1967 Plymouth Valiant Signet

Papírozás

  • Augusztus 29-re lett időpontom NKH vizsgára.
    Addig természetesen minden délutánt és estét a garázsban töltöttem, hétvégente az egész napot, és ahogy közeledett a dátum, úgy maradtam minden este egyre későbbig.
    28. délutánra már nagyjából készen voltam mindennel, már csak olyan apróságokkal foglalkoztam, mint például a rádió bekötése, vagy a műszerfal mögötti vezetékek elrendezgetése. Akkor úgy éreztem, hogy akár sikerülhet is a vizsga. Végül este 11 körül úgy döntöttem elég volt mára, végre egy nap hazamegyek korábban, és kialszom magam a nagy nap előtt.
    Aztán ahogy jártam volna be a garázsba feltűnt, hogy nincs hátsó helyzetjelzőm, sőt első sincs, de tompított és távolsági van, illetve az index is fura dolgokat művel. Nézegettem a wiring diagram-ot, de nem jöttem rá mi okozhat ilyet. Kellett valaki, aki jobban átlátja mindezt, nincs rajta olyan nyomás, mint rajtam, és tud tiszta fejjel gondolkodni.
    Úgyhogy vasárnap este 11-kor felhívtam kundit.
    2 óra telefonos távsegítség után végül megtaláltuk a hibát, pontosabban a hibákat.

    1-es hiba:
    A Mopar világításkapcsoló két lábon kap áramot. Az egyik a tompított és távolsági tápja, a másik a helyzetjelzőjé. Esetemben a helyzetjelző tápsaruja úgy el volt korrodálódva, hogy kettétört, így amikor épp összeért a két fél, akkor volt lámpa, de valószínűleg ahogy a vezetékeket rendezgettem, sikerült úgy megmozdítanom, hogy nem értek össze, és ezért nem volt világításom.

    2-es hiba:
    Az index túl lassan villogott, és az egyik garázsszomszédom adott egy másik indexrelét, amit kipróbáltunk, és tényleg jobb is volt vele. Legalábbis egy ideig, de aztán egyszer csak elkezdett nem, vagy csak részlegesen működni.

    Persze a két hibát egyszerre vettem észre, így én olyan problémát kerestem, ami egyszerre okozhatja mindezt. Szerencsére kundi mester segítségével sikerült felderíteni az ügyet, és kb hajnali 3-ra kész is lett az autó

  • Műszaki vizsgára már bejelentkezni sem volt egyszerű. Mikor mondtam a gyártmányt és a típust, egyből jött az „amerikai? – akkor nem lesz jó, meg se próbáljam”.
    Végül mégis sikerült kicsikarnom egy időpontot, arra hivatkozva, hogy az autó svájci összeszerelés, európai piacra.

  • Maga a műszaki az azonosító számok vadászatával kezdődött. Beütött szám nincs. Ami a papírokon szerepel, az igaz be van ütve, de az nem alvázszám. A műszerfalon lévő -teljesen gyári és eredeti- plakettről hiányzik az első 5 karakter, így a teljes alvázszám csak a csavarozott gyártmánytáblán szerepel, ahol meg persze a típus van rosszul megadva, W200 a Signet helyett (korábban még létezett V200, de ’67-re az már csak a V100 opciós csomagja lett). Legnagyobb meglepetésemre elfogadták így, és beírták az igazi alvázszámot és azt, hogy csak az adattáblán szerepel.

  • Aztán a lámpák következtek.
    Első fényszórók: H4, E betűvel. „Ez így gyári?” Fogalmam sincs, ilyen volt benne, csak már nem volt szép, ezért vettem bele újakat, de hogy ’67-ben mivel jött le a gyártósorról, azt nem tudom megmondani.
    Helyzetjelző a fényszóróban, a másik lámpa pedig csak index, ahogy annak lennie kell.
    Hátul: Minden az előírások szerint működik, de E betű nincsen. Mondtam, hogy szerintem ’67-ben ez még nem volt kötelező. Erre a vizsgabiztosok összedugták a fejüket, és végül arra jutottak, hogy megfelel így.
    „Oldalindex?” Na az nincs. ’67 volt az utolsó évjárat, amikor még nem volt oldalindex. Gyors utánanéztek a neten, ami engem igazolt, így elfogadták ezt is.

  • A többi része már csak egy sima műszaki vizsga volt, amin sikeresen meg is bukott az autó. Ugyanis a jobb hátsó féken szinte nulla volt a fékerő. Pont a jobb hátsón, ami az előműszakin a legjobb volt.

    Viszont felvitték az autó adatait (csak kb 4 órát kellett rá várni) és ezután már vihettem kirendeltségre is.

