)

  5. Béke  - 2023. szeptember 19. 13:40

    Tudom, kettőt én adtam neki
    Van még nekem is egy másik, még autóban, habár attól tartok az sincs sokkal jobb állapotban.
    Egy support bracket-et akarok még csinálni, azzal talán megakadályozhatom, hogy újra eltörjön, de amúgy a motor felújításig már marad ez a leömlő.

  6. Flex  - 2023. szeptember 20. 09:18

    Jatttényleg! Neked volt Volareod is! A tőlünk elvitt Volare olyan halk volt, mint egy Rolls, így annak biztos nem volt törött a leömlője :-)

  7. moparkid  - 2023. szeptember 21. 15:19

    Na, ha aktuális a leömlő kérdése, szólj. Három motor van nálam.

  8. Béke  - 2023. szeptember 21. 16:37

    Volt??? Még mindig van egy ...valahol
    A fő baj a kipufogó leömlővel az a három csavar, ami összefogja a szívósorral. Azok nem szeretnek kijönni, kapni nem lehet, és persze speciális csavarok. Ezért nem akarom most szétszedni.
    Azért megkérdezem moparkid-et, úgyis kíváncsi vagyok hogy áll a Volarékkal.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Béke:

    Volt??? Még mindig van egy ...valahol !szemi A fő baj a kipufogó leömlővel

  • moparkid:

    Na, ha aktuális a leömlő kérdése, szólj. Három motor van nálam.

A lap tetejére