  • Kirendeltségre azért egyszerűbb időpontot intézni, mint NKH-s vizsgaállomásra, így lett egy új időpontom szeptember elsejére. Volt két napom megjavítani a jobb hátsó féket.

    A hátsó hídig csak egy fékcső megy, ott van elágaztatva a két oldalra.
    Az elágazástól szétszedtem az egészet, tisztítottam, megnéztem, hogy nem szorul, nem akad semmi, minden jónak tűnt.
    Aztán többszöri légtelenítés és próba- illetve bekoptató utak után ismét elmentem előműszakira.

  • Ott még az utánállítót beállítottuk, és jöhetett a teszt. Nem jó.
    Többszöri próbálkozás után amúgy azt tapasztaltuk, hogy ha benyomva tartjuk a fékpedált, akkor kb 1 másodperc késéssel megindul a jobb hátsó fék is, és akkor jó a fékerő is.
    Felhívtam az összes autószerelő ismerősömet, hogy találkozott-e már valaki ilyesmivel, vagy van-e valami ötletük, de mindenki tanácstalan volt.

    A szabályzat szerint végülis megfelel ez így, ha nem kell rápumpálni.

  • Félve ugyan, de másnap ismét elvittem műszaki vizsgára, ami ezúttal sikerült is.

    Már csak az okmányiroda van hátra. Volt még 4 napom, hogy rendszámot intézzek a kocsira, és már mehetek is Caorle-be- egy 1000 km-es túrára, egy olyan 55 éves autóval, amivel eddig max 300 métert mentem egyhuzamban.

  • A papírozás persze elhúzódott, így sajnos nem tudtam a Valiant-tal menni Beach Race-re.

    A rendszámot végül 10.14-én kaptam meg, azonban addigra én már ismét külföldön voltam, így az autót eltettem téli álmot aludni.

    Tavasszal folyt. köv

Hozzászólások

  1. Flex  - 2021. szeptember 2. 12:56

    Szeretem ezeket a vészesen egyszerű bádogdobozokat. Szuperjó!

  2. szilagyil  - 2023. február 23. 10:20

    De szép ez az autó, grat. Sor6, sor6, de akkor is szép.
    Ez az NKH ez 2022 őszén volt? Szép kis história.

  3. Béke  - 2023. február 28. 20:44

    Köszönöm! Igyekszem a lehetőségekhez képest a legszebbet kihozni belőle
    Van egy ’67-es 318+904 motor-váltóm, az volt a terv, hogy az kerül bele, de megszerettem ezt a kis Slant Six-et.
    Persze túl sokat még nem használtam, majd ha kevésnek bizonyul, akkor lehet, hogy később belekerül a V8.
    Igen, 2022 szeptember. Amúgy meglepően könnyen ment, lelkileg fel voltam készülve ennél sokkal rosszabbra.

  4. Flex  - 2023. szeptember 19. 11:32

    Leömlővel kapcsolatban keresd V8 fórumon moparkidet. Neki van vagy 3-4 Slant Six blokkja :-)

  5. Béke  - 2023. szeptember 19. 13:40

    Tudom, kettőt én adtam neki
    Van még nekem is egy másik, még autóban, habár attól tartok az sincs sokkal jobb állapotban.
    Egy support bracket-et akarok még csinálni, azzal talán megakadályozhatom, hogy újra eltörjön, de amúgy a motor felújításig már marad ez a leömlő.

  6. Flex  - 2023. szeptember 20. 09:18

    Jatttényleg! Neked volt Volareod is! A tőlünk elvitt Volare olyan halk volt, mint egy Rolls, így annak biztos nem volt törött a leömlője :-)

  7. moparkid  - 2023. szeptember 21. 15:19

    Na, ha aktuális a leömlő kérdése, szólj. Három motor van nálam.

  8. Béke  - 2023. szeptember 21. 16:37

    Volt??? Még mindig van egy ...valahol
    A fő baj a kipufogó leömlővel az a három csavar, ami összefogja a szívósorral. Azok nem szeretnek kijönni, kapni nem lehet, és persze speciális csavarok. Ezért nem akarom most szétszedni.
    Azért megkérdezem moparkid-et, úgyis kíváncsi vagyok hogy áll a Volarékkal.


Magyarország első amerikai autós magazinja 1998-as megszületése óta együtt fejlődik a hazai amerikai autós kultúrával.

Feladatunknak tekintjük a lehető legtöbbet megőrizni a magyarországi amerikai autózás elmúlt közel két évtizedéről.

Napló

Hozzászólások

  • Béke:

    Volt??? Még mindig van egy ...valahol !szemi A fő baj a kipufogó leömlővel

  • moparkid:

    Na, ha aktuális a leömlő kérdése, szólj. Három motor van nálam.

A lap tetejére